Jakość komunikacji w firmie internetowej — na co trzeba zwrócić uwagę?

Z roku na rok przybywa firm, które działają tylko w przestrzeni wirtualnej. Trend stał się jeszcze bardziej popularny za sprawą pandemii koronawirusa, kiedy to właśnie handel przez internet pozwolił wielu podmiotom gospodarczym na zachowanie ciągłości pracy, a więc i generowania zysków. Właśnie wtedy wiele osób przekonało się o tym, jak dużą rolę w e-firmie odgrywa jakość komunikacji.

Jakość komunikacji w firmie internetowej — na co trzeba zwrócić uwagę?
  • Michał Górecki
  • /
  • 16 sierpnia 2021

Co składa się na jakość komunikacji w działalności gospodarczej?

Wiele zależy od tego, jaki jest model działania naszej firmy. Na pewno można jednak wskazać kilka cech wspólnych, które nie różnią się zbyt mocno bez względu na to, czy prowadzimy sklep online, agencję marketingową czy firmę usługową, która zajmuje się pozycjonowaniem stron w sieci. 

Kluczowe filary dobrej komunikacji biznesowej, to szybkość, właściwe podejście do klienta oraz precyzja w komunikacji z odbiorcą. Dlaczego właśnie te trzy cechy są tak ważne? Ponieważ — w pewnym uproszczeniu — to one decydują o tym, czy odbiorca dostanie wszystkie te dane, na których mu zależy.

Doskonale można opisać to na przykładzie sklepu, który handluje smartfonami. Jeśli klient zwróci się do nas z zapytaniem o wybrane urządzenie, to właśnie szybkość reakcji może zaważyć na tym, czy odejdzie on do konkurencji, czy nie.

Odpowiednie podejście do klienta zawsze powinno opierać się na szacunku. Dobrze obrazuje to stare powiedzenie „nasz klient, nasz Pan”. Zdania co do przechodzenia w takim modelu komunikacji „na ty” są mocno podzielone, jednak widać wyraźnie, że ten trend zyskuje sobie wielu zwolenników.

Precyzja języka komunikacji oznacza udzielenie możliwie zwięzłej, lakonicznej odpowiedzi na zadane pytanie. Jeśli klient pyta o to, czy jest możliwość negocjacji ceny, to dobrze będzie podać mu na ten temat precyzyjne informacje. Nie warto eksperymentować z tak nieostrymi zwrotami, jak „może” czy „to zależy”.

Jak podnieść jakość w komunikacji przez internet?

Bardzo dużo może dać już sam model komunikacji. Pamiętajmy o tym, że nie musimy ograniczać się tylko i wyłącznie do korespondencji e-mailowej czy tradycyjnych rozmów głosowych przez telefon. Żyjemy w czasach mediów społecznościowych i dobrze będzie skorzystać z możliwości, jakie one dają.

Homomorficzne szyfrowanie — co to jest?Homomorficzne szyfrowanie — co to jest?Jan Wróblewski

Jeżeli jesteś administratorem danych lub IOD

możesz liczyć na nasze wsparcie w zakresie RODO w Twojej firmie

Zainstalujmy na stronie widżet Messengera lub innej aplikacji, a następnie prowadźmy komunikację właśnie przez to narzędzie. Można też posłużyć się dedykowanym modułem czatu. W sieci można znaleźć wiele takich rozwiązań, które można wdrożyć na swoją stronę.

Dobra komunikacja to także dobry PR

Pamiętajmy o tym, że bez względu na sam model komunikacji, powinniśmy też budować świadomość naszej firmy w opinii publicznej. Tylko od nas zależy, czy postawimy na wizerunek precyzyjnych formalistów, marki premium czy może typowych luzaków, którzy próbują walczyć ze schematycznymi korporacjami.

Aby jednak nie zgubić wiarygodności, musimy pamiętać o tym, że model komunikacji musi być dostosowany do naszego PR-u. Jeśli kreujemy się na markę typu premium, to z założenia odpada nam komunikacja „per Ty” czy takie zwroty jak „cześć” czy „siema”. Warto o tym pamiętać.

Dziękujemy, że przeczytałaś/eś nasz artykuł do końca. Jeśli chcesz być na bieżąco z informacjami za zakresu bezpieczeństwa, zapraszamy do naszego serwisu ponownie!
Jeżeli podobał Ci się artykuł podziel się z innymi udostępniając go w mediach społecznościowych.

Potrzebujesz wsparcia lub szukasz rozwiązań w zakresie zagadnienia o którym mowa w akrtykule?

Czy ten artykuł był przydatny?

Kliknij aby wrócić do strony głównej

Newsletter

Bądźmy w kontakcie! Zapisz się na newsletter, a raz na jakiś czas wyślemy Ci powiadomienie o najważniejszych artykułach. Dla subskrybentów newslettera przygotowujemy specjalne wydarzenia np. webinaria. Nie pożałujesz!