Czy opłaca się wdrożyć płatności elektroniczne w firmie?

Pandemia koronawirusa bardzo szybko pokazała nam, jak wielkim dobrodziejstwem jest internet. Niektóre firmy tylko dzięki globalnej sieci danych zdołały zachować płynność finansową. Czy w każdej firmie opłaca się wdrożyć system płatności elektronicznych?

  • Michał Górecki
  • /
  • 16 sierpnia 2021

Po co mi płatności elektroniczne?

To pytanie, które zadaje sobie wielu właścicieli działalności gospodarczych. Mimo wielu atutów tego rozwiązania nie można stwierdzić, że absolutnie każdy podmiot gospodarczy w Polsce potrzebuje e-płatności. Skąd takie wnioski?

Jeśli nasza firma świadczy usługi na rzecz innych działalności, czyli działa w sektorze B2B, to płatności elektroniczne będą nam w zasadzie zbędne. Wynika to z tego, że w świecie biznesu podstawowym elementem rozliczeniowym jest faktura. 

Przedsiębiorcy wystawiają sobie wtedy faktury z jasno określonym terminem płatności, a cały proces — zgodnie z polskim prawem — i tak musi przejść przez firmowe konto. To szczególnie ważne, kiedy nasza firma łapie się w tak zwane płatności podzielone (split payment). 

Można powiedzieć, że im więcej naszych klientów to osoby, które nie mają swojej działalności gospodarczej, tym większe szanse na to, że płatności elektroniczne mogą być rozwiązaniem, nad którym powinniśmy się bardzo poważnie zastanowić.

Gdzie szczególnie dobrze sprawdzą się płatności elektroniczne?

Bez wątpienia trzeba wskazać na internet. Jeśli mamy własną platformę sprzedażową, gdzie na przykład handlujemy odzieżą, to zdecydowana większość naszych klientów na pewno będzie wolała wykonać szybką płatność, niż logować się na swoje konto, kopiować numer konta, wprowadzać dane i ręcznie wpisywać kwotę.

Żyjemy w czasach kiedy czas ma ogromne znaczenie. Internauci chcą już nie tylko kupować wybrane dobra. Chcą kupować je szybko, na przykład korzystając z tak uniwersalnego rozwiązania, jak kody BLIK. Im szybciej wdrożymy e-płatności, tym większe szanse na to, że osoby odwiedzające nasz sklep będą wracać i kupować u nas więcej. 

ISO w gastronomii. To musisz wiedziećISO w gastronomii. To musisz wiedziećRafał Stępniewski

Z płatności elektronicznych powinny korzystać też tradycyjne działalności gospodarcze. Z roku na rok zmniejsza się procentowy udział gotówki w obiegu pieniądza w Polsce. Szacuje się, że tradycyjny pieniądz już za kilka lat ostatecznie przegra z płatnościami bezgotówkowymi.

Wyciekły w Twojej firmie dane osobowe

możemy Ci pomóc w analizie i zgłoszeniu do UODO

Tutaj również pewną rolę odegrała pandemia COVID-19, kiedy wiele rządów rekomendowało płatności bezgotówkowe, by zminimalizować ryzyko transmisji wirusa. Jako że przed nami czwarta fala pandemii, można spodziewać się, że te wytyczne wkrótce powrócą.

Jak wdrożyć płatności elektroniczne?

To bardzo proste. Na rynku mamy kilku wiodących operatorów, czyli dostawców takich usług. Mogą skorzystać z nich zarówno tradycyjne działalności, kiedy podpisują umowę na terminal w ramach punktu stacjonarnego, jak i firmy internetowe.

W tej drugiej sytuacji zwykle wystarcza zainstalowanie odpowiedniego widżetu i podanie swojego indywidualnego klucza użytkownika. Oczywiście operatorzy usług pobiorą dla siebie określony procent z naszych zysków. Należy się więc liczyć z ty, że nasz zarobek będzie odrobinę uszczuplony.

Dziękujemy, że przeczytałaś/eś nasz artykuł do końca. Jeśli chcesz być na bieżąco z informacjami za zakresu bezpieczeństwa, zapraszamy do naszego serwisu ponownie!
Jeżeli podobał Ci się artykuł podziel się z innymi udostępniając go w mediach społecznościowych.

Potrzebujesz wsparcia lub szukasz rozwiązań w zakresie zagadnienia, o którym mowa w artykule?

Najnowsze tematy

WSPÓŁPRACA

Blogi tematyczne

Prawo konsumenckie 2021
Blog prawa e-commerce
Prawo konsumenckie
Security Magazine
Poradnik: wszystko o zgodzie RODO i obowiązkach informacyjnych RODO
Kliknij aby wrócić do strony głównej

Newsletter

Bądźmy w kontakcie! Zapisz się na newsletter, a raz na jakiś czas wyślemy Ci powiadomienie o najważniejszych artykułach. Dla subskrybentów newslettera przygotowujemy specjalne wydarzenia np. webinaria. Nie pożałujesz!