Ankiety online a pozytywny PR: czy to opłacalne?

Na przełomie XX i XXI wieku, kiedy internet w Polsce wciąż był w powijakach, jedną z najszybciej rozwijających się usług, był rynek ankiet online. Można było spotkać się z nimi niemal wszędzie. Czy dziś, w 2021 roku, ankiety online mogą pomóc w budowaniu pozytywnego wizerunku firmy?

  • Michał Górecki
  • /
  • 20 sierpnia 2021

Co trzeba wiedzieć o ankietach online?

Wróćmy na moment do początków internetu w Polsce. W czasach, kiedy takie narzędzia, jak Wordpress czy hostingi stron WWW wciąż były nowością, ankiety były dostępne dla każdego zainteresowanego za darmo. Dedykowane oprogramowanie było chętnie wykorzystywane na przykład na blogach, by budować zaangażowanie społeczności.

Duże firmy szybko dostrzegły ten trend. Niebawem ankiety były jedną z promowanych stref na ogólnopolskich portalach tematycznych. Można było je znaleźć nie tylko pod wybranymi wpisami, ale i na stronach głównych, czyli tych przestrzeniach webowych, które są dla portali najcenniejsze. 

Nawet dziś, mimo tego, że narzędzia ankiet stały się bardzo powszechne, wiele serwisów wciąż z nich korzysta, choć na nieco mniejszą skalę niż choćby dziesięć lat temu. Wciąż są one jednym z fundamentów działania na przykład stron poświęconych danym miastom czy regionom.

Ankiety online doskonale odnalazły się również w świecie studentów. Dedykowane narzędzia pozwalały szybko gromadzić dane, które potem były wykorzystywane w pracach o charakterze badawczym. Dziś z modułem ankiet spotykamy się też w social mediach: na Facebooku czy Instagramie. Korzysta z nich także Twitter.

Czy ankiety mogą przydać się w firmie?

Warto zadać sobie pytanie o to, w jaki sposób nasza firma chce budować swój PR. Wynika to z tego, że ankieta może nam jednocześnie pomóc, ale i zaszkodzić. Właśnie dlatego warto przed jej wdrożeniem odpowiedzieć sobie na kilka prostych pytań.

Sposoby na śledzenie wydatków w firmieSposoby na śledzenie wydatków w firmieMichał Górecki

To kluczowe brzmi: czy w razie, gdyby ankieta nie potoczyła się po naszej myśli, to czy jesteśmy w stanie dopasować się do oczekiwań, jakie przedstawi nam społeczność, bez względu na to, czy ankieta będzie opublikowana na stronie WWW, czy jako część wiadomości e-mail.

Wyciekły w Twojej firmie dane osobowe

możemy Ci pomóc w analizie i zgłoszeniu do UODO

Jeśli mimo wszystko wciąż będziemy forsować swoje rozwiązanie lub — co gorsza — usuniemy ankietę przed czasem, to straty wizerunkowe mogą być znaczące. Właśnie dlatego warto zastanowić się nad tym, czy ryzyko nie jest zbyt duże. 

Ankiety a pozytywny PR

Mimo zagrożeń opisanych powyżej, na pewno trzeba też zwrócić uwagę na to, że dobrze poprowadzona ankieta może pozwolić nam przekonać użytkowników, że ich zdanie ma dla nas ogromne znaczenie i że ich głos po prostu się liczy.

W świecie bezdusznych korporacji jest to ciekawa próba na wyróżnienie się z tłumu. Co więcej, wokół takiej ankiety można zbudować świetne akcje wizerunkowe, w które włączymy nie tylko pracowników, ale i cenionych influencerów. Ogranicza nas tutaj tylko i wyłącznie budżet.

Wiele badań pokazało, że społeczny odbiór firm, które pytają o coś swoich użytkowników, sprawia, że więź między nimi się zacieśnia. Niezbyt często dochodzi do sytuacji, kiedy taka firma jest uznana za działalność, która nie ma własnego zdania i boi się podejmować decyzji.

Dziękujemy, że przeczytałaś/eś nasz artykuł do końca. Jeśli chcesz być na bieżąco z informacjami za zakresu bezpieczeństwa, zapraszamy do naszego serwisu ponownie!
Jeżeli podobał Ci się artykuł podziel się z innymi udostępniając go w mediach społecznościowych.

Potrzebujesz wsparcia lub szukasz rozwiązań w zakresie zagadnienia, o którym mowa w artykule?

Najnowsze tematy

WSPÓŁPRACA

Blogi tematyczne

Prawo konsumenckie 2021
Blog prawa e-commerce
Prawo konsumenckie
Security Magazine
Poradnik: wszystko o zgodzie RODO i obowiązkach informacyjnych RODO
Kliknij aby wrócić do strony głównej

Newsletter

Bądźmy w kontakcie! Zapisz się na newsletter, a raz na jakiś czas wyślemy Ci powiadomienie o najważniejszych artykułach. Dla subskrybentów newslettera przygotowujemy specjalne wydarzenia np. webinaria. Nie pożałujesz!