Chatboty i voiceboty. PARP: Coraz więcej firm z nich korzysta

Innowacyjne rozwiązania oparte na sztucznej inteligencji (AI) odgrywają coraz większą rolę w biznesie – poinformowała PARP. Agencja przedstawiła także projekty w tym obszarze, jakie zostały ostatnio wsparte finansowo.

  • Mikołaj Frączak
  • /
  • 10 maja 2022

Z technologii opartych na sztucznej inteligencji korzystają nie tylko biznesowi giganci, lecz także mniejsze firmy z naszego rodzimego rynku. Polska zajmuje siódme miejsce w Unii Europejskiej i jednocześnie pierwsze miejsce w regionie krajów Europy Środkowej i Wschodniej pod względem liczby ekspertów pracujących nad rozwojem lub wdrożeniem sztuczniej inteligencji – wynika z raportu „State of Polish AI 2021” fundacji Digital Poland.

Czym są chatboty? Jakie są ich zalety?

Jednym z najpopularniejszych przykładów zastosowania sztucznej inteligencji w biznesie są wirtualni asystenci klienta, czyli chatboty i voiceboty. Chatbot to program komputerowy wykorzystywany do prowadzenia konwersacji naśladującej zachowanie ludzkie, np. poprzez automatyzację odpowiedzi na powtarzalne pytania. Z kolei voicebot to – najprościej mówiąc – chatbot głosowy.

W 2020 r. wartość globalnego rynku chatbotów oszacowano na 430,9 mln dolarów. Według Grand View Research do 2028 r. osiągnie on wartość niemal 2,5 mld dolarów przy rocznym wskaźniku wzrostu na poziomie 24,9 proc. Prognozy wskazują, że do 2024 r. liczba asystentów głosowych może sięgać 8,4 mld, czyli więcej niż wynosi populacja świata.

Badanie przeprowadzone przez agencję Symetria wykazało, że respondenci preferują rozmowę z botem ze względu na możliwość uzyskania szybkiej odpowiedzi (36 proc. badanych oczekuje jej natychmiast). Dla 21 proc. użytkowników chatboty są najprostszym sposobem komunikacji z firmą. Wśród innych zalet chatbotów można wymienić m.in. możliwość korzystania z nich o każdej porze dnia i nocy, są dobre dla osób nieśmiałych, pozwalają firmom na obniżenie kosztów i mogą wyręczyć pracowników w powtarzalnych, monotonnych czynnościach.

Wirtualni asystenci klienta działają w oparciu o coraz bardziej zaawansowane technologie, a korzyści płynące z ich stosowania, zaczyna dostrzegać coraz więcej firm. Na polskim rynku rozwijają się startupy, które oferują ciekawe rozwiązania w zakresie chatbotów i voicebotów. Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości (PARP) wsparła rozwój ich produktów dzięki Programom Akceleracyjnym, finansowanym z Programu Operacyjnego Inteligentny Rozwój.

Fundusze europejskie wspierają startupy AI

– Dzięki środkom POIR nasze akceleratory od 2018 r. wsparły ponad 600 startupów, z czego niemal 500 z powodzeniem zrealizowało już program akceleracji. Wśród 130 przypadków rynkowych wdrożeń znajdują się również te z zakresu AI – zaznaczył Marcin Seniuk, dyrektor Departamentu Rozwoju Startupów w PARP.
Jedną z firm, która otrzymała branżowe wsparcie oraz grant na rozwój swojego produktu, jest Roboticon Sp. z o. o. Przedmiotem projektu było przygotowanie i uruchomienie chatbota, umożliwiającego obsługę klienta dla firmy Tauron.

W ramach projektu opracowano rozwiązanie, umożliwiające instalację widgetu (chatbota) do komunikacji z klientami w obszarach: kontakt/pomoc (chatbot odpowiadający za obsługę procesu pierwszego kontaktu z klientem); umowy (chatbot odpowiadający za obsługę procesu przepisania umowy/podpisania nowej umowy) oraz fotowoltaika (chatbot zdolny do udzielania odpowiedzi/podpowiedzi dla klienta, umożliwiających podjęcie decyzji związanej z zakupem fotowoltaiki).

Do największych zalet chatbotów prezes Roboticon Łukasz Kafel zalicza: szybkość obsługi, brak bariery uczenia się (nowy pracownik wymaga przejścia dodatkowych kursów i szkoleń wewnątrz firmy), obsługa 24h, możliwość szybkiego przeszukiwania dużych zbiorów danych, umiejętność rozwiązania dużej ilości problemów powtarzalnych na etapie rozmowy z klientem – bez konieczności ingerencji pracownika, optymalizację kosztów w przedsiębiorstwie, brak bariery językowej (możliwość obsługi w wielu językach). Podkreśla, że choć chatboty to doskonałe narzędzie do wsparcia sprzedaży/procesów sprzedażowych, to nie zastąpią one ludzi, bo przecież ktoś musi je wcześniej zaprogramować, a dla pytań skomplikowanych napisać dobry algorytm, który umożliwi szybkie uzyskanie odpowiedzi.

Źródło: PARP

Dziękujemy, że przeczytałaś/eś nasz artykuł do końca. Jeśli chcesz być na bieżąco z informacjami za zakresu bezpieczeństwa, zapraszamy do naszego serwisu ponownie!
Jeżeli podobał Ci się artykuł podziel się z innymi udostępniając go w mediach społecznościowych.

Potrzebujesz wsparcia lub szukasz rozwiązań w zakresie zagadnienia, o którym mowa w artykule?

Najnowsze tematy

WSPÓŁPRACA

Blogi tematyczne

Prawo konsumenckie 2021
Blog prawa e-commerce
Prawo konsumenckie
Security Magazine
Poradnik: wszystko o zgodzie RODO i obowiązkach informacyjnych RODO
Kliknij aby wrócić do strony głównej

Newsletter

Bądźmy w kontakcie! Zapisz się na newsletter, a raz na jakiś czas wyślemy Ci powiadomienie o najważniejszych artykułach. Dla subskrybentów newslettera przygotowujemy specjalne wydarzenia np. webinaria. Nie pożałujesz!