Analiza ryzyka w firmie. Jak oszacować ryzyko?

Odpowiednie podejście do kwestii ryzyka i problemów, jakie mogą pojawić się w przedsiębiorstwie to bardzo ważny obszar działalności. Nie można zakładać, że zawsze wszystko będzie układać się idealnie po naszej myśli. Czasem po prostu warto mieć „plan B”. A zatem, jak oszacować ryzyko w firmie?

  • Anna Malinowska
  • /
  • 3 marca 2021

Analiza ryzyka w firmie — podstawowe informacje

Umiejętność zarządzania ryzykiem to dla wielu polskich przedsiębiorców temat, który wciąż wymaga doprecyzowania. Wielu właścicieli biznesów wychodzi z mylnego założenia, że posiadanie wyrobionych schematów działań w sytuacji kryzysowej źle o nich świadczy, bo pokazuje słabości firmy.

Jest to bardzo złe myślenie, od którego zdecydowanie warto odejść. Zachodnie korporacje już pod koniec XX wieku zaczęły opracowywać wzorce i schematy, które później wielokrotnie były testowane w praktyce, na przykład podczas kryzysów finansowych czy wizerunkowych. 

Pozwala to stwierdzić, że polscy przedsiębiorcy mogą skorzystać z ich rozległego doświadczenia i mogą skorzystać z dziesiątek jeśli nie setek schematów działania, które można dopasować niemal do każdej sytuacji kryzysowej w obszarze prowadzenia działalności.

Skąd wiedzieć, jak analizować i zarządzać ryzykiem w firmie?

Najważniejszą rolę odgrywa identyfikacja problemu. Firmy mogą próbować wytypować swoje słabe strony samodzielnie, jednak praktyka pokazuje, że o wiele lepszym pomysłem jest skorzystanie z usług profesjonalnych firm, które specjalizują się w takich audytach.

Bardzo dużym błędem jest kopiowanie czyichś strategii w proporcjach jeden do jednego. Każda firma jest inna i ma zupełnie inną strukturę. To, że w dużej korporacji sprawdziła się taka, a nie inna struktura, nie oznacza, że zadziała ona tak samo dobrze w małym, rodzinnym biznesie czy firmie, która zatrudnia ledwie 10 osób.

Jeśli firma postawi na audyt, to zdecydowanie warto wykonywać go cyklicznie. To, że raz zidentyfikowaliśmy jakieś problemy, nie oznacza, że za rok nie pojawią się nowe, na przykład na skutek rozbudowy zakładu o dział PR-u czy nową filię w innym mieście.

Warto też pomyśleć o ryzyku jak o procesie. Jest to kierunek, który od pewnego czasu zyskuje na znaczeniu i gromadzi wokół siebie sporo zwolenników. Czasem powołanie wyspecjalizowanych pracowników, którzy mają tylko identyfikować problemy i opracować działania naprawcze to świetny pomysł. Nie powinni oni jednak pracować jednocześnie w innych działach, bo rodzi to ryzyko nieobiektywnej oceny.

Jak wygląda zarządzanie ryzykiem w praktyce?

Proces powinien składać się z kilku jasno powiązanych ze sobą elementów. Na początku musimy dany problem zidentyfikować. Później trzeba go przeanalizować, by dokładnie zrozumieć jego genezę, a więc szereg zależności, które go powodują.

Kolejnym krokiem jest opracowanie schematu działania i sprawdzenie go w teście zamkniętym. Jeśli zostały wyciągnięte dobre wnioski i widać poprawę, to ostatnim krokiem jest już tylko obserwacja i kontrolowanie ryzyka, a więc upewnianie się, że dane zjawisko po raz kolejny nie wystąpiło.

Dobrym pomysłem jest dopuszczenie załogi do takiej analizy, jednak trzeba wybrać najlepszą możliwą formę ich udziału w procesie. Wiele firm stawia na anonimowe ankiety, bo sprawiają one, że pracownicy częściej wypowiadają się szczerze i są bardziej krytyczni wobec pracodawcy.  

Dziękujemy, że przeczytałaś/eś nasz artykuł do końca. Jeśli chcesz być na bieżąco z informacjami za zakresu bezpieczeństwa, zapraszamy do naszego serwisu ponownie!
Jeżeli podobał Ci się artykuł podziel się z innymi udostępniając go w mediach społecznościowych.

Potrzebujesz wsparcia lub szukasz rozwiązań w zakresie zagadnienia, o którym mowa w artykule?

Najnowsze tematy

WSPÓŁPRACA

Blogi tematyczne

Prawo konsumenckie 2021
Blog prawa e-commerce
Prawo konsumenckie
Security Magazine
Poradnik: wszystko o zgodzie RODO i obowiązkach informacyjnych RODO
Kliknij aby wrócić do strony głównej

Newsletter

Bądźmy w kontakcie! Zapisz się na newsletter, a raz na jakiś czas wyślemy Ci powiadomienie o najważniejszych artykułach. Dla subskrybentów newslettera przygotowujemy specjalne wydarzenia np. webinaria. Nie pożałujesz!