Rozbudowa infrastruktury drogowej w pobliżu firmy — co trzeba wiedzieć?

Żadna firma, która ma dostęp do publicznej sieci dróg, nie jest w pełni autonomicznym bytem. Rodzi to wiele potencjalnych problemów, kiedy będziemy chcieli zmienić na przykład wjazd z drogi głównej czy wystąpimy o rozbudowę, by zwiększyć przepustowość traktu komunikacyjnego. Jak zabrać się za rozbudowę infrastruktury drogowej?

Rozbudowa infrastruktury drogowej w pobliżu firmy — co trzeba wiedzieć?
  • Anna Malinowska
  • /
  • 18 sierpnia 2021

Od czego zależy, czy wolno nam będzie rozbudować drogę?

Przede wszystkim od jej zarządcy. W Polsce nie ma jednego organu, który zarządzałby wszystkimi drogami w mieście. Co więcej, w miastach na prawach powiatu ziemskiego bardzo często spotykamy się z drogami, które mogą mieć aż czterech różnych właścicieli.

Można tu wskazać na drogi miejskie, a także na drogi powiatowe, drogi wojewódzkie oraz te, którymi zarządza GDDKiA, czyli Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad. Na początku musimy więc ustalić, kto jest zarządcą drogi, przy której mieści się nasza firma.

Warto wzmiankować też o tym, że drogi miejskie i powiatowe mogą mieć tak zwane różne kategorie zaszeregowania. Zwykle spotykamy się z kategoriami od pierwszej do trzeciej, gdzie trzecia to najniższa, czyli ta, która na przykład w zimie zawsze jest odśnieżana najpóźniej. 

Przeważnie tą kategorią objęte są na przykład drogi osiedlowe czy drogi dojazdowe do posesji, którymi zarządza gmina. W Polsce raczej nie spotyka się zbyt wielu dróg prywatnych, jednak co do zasady, warto wskazać na to, że czasem może zdarzyć się sytuacja, kiedy zarządcą będzie taki właśnie podmiot.

Jak zabrać się za złożenie wniosku?

Kiedy wiemy już, do kogo się zwracamy, musimy wskazać intencję, jaka przemawia za tym, że chcemy ingerować w ciąg komunikacyjny. O ile żadna instytucja nie powinna robić zbyt dużych problemów, gdy chcemy na przykład tylko wymienić kostkę brukową, nie wchodząc przy tym w pas ruchu, to mogą też zdarzyć się nieco bardziej skomplikowane sytuacje.

Jak skutecznie i bezpiecznie zmienić zarząd w firmie?Jak skutecznie i bezpiecznie zmienić zarząd w firmie?Mikołaj Frączak

Można tu podać na przykład na sytuacje, kiedy chcemy zbudować (lub finansować) budowę bezpiecznego lewoskrętu czy dodatkowego pasa ruchu i zatoki autobusowej, która będzie ulokowana nieopodal firmy, by zapewnić pracownikom szybki transport wynajętym autobusem.

Jeżeli jesteś administratorem danych lub IOD

możesz liczyć na nasze wsparcie w zakresie RODO w Twojej firmie

Zasada jest bardzo prosta. Im większa ingerencja w oś jezdni, tym dłużej może trwać cały proces. Co więcej, może też zdarzyć się sytuacja, kiedy wybrany zarządca udzieli nam decyzji odmownej, na przykład ze względu na brak środków w budżecie lub zaplanowanie takiego samego (lub podobnego) zadania na kolejny rok. 

Gdzie firma może w pełni zarządzać siecią dróg?

W polskim porządku prawnym takich sytuacji nie ma zbyt wiele. Należy stwierdzić, że działalności gospodarcze mają bardzo dużą (choć nie pełną) swobodę w zakresie zarządzania ciągami jezdnymi tylko tam, gdzie są to ich drogi prywatne.

Jeśli na przykład nasza firma zakupiła dużą działkę i chce połączyć ją ze sobą siecią dróg wewnętrznych, to w wielu sytuacjach będzie to o wiele szybsze i mniej czasochłonne zadanie niż wtedy, kiedy będziemy składać wnioski o daleko idące zmiany w ciągu dróg publicznych.

Dziękujemy, że przeczytałaś/eś nasz artykuł do końca. Jeśli chcesz być na bieżąco z informacjami za zakresu bezpieczeństwa, zapraszamy do naszego serwisu ponownie!
Jeżeli podobał Ci się artykuł podziel się z innymi udostępniając go w mediach społecznościowych.

Potrzebujesz wsparcia lub szukasz rozwiązań w zakresie zagadnienia o którym mowa w akrtykule?

Czy ten artykuł był przydatny?

Kliknij aby wrócić do strony głównej

Newsletter

Bądźmy w kontakcie! Zapisz się na newsletter, a raz na jakiś czas wyślemy Ci powiadomienie o najważniejszych artykułach. Dla subskrybentów newslettera przygotowujemy specjalne wydarzenia np. webinaria. Nie pożałujesz!