Czarne skrzynki w samochodach. Od kiedy będą obowiązkowe?

Nadchodzi poważna zmiana dla wszystkich producentów aut i kierowców. Już wkrótce samochody poruszające się po unijnych drogach będą musiały być wyposażone w tzw. czarną skrzynkę, czyli EDR.

Czarne skrzynki w samochodach. Od kiedy będą obowiązkowe?
  • Mikołaj Frączak
  • /
  • 29 października 2021

Komisja Europejska właśnie opublikowała projekt rozporządzenia dotyczącego działania samochodowych czarnych skrzynek. Urządzenia EDR, czyli rejestratory danych na temat zdarzeń będą zbierać wiele szczegółowych danych na temat jazdy. Aktualnie projekt jest w konsultacjach do 9 listopada.

Czym jest EDR?

EDR są używane w pojazdach do rejestrowania i przechowywania danych (np. prędkości, siły hamowania, zadziałania poduszek powietrznych, stanu systemów bezpieczeństwa) w przypadku kolizji. Jak informuje Komisja Europejska, systemy EDR mają stać się obowiązkowe w połowie 2022 r., dokładnie od 6 lipca.

EDR będą wymagane dla nowych typów samochodów osobowych i dostawczych zgodnie ze zmienionymi przepisami UE w tym. Rozporządzeniem w sprawie ogólnego bezpieczeństwa. Zanonimizowane dane EDR będą wykorzystywane do badań i analiz wypadków. Projekt Komisji określa wymagania dotyczące homologacji typu pojazdów w odniesieniu do EDR.

Do czego służy EDR?

Czarne skrzynki czy też rejestratory danych w pojeździe mogą być wykorzystywane w samochodach i transporcie komercyjnym jako cenne narzędzie badawcze do monitorowania lub walidacji nowej technologii bezpieczeństwa, ustalania granic tolerancji człowieka i rejestrowania prędkości zderzeń. Czarne skrzynki mogą być również wykorzystywane do wpływania na zachowanie kierowcy i ułatwiania form automatycznego nadzoru.

Czy warto szukać samochodów, które wspierają standard Android Auto?Czy warto szukać samochodów, które wspierają standard Android Auto?Mikołaj Frączak

Co więcej, dzięki EDR także przestępcy mogą być łatwiej śledzeni i automatycznie karani za pomocą urządzeń takich jak Elektroniczna Identyfikacja Pojazdu. Jednocześnie system może być wykorzystywany do nagradzania bezpiecznych zachowań i obniżania składek ubezpieczeniowychObecnie stosowane są dwa rodzaje rejestratorów danych w pojazdach: rejestratory danych o zderzeniach i rejestratory danych podróży.

Jeżeli jesteś administratorem danych lub IOD

możesz liczyć na nasze wsparcie w zakresie RODO w Twojej firmie

Rejestratory danych o awariach lub zdarzeniach gromadzą dane z okresu przed i po awarii. Często są one oparte na module sterującym poduszek powietrznych. Koniec przechwytywania danych następuje wtedy po wyzwoleniu poduszki powietrznej.

EDR lekiem na całe zło?

EDR mogą rozwiązać szereg problemów bezpieczeństwa ruchu drogowego. Urządzenia te są ważnym narzędziem monitorującym i badawczym w zarządzaniu bezpieczeństwem ruchu drogowego. Przydatność rejestratorów danych o zdarzeniach lub rejestratorów awarii jest oceniana jako bardzo wysoka. Dzięki temu służby otrzymują wyższą jakość danych o wypadkach, zwiększona zostaje także dokładność danychTym samym istnieje możliwość wykorzystania informacji wcześniej niemożliwych do uzyskania oraz lepsza ocena nowej technologii bezpieczeństwa.

Z kolei dla producentów i ekspertów od bezpieczeństwa, EDR pozwala na zrozumienie przyczyn urazów i mechanizmów urazowych oraz wpływu na ryzyko wypadku. Badania wskazują, że rejestratory danych montowane w samochodach ciężarowych i dostawczych prowadzą do zmniejszenia liczby wypadków i uszkodzeń średnio o 20 procent. Wynika to m.in. z wiedzy kierowcy, że naruszenia przepisów ruchu drogowego można co do zasady wykryć poprzez badanie zapisów jazdy.

EDR – system do oceny innych systemów

Coraz częstsze wykorzystanie inteligentnych systemów powoduje, że coraz trudniej jest ocenić działanie systemów w razie wypadku. Dwustopniowe poduszki powietrzne są montowane w samochodach od kilku lat, jednak bez zapisanych danych nie można ocenić stopnia ich wykorzystania. Podobnie na rynku pojawia się wiele inteligentnych systemów bezpieczeństwa pierwotnego, a szczegółowa ocena wpływu na bezpieczeństwo będzie możliwa tylko wtedy, gdy będą przechowywane dane dotyczące ich działania.

Wreszcie, podczas gdy wszystkie systemy ograniczające są dostrojone do określonego zakresu impulsów przyspieszenia zderzenia, pochodzących z testów barier, potrzebujemy informacji o impulsach zderzenia z rzeczywistych badań i tylko dane z rejestratora zderzeń mogą je dostarczyć.

Dziękujemy, że przeczytałaś/eś nasz artykuł do końca. Jeśli chcesz być na bieżąco z informacjami za zakresu bezpieczeństwa, zapraszamy do naszego serwisu ponownie!
Jeżeli podobał Ci się artykuł podziel się z innymi udostępniając go w mediach społecznościowych.

Potrzebujesz wsparcia lub szukasz rozwiązań w zakresie zagadnienia o którym mowa w akrtykule?

Czy ten artykuł był przydatny?

Kliknij aby wrócić do strony głównej

Newsletter

Bądźmy w kontakcie! Zapisz się na newsletter, a raz na jakiś czas wyślemy Ci powiadomienie o najważniejszych artykułach. Dla subskrybentów newslettera przygotowujemy specjalne wydarzenia np. webinaria. Nie pożałujesz!