Auta bez kierownicy wyruszą na drogi. Muszą być jednak bezpieczne

Samochody bez ręcznego sterowania mogą być produkowane i wprowadzane do jazdy na drogach USA – zapowiada NHTSA. Muszą jednak spełniać warunki bezpieczeństwa takie, jak w przypadku tradycyjnych samochodów.

  • Mikołaj Frączak
  • /
  • 14 marca 2022

NHTSA czyli amerykański urząd ds. bezpieczeństwa ruchu drogowego poinformował w komunikacie o sfinalizowaniu prac na standardami bezpieczeństwa dotyczącego autonomicznych aut pozbawionych tradycyjnej kontroli jazdy.

Autonomicznej pojazdy teraz

Do tej pory w niektórych stanach USA po drogach mogły się poruszać auta, które miały co prawda autonomiczne systemy jak np. Tesla, ale jednocześnie w każdej chwili kontrolę nad pojazdem mógł przejąć człowiek. Autopilot w Tesli mógł być włączany tylko w określonych sytuacjach, a w razie zagrożenia, niebezpieczeństwa czy sytuacji kryzysowych system alarmował kierowcę o przekazaniu mu kontroli nad pojazdem. Ten przejmował kierownicę i mógł dalej prowadzić auto w trybie standardowym, nieautonomicznym.

Koniec z kierownicą w samochodzie

Wszystko wskazuje na to, że już wkrótce na amerykańskie drogi wyjadą auta, pozbawione tradycyjnych i znanych nam z większości samochodów systemów czy urządzeń do kontroli pojazdu. Mowa tu między innymi o kierownicy czy pedałach gazu, sprzęgła, hamulcu. Czy to oznacza, że samochody te będą w pełni autonomiczne?

Na razie nie ma takiej możliwości. Nawet Tesla, która od 2 lat zapowiada wprowadzenie poziomu 5, czyli najwyższego poziomu autonomii w pojazdach, nadal nie ma w tym zakresie żadnych poważnych sukcesów. NHTSA tylko finalizuje standardy bezpieczeństwa ochrony dla pojazdów bez tradycyjnej kontroli jazdy. A zatem pasażerom pojazdów wyposażonych w zautomatyzowane systemy jazdy zapewniony będzie wysoki poziom ochrony np. podczas zderzenia.

Wyciekły w Twojej firmie dane osobowe

możemy Ci pomóc w analizie i zgłoszeniu do UODO

Jak usunąć konto na Facebooku?Jak usunąć konto na Facebooku?Michał Górecki

Zmiany zwiększą bezpieczeństwo

To od producentów będzie zależeć jakie rozwiązania wprowadzą, aby auta bez kierownicy i pedałów mogły nadal funkcjonować w ruchu drogowym na tak wysokim poziomie, a nawet wyższym, bezpieczeństwa dla pasażera. Także poza trybem autonomicznym.

Do niedawna większość kwestii bezpieczeństwa odnosiło się w produkcji i wprowadzaniu na rynek aut do faktycznych urządzeń tam się znajdujących. A zatem odrębne przepisy bezpieczeństwa wskazywały jak musi działać kierownica, jakie muszą mieć standardy pedały sterowania autem.

Dzięki nowym przepisom wprowadzonym przez NHTSA, normy bezpieczeństwa nie będą już opierać się na tradycyjnych urządzeniach, ale także na zaawansowanych systemach kierowania – ADS. A zatem reguła aktualizuje normy, aby wyjaśnić, czego wymaga się od producentów przy stosowaniu systemów w pojazdach wyposażonych w ADS, czyli bez tradycyjnego ręcznego sterowania. ​Pomimo innowacyjnych projektów pojazdy wyposażone w technologię ADS muszą nadal zapewniać ten sam wysoki poziom ochrony pasażerów, co obecne pojazdy osobowe.

Co w zamian za kierownicę?

Producenci aut autonomicznych będą musieli zdecydować jakie rozwiązania wprowadzą, aby kierowca nie posiadając w aucie kierownicy czy pedałów, mógł bezpiecznie przejąć kontrolę nad autem. Niewykluczone, że coś w rodzaju kierownicy czy też joysticka nadal pozostanie, ew. wprowadzone zostaną inne sposoby kierowania autem jak np. ekran dotykowy. Można wyobrazić sobie też sytuację, kiedy autonomiczny samochód w momencie zagrożenia będzie zwalniał do minimum i parkował na poboczu, Tego tupu rozwiązania także są testowane.

NHTSA nie szczędzi wysiłków mających na celu zapewnienie bezpieczeństwa publicznego w miarę rozwoju automatyzacji pojazdów. Agencja jest aktywnie zaangażowana w monitorowanie i nadzorowanie bezpiecznego testowania i wdrażania tych pojazdów. Podejście NHTSA do zaawansowanych technologii pojazdów nadaje priorytet bezpieczeństwu w wielu obszarach, w tym w gromadzeniu i analizie danych, badaniach, czynnikach ludzkich, tworzeniu przepisów i egzekwowaniu przepisów.

Dziękujemy, że przeczytałaś/eś nasz artykuł do końca. Jeśli chcesz być na bieżąco z informacjami za zakresu bezpieczeństwa, zapraszamy do naszego serwisu ponownie!
Jeżeli podobał Ci się artykuł podziel się z innymi udostępniając go w mediach społecznościowych.

Potrzebujesz wsparcia lub szukasz rozwiązań w zakresie zagadnienia, o którym mowa w artykule?

Najnowsze tematy

WSPÓŁPRACA

Blogi tematyczne

Prawo konsumenckie 2021
Blog prawa e-commerce
Prawo konsumenckie
Security Magazine
Poradnik: wszystko o zgodzie RODO i obowiązkach informacyjnych RODO
Kliknij aby wrócić do strony głównej

Newsletter

Bądźmy w kontakcie! Zapisz się na newsletter, a raz na jakiś czas wyślemy Ci powiadomienie o najważniejszych artykułach. Dla subskrybentów newslettera przygotowujemy specjalne wydarzenia np. webinaria. Nie pożałujesz!