Integracja pracowników w firmie: co warto wiedzieć?
Wielu właścicieli działalności gospodarczych ma dość sceptyczne zdanie o integrowaniu pracowników w ramach firmy. Wiele badań z zakresu psychologii, a także praktyka firm, które zdecydowały się dać szansę takim eventom, pokazuje, że korzyści dla firmy mogą być wymierne. Co warto wiedzieć o integrowaniu pracowników w ramach firmy?
- Mikołaj Frączak
- /
- 18 sierpnia 2021
Dlaczego integracja w firmie jest tak ważna?
Działa tu szereg zasad, które bardzo dobrze można przyrównać na przykład do drużyny piłkarskiej. Jeśli postawimy na placu gry jedenastu ludzi, którzy nie wiedzą o sobie nic, to minie wiele czasu, zanim zaczną tworzyć kolektyw i wygrywać kolejne spotkania.
Dopiero po pewnym czasie nauczą się tego, jakie mają predyspozycje i kto, za co odpowiada na boisku. Wbrew obiegowej opinii, pod tym względem żadna firma nie różni się zbyt mocno od drużyny grającej na co dzień w piłkę nożną. Pracownicy spędzają ze sobą czas, uczą się siebie czy poznają zakres swoich kompetencji.
Im szybciej nasz firmowy zespół się pozna, tym szybciej zacznie działać prężnie, na wysokich obrotach, zapewniając przy tym firmie większe zyski oraz wzmożoną szybkość wykonywania poszczególnych procesów. To właśnie taki zespół zwykle porównuje się do dobrze naoliwionej maszyny.
Wiele badań wykazało też, że zespół, w którym jest chemia oraz stare, pielęgnowane od lat (także po godzinach pracy) znajomości, przykłada mniejszą wagę do wartości materialnych w pracy. Idealnym wariantem byłoby więc dążenie do zebrania w działalności gospodarczej osób, które po prostu lubią pracować ze sobą i naturalnie lubią swoje towarzystwo.
Jak zintegrować nowych pracowników z firmą?
Bardzo często popełnianym błędem jest wyciąganie nowej osoby na środek i przedstawianie jej przy całym zespole, który zresztą o takiej osobie nic nie wie. Jest to sytuacja stresogenna zarówno dla nowego członka zespołu, jak i dla starych pracowników.
Kto to jest asset manager?Martyna Kowalska
To właśnie w takich sytuacjach często rodzą się pogłoski o tym, że nowy pracownik ma zastąpić daną osobę, która oczywiście nie ma o tym najmniejszego pojęcia. Dobry szef powinien przed przybyciem pracownika poinformować o tym swoich pracowników oraz odpowiedzieć na ich pytania.
możemy Ci pomóc w analizie i zgłoszeniu do UODOWyciekły w Twojej firmie dane osobowe
Zespół powinien dysponować pewną — choćby podstawową — wiedzą o takiej osobie. Wystarczy, że poznają imię oraz stanowisko, jakie taka osoba będzie zajmować w strukturze firmy. To skuteczna taktyka integracji, która na dodatek nie generuje dużego stresu dla żadnej ze stron.
Czy wyjazdy integracyjne się opłacają?
Zazwyczaj tak. Nie powinno się jednak utożsamiać ich z imprezowaniem do samego świtu. Nic nie integruje tak dobrze, jak sport. Wykazano, że szczególnie cenione są te rodzaje aktywności fizycznej, które są dostępne dla każdego członka zespołu, bez względu na stan zdrowia.
Można tu wskazać na przykład na kręgle czy badmintona. Nic nie stoi też na przeszkodzie, by wynająć salę w barze raz na miesiąc i urządzić tam firmową ligę gry w rzutki pub piłkarzyki. Przed podjęciem decyzji, zawsze warto skonsultować ją z pracownikami, by ci czuli, że są częścią tego procesu w firmie.
Dziękujemy, że przeczytałaś/eś nasz artykuł do końca. Jeśli chcesz być na bieżąco
z informacjami za zakresu bezpieczeństwa, zapraszamy do naszego serwisu
ponownie!
Jeżeli
podobał Ci się artykuł podziel się z innymi udostępniając go w mediach
społecznościowych.
Potrzebujesz wsparcia lub szukasz rozwiązań w zakresie zagadnienia, o którym mowa w artykule?