ISO w gastronomii. To musisz wiedzieć

ISO to zespół norm wykorzystywanych w biznesie. Często znaczki potwierdzające spełnianie norm ISO widzimy na opakowaniach produktów. Co daje ISO w gastronomii?

  • Rafał Stępniewski
  • /
  • 29 grudnia 2020

Co oznacza ISO?

ISO to zbiór pojęć określających normy stosowane w biznesie, a wymyślane przez Międzynarodową Organizację Normalizacyjną, która ma siedzibę w szwajcarskiej Genewie. Jaką normę określa poszczególne ISO? Konkretną normę określamy patrząc na ciąg cyfr i znaków, które są umieszczone po znaku ISO. Normami mogą być określone dane produkty ale i specjalny system zarządzania.

I tak np. ISO 14001 potwierdza spełnianie wysokich wymagań w zakresie zarządzania środowiskiem. Żeby można było chwalić się posiadaniem takiej normy konieczne jest wdrożenie procesowego podejścia do zarządzania środowiskiem. ISO 9001 to zarządzanie jakością, a ISO 27001 to certyfikacja potwierdzająca bezpieczeństwo informacji.

W branży gastronomicznej można często spotkać się z normą 22000. Popularniejsza jest jednak nazwa HACCP (Hazard Analysis and Critical Control Points), czyli norma, która określa zagrożenia i krytyczne punkty kontroli, które są stosowane po to by zapewnić bezpieczeństwo żywności. Żeby taka norma była wdrożona trzeba zidentyfikować i oszacować skalę zagrożeń, które mogą wystąpić na różnych etapach produkcji i obrotu żywnością. Innymi słowy chodzi o to, żeby ograniczyć wszystkie zagrożenia, które są związane z procesem produkcji i dystrybucji żywności.

Żeby uzyskać certyfikat ISO dla produktu albo dla firmy trzeba tak opracować procesy żeby były powtarzalne i pozwalały  produkować wysokiej jakości produkty. Wdrożenie systemy ISO w gastronomii zaczyna się od szkoleń i kursów dla personelu. Jednocześnie przeprowadza się audyt gotowości do certyfikacji. Podczas audytu przygotowuje się zalecenia i listę zmian do wdrożenia w procesach i produktach.

Oznaczenie norm ISO i lata w nazwach

Często przy nazwie normie ISO podany jest też rok, np. ISO 22000:2018. Nie oznacza to wcale, że dana firma otrzymała certyfikat ISO w 2018 ale to, że norma została opracowana w 2018 roku. Oznaczenia roku stosuje się do rozróżnienia aktualizacji.

W branży gastronomicznej korzysta się też ze standardu BRC. To międzynarodowy standard, który dotyczy bezpieczeństwa żywności. Opracowany został w 1998 przez British Retail Consortium. W ramach BRC stosuje się standardy wykorzystywane przez producentów żywności (BRC Food), operatorów logistycznych (BRC Storage & Distribution), producentów opakowań (BRC Packaging and Packaging Materials), a także producentów wyrobów gospodarstwa domowego i kosmetyków oraz innych produktów, które nie są żywnością ani opakowaniami (BRC Consumer Products).

Certyfikacja BRC jest konieczna żeby nawiązać współpracę z dużymi sieciami handlowymi. Chodzi o to by móc na bieżąco kontrolować jakość, a także bezpieczeństwo produktów, które są dostarczane do konkretnych sklepów.

Wyciekły w Twojej firmie dane osobowe

możemy Ci pomóc w analizie i zgłoszeniu do UODO

Jak uzyskać certyfikat BRC?

Żeby otrzymać certyfikat BRC najpierw trzeba przeprowadzić audyt wstępny, który polega na weryfikacji dokumentów firmowych. Porównuje się je ze stanem faktycznym. Audytor wydaje rekomendację zmian w procesach, tak by wszystko było zgodne z normą. Gdy wszystko jest ok, wydawany jest certyfikat BRC

Dziękujemy, że przeczytałaś/eś nasz artykuł do końca. Jeśli chcesz być na bieżąco z informacjami za zakresu bezpieczeństwa, zapraszamy do naszego serwisu ponownie!
Jeżeli podobał Ci się artykuł podziel się z innymi udostępniając go w mediach społecznościowych.

Potrzebujesz wsparcia lub szukasz rozwiązań w zakresie zagadnienia, o którym mowa w artykule?

Najnowsze tematy

WSPÓŁPRACA

Blogi tematyczne

Prawo konsumenckie 2021
Blog prawa e-commerce
Prawo konsumenckie
Security Magazine
Poradnik: wszystko o zgodzie RODO i obowiązkach informacyjnych RODO
Kliknij aby wrócić do strony głównej

Newsletter

Bądźmy w kontakcie! Zapisz się na newsletter, a raz na jakiś czas wyślemy Ci powiadomienie o najważniejszych artykułach. Dla subskrybentów newslettera przygotowujemy specjalne wydarzenia np. webinaria. Nie pożałujesz!