Czy samochód na gaz w firmie wciąż się opłaca?

Ceny tradycyjnych paliw samochodowych galopują w zastraszającym tempie. W zaledwie dwa miesiące cena paliwa radykalnie wzrosła i dziś nawet za litr tradycyjnej PB95 czy ON trzeba zapłacić już niemal 6 złotych. PB98 w wielu miastach już dziś przekroczyła ten poziom. Nie powinno więc dziwić, że wiele osób zaczyna myśleć o alternatywach.

Czy samochód na gaz w firmie wciąż się opłaca?
  • Mikołaj Frączak
  • /
  • 25 lipca 2021

Cena paliwa nie wpływa tylko na rynek paliw

Czy tego chcemy, czy nie, wysoka cena paliw wpływa niemal na każdy obszar naszego życia. Mitem jest stwierdzenie, że skoro nie korzystam z samochodu, to podwyżki mnie nie dotyczą. Takie osoby zapłacą za te podwyżki pośrednio, na przykład w formie wyższych cen produktów spożywczych czy usług. Wynika to z tego, że firmy chcą w jakiś sposób przełożyć tę opłatę na swoich klientów, by zachować stałą stopę przychodów.

Rosnące ceny paliwa w połączeniu z wysokim wskaźnikiem inflacji tworzą bardzo niebezpieczną z punktu widzenia biznesu mieszankę. Oczywiście z cenami paliwa można skutecznie walczyć, na przykład obniżając akcyzę, jednak oznacza to spadek dochodów państwa. Jest to zarazem odpowiedź na pytanie dlaczego akcyza nie maleje. 

Warto pamiętać też o tym, że cena baryłki ropy jest raczej niestabilną składową, która w dużej mierze definiuje cenę, jaką płacimy na stacjach paliw. Warto jednak pamiętać o tym, że obecnie wynosi ona około 70-75 dolarów. Podczas ostatniej radykalnej podwyżki cen, którą wszyscy bardzo mocno odczuliśmy po kieszeni w 2014 roku, jej wysokość przekraczała sto dolarów.

Pokazuje to dość zagadkowy trend, który na pewno warto poddać dokładnej analizie makroekonomicznej, by spróbować zrozumieć, dlaczego przy tak niskiej cenie za baryłkę, od kilku tygodni, notujemy tak dużą podwyżkę cen na stacjach paliw. 

Czy wciąż warto inwestować w samochód na gaz?

Tak, zdecydowanie. Uśredniona cena gazu wciąż wynosi około 40-50% litra paliwa. Mimo tego, że na przestrzeni ostatnich tygodni podwyżki dosięgły także i paliwa LPG (wzrost z około 2,30 PLN do 2,70 PLN) to jednak cena wciąż jest o wiele niższa niż za litr benzyny czy ropy. 

Jak usunąć dane osobowe z wyszukiwarki Google?Jak usunąć dane osobowe z wyszukiwarki Google?Rafał Stępniewski

Na rynku można znaleźć wiele instalacji, które są kompatybilne ze zdecydowaną większością silników benzynowych, jakie są na rynku. Tradycyjne silniki wolnossące są już w mniejszości, jednak obecnie nic nie stoi na przeszkodzie, by zamontować instalację LPG w silniku turbo. 

Jeżeli jesteś administratorem danych lub IOD

możesz liczyć na nasze wsparcie w zakresie RODO w Twojej firmie

Warto zauważyć też, że na rynku wciąż można kupić samochody z fabryczną instalacją LPG. Można odnaleźć je zarówno w segmencie A, B jak i w niższej półce średniej. Koszt założenia instalacji LPG (bez względu na to, czy z dotryskiem paliwa, czy nie) zwykle nie przekracza 5 tysięcy złotych. Oznacza to, że jeśli roczny przebieg auta przekracza 24 tys. km, to instalacja zwróci się w rok. 

Jeśli nie LPG to co?

Zawsze można myśleć o pojazdach elektrycznych, jednak ich sieć w Polsce nie jest zbyt rozbudowana. Sensowną alternatywą są też pojazdy hybrydowe, które pozwalają na odzysk energii, dzięki czemu koszty jazdy po mieście lub w ruchu mieszanym także można radykalnie zmniejszyć.

Dziękujemy, że przeczytałaś/eś nasz artykuł do końca. Jeśli chcesz być na bieżąco z informacjami za zakresu bezpieczeństwa, zapraszamy do naszego serwisu ponownie!
Jeżeli podobał Ci się artykuł podziel się z innymi udostępniając go w mediach społecznościowych.

Potrzebujesz wsparcia lub szukasz rozwiązań w zakresie zagadnienia o którym mowa w akrtykule?

Czy ten artykuł był przydatny?

Kliknij aby wrócić do strony głównej

Newsletter

Bądźmy w kontakcie! Zapisz się na newsletter, a raz na jakiś czas wyślemy Ci powiadomienie o najważniejszych artykułach. Dla subskrybentów newslettera przygotowujemy specjalne wydarzenia np. webinaria. Nie pożałujesz!