Drukarka z opcją skanera? Bez tuszu, nie skorzystasz z wszystkich opcji

Tak przynajmniej działa jeden z modeli produkowany przez międzynarodowy koncern Canon. Jest to przykład znacznej zaradności firmy, który niejako wymusza na klientach zakup nowego tuszu, aby korzystać ze wszystkich możliwości sprzętu. Nie wszystkim taka zaradność się podoba, pojawiła się nawet osoba, która pozwała firmę za tego typu praktyki.

Drukarka z opcją skanera? Bez tuszu, nie skorzystasz z wszystkich opcji
  • Mikołaj Frączak
  • /
  • 19 października 2021

Firma Canon to międzynarodowy koncern, produkujący między innymi duże roboty drukujące dla firm jak mniejsze drukarki do celów domowych prywatnych. Sprawa dotyczy jednak tych urządzeń wielofunkcyjnych, sprzedawanych do biur i różnego rodzaju przedsiębiorstw czy organizacji. W większości przypadków są to urządzenia podłączone bezpośrednio do internetu, a także połączone w sieci lokalne z urządzeniami znajdującymi się w sieci firmowej. Mało tego, najnowsze urządzenia zarządzane są już przez moduły wykorzystujące algorytmy sztucznej inteligencji czy uczenia maszynowego. Tego typu rozwiązania pomagają w oszczędzaniu tuszu, energii elektrycznej, pozawalają przewidywać i lokalizować awarie.

Drukarka wielofunkcyjna bez tuszu nie działa

Natomiast funkcja, która bardzo negatywnie została zaopiniowana przez amerykańskich użytkowników, z pewnością nie została stworzona przy udziale sztucznej inteligencji, a odpowiada za nią dział marketingu firmy. Okazało się, że w jednym z modeli Canona sprzedawanym w USA, po zakończeniu żywotności tuszu w drukarce nie można skorzystać z innych, także podstawowych wydawałoby się rozwiązań zawartych w tym wielofunkcyjnym urządzeniu. Dokładnie rzecz tyczy się skanera. Czy to normalne, aby urządzenie wielofunkcyjne działało wyłącznie na podstawie aktualnego działania jednej funkcji? W przypadku drukarki Canona zadali sobie to pytanie także użytkownicy, a jeden z nich postanowił pozwać firmę z tego typu praktyki.

Konsument składa pozew

Jeżeli jesteś administratorem danych lub IOD

możesz liczyć na nasze wsparcie w zakresie RODO w Twojej firmie

Chodzi o Davida Leacrafta i drukarkę Canon PIXMA MG2522 All-in-One. Leacraft kupił w marcu 2021 roku drukarkę w firmie Walmart i był zbulwersowany, gdy jego urządzenie nie mogło skanować ani faksować dokumentów, jeśli zabrakło mu atramentu. Czując się oszukany, Leacraft złożył pozew w przeciwko firmie Canon USA, oraz zaczął poszukiwać innych, zniesmaczonych postępowanie firmy użytkowników, aby skorzystać z opcji pozwu zbiorowego.

Canon może mieć problemy

W pozwie zasmucony klient stwierdził m.in. że nie ma uzasadnionego celu sprzedaży drukarek wielofunkcyjnych z funkcją skanowania lub faksowania, która jest bezpośrednio powiązana z istnieniem lub poziomem atramentu zawartego w urządzeniach. Ponadto Leafcraft zauważył, że atrament nie jest potrzebny do funkcji skanowania lub faksowania. Nie poprawia bowiem wydajności skanowania ani faksowania. — Powiązanie funkcji skanowania lub faksowania drukarek wielofunkcyjnych z atramentem zawartym w urządzeniach nie przynosi żadnych korzyści, a jedynie szkodzi konsumentom i szkodzi im finansowo – zaznaczył Leafcraft w piśmie.

Ostateczna decyzja zostanie podjęta przez nowojorski sąd, ale wydaje się, ze klient Canona ma spore szansą na wygraną. Okazuje się, że producent w różny sposób zabezpieczył ponad 100 modeli swoich urządzeń przed poprawnym działaniem, jeśli te nie zostaną uzupełnione nowym tuszem, Co więcej, firma nie zawsze informował swoich klientów o takim fakcie. Koszty pozwu dla Canona mogą pójść w miliony dolarów.

Dziękujemy, że przeczytałaś/eś nasz artykuł do końca. Jeśli chcesz być na bieżąco z informacjami za zakresu bezpieczeństwa, zapraszamy do naszego serwisu ponownie!
Jeżeli podobał Ci się artykuł podziel się z innymi udostępniając go w mediach społecznościowych.

Potrzebujesz wsparcia lub szukasz rozwiązań w zakresie zagadnienia o którym mowa w akrtykule?

Czy ten artykuł był przydatny?

Kliknij aby wrócić do strony głównej

Newsletter

Bądźmy w kontakcie! Zapisz się na newsletter, a raz na jakiś czas wyślemy Ci powiadomienie o najważniejszych artykułach. Dla subskrybentów newslettera przygotowujemy specjalne wydarzenia np. webinaria. Nie pożałujesz!