Jak chronić się przed atakami hakerów w social mediach?

Jak bronić się przed tymi niebezpieczeństwami? Specjaliści Fortinet doradzają wdrożenie kilku mechanizmów i stosowanie najlepszych praktyk.

  • Michał Górecki
  • /
  • 4 marca 2022

1. Włączenie wieloskładnikowego uwierzytelnienia dostępu do konta

Jest to skuteczna metoda ochrony osób prywatnych i firm. Od użytkowników wymagane jest podanie dwóch lub więcej składników uwierzytelniających w celu uzyskania dostępu do aplikacji, konta lub wirtualnej sieci prywatnej (VPN). Oprócz hasła konieczne jest np. wprowadzenie jednorazowego kodu otrzymanego w wiadomości e-mail lub SMS albo potwierdzenie procesu logowania w aplikacji mobilnej. W ten sposób powstaje dodatkowa warstwa zabezpieczeń, która pozwala zwalczać nawet bardziej zaawansowane ataki, szczególnie jeśli dane uwierzytelniające lub tożsamość zostały skradzione lub upublicznione.

2. Używanie unikalnych haseł

Wyciekły w Twojej firmie dane osobowe

możemy Ci pomóc w analizie i zgłoszeniu do UODO

Do każdego konta używaj innego hasła. Uniemożliwi to łatwy dostęp do innych kont w przypadku poznania przez przestępcę danych logowania do jednego z nich. Upewnij się, że hasła nie są łatwe do odgadnięcia. Warto też rozważyć skorzystanie z menedżera haseł, który generuje bardzo trudne do złamania hasła i automatycznie loguje się do poszczególnych serwisów.

3. Regularna aktualizacja metod zabezpieczeń w mediach społecznościowych

Warto znać dostępne w serwisach społecznościowych możliwości zabezpieczenia konta. Zalecane jest włączenie dostępnych opcji na najbardziej rygorystycznym poziomie.

4. Zawężanie liczby kontaktów i znajomych

Kontakty w mediach społecznościowych powinny być nawiązywane wyłącznie z osobami, które znamy i podmiotami, których ofertą jesteśmy zainteresowani. Należy dokładnie sprawdzać każdą propozycję nawiązania kontaktu i odmawiać tym, którzy są nieznani lub wydają się podejrzani.

Informacja o nieudanej aktualizacji aplikacji banku? Uwaga, to oszustwoInformacja o nieudanej aktualizacji aplikacji banku? Uwaga, to oszustwoMichał Górecki

5. Monitorowanie mediów społecznościowych pod kątem cyberzagrożeń

Warto zwracać uwagę na informacje o pojawiających się zagrożeniach w poszczególnych platformach społecznościowych i odpowiednio na nie reagować. Jeśli pojawiają się informacje np. o wykryciu luk w ochronie lub wyciekach danych użytkowników, należy bezzwłocznie sprawdzić ustawienia bezpieczeństwa konta i w razie potrzeby poprawić je.

6. Zdobywanie wiedzy o phishingu

Phishing to najpopularniejszy rodzaj działań będących wstępem do cyberataku, na pewno więc przydatna będzie wiedza o jego specyfice. Zawsze należy być sceptycznym, gdy za pomocą mediów społecznościowych lub poczty elektronicznej otrzymujemy wiadomość z nieznanego źródła, zwłaszcza zawierającą załączniki lub pliki.

7. Uwaga na „podszywki”

Firmy, ale także użytkownicy prywatni, muszą zwracać uwagę na próby podszywania się pod ich tożsamość. Stosujący ten mechanizm przestępca wysyła wiadomości pochodzące rzekomo od danej osoby, podmiotu gospodarczego lub innej instytucji, a jego celem, po zdobyciu zaufania ofiary, jest najczęściej skłonienie jej do kliknięcia w link prowadzący do złośliwej strony. Takie przypadki należy natychmiast zgłaszać administratorom platform oraz informować o nich znajomych i społeczności fanów.

Dziękujemy, że przeczytałaś/eś nasz artykuł do końca. Jeśli chcesz być na bieżąco z informacjami za zakresu bezpieczeństwa, zapraszamy do naszego serwisu ponownie!
Jeżeli podobał Ci się artykuł podziel się z innymi udostępniając go w mediach społecznościowych.

Potrzebujesz wsparcia lub szukasz rozwiązań w zakresie zagadnienia, o którym mowa w artykule?

Najnowsze tematy

WSPÓŁPRACA

Blogi tematyczne

Prawo konsumenckie 2021
Blog prawa e-commerce
Prawo konsumenckie
Security Magazine
Poradnik: wszystko o zgodzie RODO i obowiązkach informacyjnych RODO
Kliknij aby wrócić do strony głównej

Newsletter

Bądźmy w kontakcie! Zapisz się na newsletter, a raz na jakiś czas wyślemy Ci powiadomienie o najważniejszych artykułach. Dla subskrybentów newslettera przygotowujemy specjalne wydarzenia np. webinaria. Nie pożałujesz!