Cyfrowy lekarz pierwszego kontaktu. Jak lekarze korzystają ze smartfonów?

Zdaniem Samsunga polscy lekarze oczekują większego udziału technologii mobilnych w medycynie. Aż 96 proc. z nich uważa, że smartfony mogłyby być szerzej wykorzystywane w sektorze medycznym, a 9 na 10 deklaruje, że monitorowanie stanu pacjenta przy pomocy profesjonalnych aplikacji znacznie usprawnia opiekę. E-medycyna to dla nich też szansa na większą elastyczność zawodową.

Cyfrowy lekarz pierwszego kontaktu. Jak lekarze korzystają ze smartfonów?
  • Michał Górecki
  • /
  • 29 października 2021

Lekarze lubią technologię 

Firma IQVIA na zlecenie Samsung zapytała lekarzy pierwszego kontaktu, którzy w placówkach publicznych pracują przez min. 50 proc. swojego czasu pracy, w jaki sposób korzystają oni w codziennej pracy ze smartfonów i tabletów. Wyniki badań wskazują, że niezależnie od swojego wieku, polscy lekarze w urządzeniach mobilnych dostrzegają potencjał zarówno na usprawnienie opieki nad pacjentami, jak i szansę na własną większą elastyczność zawodową. Również po ustaniu pandemii.

Niemal jednogłośnie ankietowani lekarze wszystkich grup wiekowych uznali, że technologie mobilne mogą i powinny znaleźć szersze zastosowanie w branży medycznej. 96 proc. lekarzy biorących udział w badaniu uznało smartfony i tablety za narzędzia przydatne w ich codziennej pracy. Aż dwie trzecie deklaruje przy tym, że komputer i papierowe formularze wolałoby w pracy zastąpić tabletem bądź smartfonem. Jako powód 9 na 10 lekarzy wskazało większą elastyczność, jaką zapewnia im technologia mobilna, a także lepszą efektywność wykonywanej pracy.

Na jednego specjalistę biorącego udział w badaniu przypadają średnio ponad 2 urządzenia mobilne, a najczęściej posiadaną w tej grupie zawodowej marką urządzeń mobilnych jest Samsung, bez względu na to czy jest to smartfon, czy tablet. Połowa lekarzy preferuje korzystanie ze smartfonu, a jedna trzecia woli tablet. Swoją biegłość w zakresie ich obsługi trzy czwarte respondentów określa jako zaawansowaną.

Na co musi zwrócić uwagę pacjent, przychodząc do lekarza?Na co musi zwrócić uwagę pacjent, przychodząc do lekarza?Rafał Stępniewski

Do czego lekarze wykorzystują technologie mobilne?

Z badania wynika, że aż 93 proc. przebadanych lekarzy używa smartfonu i tabletu do wyszukiwania aktualnie potrzebnych informacji, a także sprawdzania klasyfikacji chorób (65 proc.), zamienników i dawkowaniu leków (83 proc.) oraz przysługujących pacjentom refundacji (78 proc.). Lekarze na bieżąco śledzą też za pośrednictwem urządzeń mobilnych informacje o nowych farmakoterapiach i możliwościach leczenia (67 proc.), a także sprawdzają służbową pocztę i konsultują się z innymi lekarzami.

Smartfon służy im również do tego, by mogli być dostępni w nagłych wypadkach.Kryzys sanitarno-epidemiologiczny w światowej branży medycznej przyspieszył rozwój rozwiązań z grupy mHealth. Również w polskich przychodniach publicznych, gdzie w czasie pandemii teleporady stanowiły ponad 66 proc. wszystkich udzielanych porad dla jednej trzeciej lekarzy.

Blisko 9 na 10 z nich uznało, że telemedycyna jest dobrą formą komunikacji z pacjentami niewymagającymi badania fizykalnego i będzie nim także po ustaniu pandemii. Z badania przeprowadzonego na zlecenie Samsung wynika, że już teraz dwie trzecie specjalistów woli polecać swoim pacjentom ogólnodostępne aplikacje mobilne monitorujące stan zdrowia, pozwalające kontrolować np. codzienny poziom cukru, poziom ciśnienia, tętna niż tradycyjne dzienniczki w formie papierowej.

Dziękujemy, że przeczytałaś/eś nasz artykuł do końca. Jeśli chcesz być na bieżąco z informacjami za zakresu bezpieczeństwa, zapraszamy do naszego serwisu ponownie!
Jeżeli podobał Ci się artykuł podziel się z innymi udostępniając go w mediach społecznościowych.

Potrzebujesz wsparcia lub szukasz rozwiązań w zakresie zagadnienia o którym mowa w akrtykule?

Czy ten artykuł był przydatny?

Kliknij aby wrócić do strony głównej

Newsletter

Bądźmy w kontakcie! Zapisz się na newsletter, a raz na jakiś czas wyślemy Ci powiadomienie o najważniejszych artykułach. Dla subskrybentów newslettera przygotowujemy specjalne wydarzenia np. webinaria. Nie pożałujesz!