Czy warto zabezpieczyć ekran smartfona szkłem hartowanym?

Jest wiele sytuacji przyprawiających użytkowników smartfonów o “zawał serca”, kiedy to urządzenie wypada z ręki lub z kieszeni. Producenci stosują wiele zabezpieczeń, które mają chronić ekran przed pęknięciami, ale czy to wystarcza? Niestety w rzeczywistości okazuje się zupełnie inaczej — z pomocą przychodzi szkło hartowane jako dodatkowe zabezpieczenie.

Czy warto zabezpieczyć ekran smartfona szkłem hartowanym?
  • Mikołaj Frączak
  • /
  • 6 października 2021

Czy warto stosować szkło hartowane?

Smartfon to urządzenie pomagające w codziennym funkcjonowaniu. Nie służy już tylko do wykonywania połączeń, ale zastępuję również komputer — można korzystać z internetu, słuchać muzyki czy grać — wykorzystywany jest do celów prywatnych, jak i służbowych. Nie jest to tanie urządzenie, które powinno służyć przynajmniej dwa lata.

Po zakupie telefonu każdy użytkownik dba o swoje urządzenie, ale z biegiem czasu ta ostrożność maleje. Wrzucenie do kieszeni, w której jest telefon pęku kluczy czy zapalniczki? Podczas rozmowy ktoś Cię lekko popchnął i smartfon wypadł Ci z ręki prosto na chodnik? A może zapomniałeś, że masz “płytkie” kieszenie w spodniach i telefon wypadł? Wszystkie te sytuacje wpływają na powstanie rys lub pęknięć na ekranie. Oczywiście producenci stosują pewne zabezpieczenia ekranu, ale nie są one wystarczające. Szkło hartowane to dodatkowa ochrona, dzięki której nie trzeba wymieniać wyświetlacza lub zmieniać telefonu. 

Założenie szkła hartowanego nie zapewnia 100% ochrony wyświetlacza, ponieważ są sytuacje, w których nawet dodatkowe zabezpieczenie nie jest w stanie sprostać zadaniu, np. upadek telefonu na beton z 10 piętra. 

Jak zadbać o bezpieczeństwo WordPressa?Jak zadbać o bezpieczeństwo WordPressa?Jan Wróblewski

Głównym zadaniem szkła hartowanego jest przyjęcie na siebie jak największej siły upadku, tak żeby ekran nie został uszkodzony.  Popękane szkło hartowane można w łatwy sposób ściągnąć w razie pęknięcia czy zarysowań i założyć nowe — wymiana ekranu w smartfonie to koszt przynajmniej kilkuset złotych.

Kupno szkła hartowanego — na co zwrócić uwagę?

Na rynku jest bardzo duży wybór szkieł hartowanych, ale pierwszą zasadą jest wybór szkła odpowiedniego do modelu smartfona. Szkła hartowane dzielą się na kilka rodzajów:

  • szkło 2D — to podstawowa tafla szkła przeznaczona do telefonów o jak najbardziej płaskiej powierzchni ekranu,

  • szkło 2.5D — idealnie sprawdzi się na smartfonach, które mają lekko zaokrąglone brzegi zapewniając ochronę również brzegów,

  • szkło 3D — pokrywa cały front telefonu oraz posiada mocno zakrzywione krawędzie,

  • szkło 5D — często występuje z dopiskiem UV — to najbardziej zaawansowane zabezpieczenie pokrywające cały ekran (podobnie jak 3D), a klej do mocowania szkła zastosowany jest na całej tafli szkła, a światło UV utwardza klej. 

Grubość szkła również ma znaczenie, a najpopularniejszą grubością jest 0,2 — 0,3 mm, która nie wpływa na dotyk ekranu i działa równie dobrze jak bez zamocowanego szkła hartowanego. 

Oprócz grubości czy rodzaju szkła hartowanego najważniejsza jest cena. Na tej ochronie nie powinno się oszczędzać. Warto zainwestować kupując szkło droższe i mieć pewność, że będzie ono spełniało swoją funkcję. Szkło hartowane dobrej jakości nie jest drogie mniej więcej ceny oscylują w przedziale od 50 zł do 100 złotych — na cenę ma wpływ jakość oraz producent. Nie warto kupować szkła za 10 złotych, ponieważ na pewno nie zapewni ono potrzebnej ochrony.

Dziękujemy, że przeczytałaś/eś nasz artykuł do końca. Jeśli chcesz być na bieżąco z informacjami za zakresu bezpieczeństwa, zapraszamy do naszego serwisu ponownie!
Jeżeli podobał Ci się artykuł podziel się z innymi udostępniając go w mediach społecznościowych.

Potrzebujesz wsparcia lub szukasz rozwiązań w zakresie zagadnienia o którym mowa w akrtykule?

Czy ten artykuł był przydatny?

Kliknij aby wrócić do strony głównej

Newsletter

Bądźmy w kontakcie! Zapisz się na newsletter, a raz na jakiś czas wyślemy Ci powiadomienie o najważniejszych artykułach. Dla subskrybentów newslettera przygotowujemy specjalne wydarzenia np. webinaria. Nie pożałujesz!