Co robić, gdy w miejscu pracy zdarzy się wypadek?
Wypadek może zdarzyć się wszędzie. Także w pracy. Warto zauważyć, że nie zawsze będzie on wynikał z naszej winy. Powinniśmy jednak być w stanie zareagować na takie zdarzenie w odpowiedni sposób i wiedzieć, jakie kroki musimy przedsięwziąć.
- Michał Górecki
- /
- 26 lipca 2021
Wypadek w pracy — podstawowe informacje
Pamiętajmy o tym, że nie każde zdarzenie może być kwalifikowane jako wypadek. Co do zasady, musi wystąpić ku temu kilka przesłanek. Przede wszystkim zdarzenie musi mieć charakter nagły, a w wyniku jego wystąpienia musiał pojawić się uraz.
Obowiązujący w Polsce Kodeks Pracy stawia tutaj sprawę bardzo jasno. Kwalifikacja zdarzenia w ten sposób oznacza, że pracownik doznał urazu na skutek wykonywania czynności związanych z pracą, czyli na przykład przenosił kartony na magazynie lub siedział przy komputerze, wprowadzając dane.
Pozwala to na wysnucie dość logicznego wniosku, jakoby wypadek musiał zdarzyć się w miejscu pracy. Czy to zgodne ze stanem faktycznym założenie? Tak, jednak powinniśmy pamiętać o tym, że zgodnie z polskim prawodawstwem, w ten sam sposób należy rozpatrywać też na przykład delegacje, na które udajemy się, by reprezentować firmę.
W podobny sposób trzeba rozumieć na przykład wypadek na szkoleniu, przy zadaniach zleconych przez organizacje związkowe, do których należy pracownik, a nawet podczas dojazdu do pracy. W tym jednak przypadku musi to być najprostsza droga prowadząca do miejsca, gdzie świadczymy dla kogoś usługę pracy.
Zdarzył się wypadek w pracy. Co robić?
Nadrzędną kwestią jest zapewnienie bezpieczeństwa osobie poszkodowanej. Musimy na przykład położyć taką osobę do pozycji bezpiecznej. Naszym obowiązkiem jest też odizolowanie poszkodowanego od urządzenia lub czynnika, które wywołało uraz.
Czy kontrola Sanepidu musi być zapowiedziana?Mikołaj Frączak
Jeśli na przykład pracownik doznał uszczerbku na skutek uszkodzenia mechanicznego przez maszynę, z którą pracuje, to — jeśli jest to dla niego bezpieczne — musimy go od tego urządzenia odciągnąć, zwiększając poziom jego bezpieczeństwa.
Jeśli nasza firma ma tak zwane zespoły pomocy przedmedycznej, to osoba o uprawnieniach ratownika powinna przejąć całą akcję i nią koordynować. Oczywiście jednocześnie (jeśli wymaga tego stan poszkodowanego) trzeba wezwać też służby ratunkowe.
możemy Ci pomóc w analizie i zgłoszeniu do UODOWyciekły w Twojej firmie dane osobowe
Końcowym etapem jest zabezpieczenie miejsca wypadku oraz poinformowanie o takim zdarzeniu inspektora pracy. To bardzo ważne zarówno z punktu widzenia firmy, jak i pracownika. Firmy, by można było przeprowadzić oględziny, a dla pracownika, bo przyspieszy to sporządzenie protokołu i ewentualną wypłatę odszkodowania. Warto pamiętać o tym, że o zdarzeniu trzeba zawiadomić inspektora niezwłocznie.
Jak zmniejszyć ryzyko wypadku w pracy?
Praktyka wielu firm pokazuje to bardzo dobitnie: trzeba inwestować w edukację pracowników, na przykład w szkolenia, które wyrobią w nich dobre nawyki z zakresu udzielania pierwszej pomocy, ale i obsługi maszyn. Warto też stworzyć katalog dobrych i złych praktyk w firmie, co pomoże szybko wyłapać i „wyplewić” złe zachowania.
Dziękujemy, że przeczytałaś/eś nasz artykuł do końca. Jeśli chcesz być na bieżąco
z informacjami za zakresu bezpieczeństwa, zapraszamy do naszego serwisu
ponownie!
Jeżeli
podobał Ci się artykuł podziel się z innymi udostępniając go w mediach
społecznościowych.
Potrzebujesz wsparcia lub szukasz rozwiązań w zakresie zagadnienia, o którym mowa w artykule?