Czy firmy telekomunikacyjne mogą stosować klauzule inflacyjne?

Czy operatorzy komórkowi mogą obciążać swoich klientów kosztami inflacji? M.in. to pytanie zadaje UOKiK i weryfikuje zapisy, które pojawiły się w umowach i które uprawniają telekomu do zmian w wysokości opłat za oferowane usługi w umowach na czas oznaczony?

  • Martyna Kowalska
  • /
  • 24 listopada 2022

Trzech operatorów pod lupą UOKiK

Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów informuje, że wszczął właśnie postępowania wyjaśniające w sprawie firm: Orange Polska, P4 (Play) oraz T-Mobile Polska. Jak zauważa regulator, w ostatnim czasie wymienieni operatorzy zdecydowali się na wprowadzenie do umów zawieranych na czas określony, postanowień, które budzą wątpliwości prezesa UOKiK. Mowa o klauzulach inflacyjnych, które pozwalają operatorom modyfikować warunki podpisanych kontraktów w trakcie ich trwania. 

Według informacji zebranych przez UOKiK zmiany cen, mogłyby nastąpić w 2023 roku. Podwyżki miałyby zostać uzależnione od ogłaszanej przez GUS średniorocznej inflacji, czyli mówiąc fachowo wskaźnika cen i usług konsumpcyjnych za 2022 rok. 

Kolejne miejscowości z zasięgiem 4G od PlayKolejne miejscowości z zasięgiem 4G od PlayMichał Górecki

Wątpliwości prezesa UOKiK wobec działań telekomów

Prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów zwraca uwagę, że obecna sytuacja faktycznie skłania wielu przedsiębiorców do działań, które negatywnie mogą oddziaływać na portfele konsumentów. Jak zauważa zmiany istotnych elementów trwającego zobowiązania nie zawsze są dopuszczalne, dlatego wszcząłem postępowania wyjaśniające w sprawie wprowadzonych przez operatorów komórkowych klauzul inflacyjnych” – poinformował Tomasz Chróstny.

Wyciekły w Twojej firmie dane osobowe

możemy Ci pomóc w analizie i zgłoszeniu do UODO

UOKiK podejrzewa, że wspomniane zapisy mogą mieć charakter klauzul abuzywnych, czyli niedozwolonych w prawie, które rażąco naruszają interesy konsumentów. Cena usługi jest tym elementem, który powinien być jasno i zrozumiale komunikowany konsumentowi na etapie zawierania umowy, zaś skutki zobowiązania powinny być w każdych warunkach możliwe do przewidzenia dla konsumenta, stanowią bowiem jedno z podstawowych kryteriów decyzji o zawarciu umowy z przedsiębiorcą” – mówi prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów. 

Jaki może być finał postępowań wyjaśniających UOKiK

Zgodnie z prawem, postępowania wyjaśniające mogą skutkować postawieniem zarzutów. W czarnym scenariuszu dla przedsiębiorców mogą skutkować karą w wysokości 10% obrotu. Prezes UOKiK dodał, że przygląda się wprowadzeniu kluzul inflacyjnych także w pozostałych obszarach polskiej gospodarki. A zatem sprawa na telekomach może się nie zakończyć.

Dziękujemy, że przeczytałaś/eś nasz artykuł do końca. Jeśli chcesz być na bieżąco z informacjami za zakresu bezpieczeństwa, zapraszamy do naszego serwisu ponownie!
Jeżeli podobał Ci się artykuł podziel się z innymi udostępniając go w mediach społecznościowych.

Potrzebujesz wsparcia lub szukasz rozwiązań w zakresie zagadnienia, o którym mowa w artykule?

Najnowsze tematy

WSPÓŁPRACA

Blogi tematyczne

Prawo konsumenckie 2021
Blog prawa e-commerce
Prawo konsumenckie
Security Magazine
Poradnik: wszystko o zgodzie RODO i obowiązkach informacyjnych RODO
Kliknij aby wrócić do strony głównej

Newsletter

Bądźmy w kontakcie! Zapisz się na newsletter, a raz na jakiś czas wyślemy Ci powiadomienie o najważniejszych artykułach. Dla subskrybentów newslettera przygotowujemy specjalne wydarzenia np. webinaria. Nie pożałujesz!