Czy można zbadać trzeźwość pracownika alkomatem?
Alkohol to używka, która może generować wiele problemów wśród osób go nadużywających. Zarówno w życiu osobistym, jak i w pracy. Czy pracodawca może zbadać trzeźwość pracownika alkomatem?
- Anna Malinowska
- /
- 17 maja 2021
Badanie alkomatem w firmie — co trzeba wiedzieć?
Nadużywanie alkoholu nie tylko wpływa na wydajność pracownika, ale i na obniżenie morale całego zespołu. Jeśli wśród pracowników znajduje się osoba, która przychodzi do pracy na podwójnym gazie, a przełożony nie wyciąga wobec niej żadnych konsekwencji służbowych, to jest to jasna wskazówka dla pozostałych zatrudnionych, że mogą pozwolić sobie na więcej.
Zgodnie z danymi Światowej Organizacji Zdrowia, średnia spożycia alkoholu w Polsce jest nieco wyższa niż średnia europejska. Szacuje się, że statystyczny Polak w ciągu roku spożywa ponad 9 litrów napojów wyskokowych. Jakie trunki cieszą się największą popularnością?
Dominuje piwo, którego spożycie przekracza 50%. Na drugim miejscu wciąż znajdują się wysokoprocentowe wódki, które wybiera około 35% osób pijących. Podium zamykają wina, które preferuje około 8-10% wśród konsumentów.
Oczywiście nie każda osoba, która spożywa alkohol, od razu przejawia tendencje do jego nadużywania, co mogłoby skutkować na przykład przychodzeniem do pracy w stanie nietrzeźwym. Jest to jednak niebezpieczna używka, która wciąż potrafi uzależnić wiele osób.
Czy pracodawca może skontrolować pracownika alkomatem?
Nieco paradoksalnie, nie można udzielić na to pytanie jednoznacznej odpowiedzi. Z jednej strony — co potwierdziło stanowisko Urzędu ochrony Danych Osobowych i Ministerstwo Pracy i Polityki Społecznej, jest to zabronione, ale jednak istnieje kilka wyjątków od tej reguły.
Jeszcze kilka lat temu sytuacja w polskim porządku prawnym była odmienna. Sporo zmieniło jednak wejście w życie rozporządzenia RODO, które skupia się na ochronie danych wrażliwych. Informacje zdrowotne — a właśnie w ten sposób kwalifikuje się dane o zawartości alkoholu we krwi — to dane wrażliwe.
Taka decyzja skutkowała tym, że coraz więcej świadomych pracowników odmawiało zbadania alkomatem, powołując się na RODO. Na szczęście, ustawodawca dopuścił sytuację o charakterze wyjątkowym, kiedy — mimo zasad ochrony danych — przełożony wciąż może sprawdzić, czy pracownik jest trzeźwy.
Badanie z wykorzystaniem alkomatu jest legalne, gdy odbywa się na wniosek kierownika lub osoby przez niego upoważnionej, a wobec pracownika zachodzi podejrzenie, że spożywał alkohol w miejscu pracy, czyli — w domniemaniu — w godzinach wykonywania swoich obowiązków zawodowych.
Nie oznacza to jednak, że szef może zbadać taką osobę samodzielnie. Pomiar stężenia alkoholu we krwi musi wykonać organ uprawniony, a więc na przykład policja. Jeśli badanie odbywa się poprzez pobranie próbki krwi, to zwykle musi być ono wykonane w wyspecjalizowanym punkcie, co ma zapewnić wiarygodny wynik testu.
możemy Ci pomóc w analizie i zgłoszeniu do UODOWyciekły w Twojej firmie dane osobowe
Czy zasady kontroli trzeźwości w miejscu pracy mogą ulec zmianie?
Już jakiś czas temu powstał projekt nowelizacji ustawy, który miałby jednoznacznie rozwiązać kontrowersyjną kwestię i zapewnić przełożonym nieco większą kontrolę przy poszanowaniu zasad rozporządzenia RODO. W tej chwili nie jest on jednak procedowany.
Dziękujemy, że przeczytałaś/eś nasz artykuł do końca. Jeśli chcesz być na bieżąco
z informacjami za zakresu bezpieczeństwa, zapraszamy do naszego serwisu
ponownie!
Jeżeli
podobał Ci się artykuł podziel się z innymi udostępniając go w mediach
społecznościowych.
Potrzebujesz wsparcia lub szukasz rozwiązań w zakresie zagadnienia, o którym mowa w artykule?