Czy monitorowanie pracowników w firmie jest legalne?

Na rynku pracy można spotkać się z co najmniej dwoma rodzajami szefów: tymi, którzy patrzą na to, czy zadanie zostało wykonane i nie interesuje ich sposób, w jaki pracownik się z tego obowiązku wywiązał oraz takich, którzy bardzo dogłębnie analizują to, jak dana osoba pracuje, by upewnić się, że nie „przepala” ona roboczogodzin, za które płaci firma. Czy monitorowanie pracowników w działalnościach gospodarczych jest zgodne z polskim prawem?

Czy monitorowanie pracowników w firmie jest legalne?
  • Anna Malinowska
  • /
  • 17 sierpnia 2021

Po co monitorować pracowników?

Wbrew pozorom, monitoring w firmie nie musi mieć złych intencji, które wśród pracowników często budzą obawy o inwigilację i naruszanie prywatności. Czasem umieszczenie kamery w biurze czy na hali produkcyjnej może być podyktowane względami bezpieczeństwa.

Istnieje też szereg branż, które nie tyle, co mogą, a wręcz muszą posiadać kamery, bo taki obowiązek narzuca na nie obowiązujące w danym kraju prawodawstwo lub normy i poświadczenia bezpieczeństwa, jaki te firmy usiłują spełnić.

Nie można nie zgodzić się ze stwierdzeniem, że mimo opisanych wyżej przesłanek, istnieje określona grupa pracodawców, która nie tylko umieści w firmie kamery, ale też będzie w ten sposób obserwować pracowników, by następnie rozliczać ich z wykonanych zadań.

Warto jednak już na wstępie podkreślić, że mimo pewnych wątpliwości natury etycznej, takie działania są w pełni legalne i dozwolone przez obowiązujące w Polsce prawo, na czele z Kodeksem Pracy, który jest jednym z kluczowych aktów prawnych, które poruszają to zagadnienie. Są jednak pewne obostrzenia, o których trzeba pamiętać.

Jakie dane może gromadzić monitoring w miejscu pracy?

Warto pamiętać o tym, że dozwolone jest tylko i wyłącznie nagrywanie obrazu. Zgodnie z literą prawa, pracodawca nie może rejestrować dźwięku, co zresztą reguluje Artykuł 22 Kodeksu Pracy. Nie wolno też umieścić niezależnych od kamer systemów rejestracji głosu, czyli na przykład dyktafonów czy poukrywanych w biurze mikrofonów szpiegowskich. 

Kiedy rozmowa call center jest uznana za spamowanie?Kiedy rozmowa call center jest uznana za spamowanie?Michał Górecki

Ustawodawca wyszedł ze słusznego założenia, że pracownik musi wiedzieć, że jest nagrywany. Paradoksalnie, nie oznacza to, że musi on wyrazić na to zgodę. Nie istnieje akt prawny, który jednoznacznie by tego zabraniał. Nie można też w tej sytuacji powołać się na RODO.

Jeżeli jesteś administratorem danych lub IOD

możesz liczyć na nasze wsparcie w zakresie RODO w Twojej firmie

Pracodawca zobowiązany jest jednak do spełnienia kryteriów celowości, zakresu oraz stosowania monitoringu. Oznacza to, że musi wykazać, w jakim celu montowana jest kamera (na przykład w celu poprawy bezpieczeństwa), jaki teren obejmuje oraz kto i na jakich warunkach może przeglądać obraz z kamer. Rekomendowane jest wydanie firmowego rozporządzenia, z którym każdy pracownik będzie mógł się zapoznać, co poświadczy swoim podpisem.

Czy kamery można zamontować na terenie całej firmy?

Nie. Zgodnie z Kodeksem Pracy, system monitoringu nie może obejmować między innymi pomieszczeń sanitarnych, szatni czy palarni. Nie należy też montować kamer w strefie socjalnej. Kamery w toaletach powinny być ulokowane w taki sposób, by nie naruszały sfery prywatności pracowników.

Dziękujemy, że przeczytałaś/eś nasz artykuł do końca. Jeśli chcesz być na bieżąco z informacjami za zakresu bezpieczeństwa, zapraszamy do naszego serwisu ponownie!
Jeżeli podobał Ci się artykuł podziel się z innymi udostępniając go w mediach społecznościowych.

Potrzebujesz wsparcia lub szukasz rozwiązań w zakresie zagadnienia o którym mowa w akrtykule?

Czy ten artykuł był przydatny?

Kliknij aby wrócić do strony głównej

Newsletter

Bądźmy w kontakcie! Zapisz się na newsletter, a raz na jakiś czas wyślemy Ci powiadomienie o najważniejszych artykułach. Dla subskrybentów newslettera przygotowujemy specjalne wydarzenia np. webinaria. Nie pożałujesz!