Facebook stworzy internet w wersji „metaverse”. Co to oznacza dla użytkowników?
Największy na świecie serwis społecznościowy zamierza zainwestować w powstanie innowacyjnej wizji internetu. Celem jest stworzenie nowego doświadczenia dla użytkowników sieci, w tym społeczności Facebooka, pod nazwą „metawersum”. Czym będzie się charakteryzował ten nowy, cyfrowy świat od Marka Zuckerberga?
Mikołaj Frączak
/
18 października 2021
Co to jest Facebook „metaverse”?
„Metaverse” od Facebooka to nic innego jak internet przyszłości lub odkrycie internetu na nowo. Jest to zbitka słów meta (poza) oraz uniwersum (świat). Skąd pomysł na nową wersję internetu dla ludzkości? Pomimo pojawienia się na rynku wielu innowacyjnych rozwiązań, internet, jaki znamy, jest dziś raczej płaskim, jednowymiarowym doznaniem. Korzystamy z niego do sprawdzania poczty e-mail, obsługi serwisów społecznościowych, oglądamy wideo, streamingi, korzystamy z aplikacji i serwisów e-commerce, rozmawiamy w pracy i w domu przez komunikatory. Tylko niewielka liczba użytkowników internetu to twórcy. Ale nawet oni, nie są w stanie w pełni doświadczyć internetu takiego, jakim mógłby być w przyszłości.
Jakie technologie wykorzysta Facebook „metaverse”?
Sposobem na ten jednowymiarowy internet ma być wykorzystanie technologii rozszerzonej i wirtualnej rzeczywistości. Zamiast „oglądać internet”, użytkownicy będą mogli w nim być i zarazem go tworzyć. Dziś technologie VR i AR kojarzą się bardziej z prostymi grami czy narzędziami do nauki i szkoleń, gdzie użytkownik jest w zasadzie sam na sam z programem. Wirtualna i rozszerzona rzeczywistość od Facebooka ma spowodować, że technologie te będą pozwalały na kontakt z innymi użytkownikami sieci. W sposób bardziej namacalny i wielowymiarowy niż do tej pory to wyglądało.
U podstaw „metaverse” leży idea, że tworząc większe poczucie „wirtualnej obecności”, interakcja online może znacznie zbliżyć się do doświadczenia interakcji osobistej. Tym samym dzięki technologiom wirtualnej i rozszerzonej rzeczywistości użytkownicy nie tylko spotkają się nowej, cyfrowej sieci, ale także ich działanie będzie miało określony skutek w realnym świecie. Zakup telewizora po wirtualnej rozmowie z doradcą w sklepie nie będzie już nikogo dziwił. Jak również osobiście wybrany stoli w restauracji, obejrzanej przez gogle VR. W większości przypadków technologie VR I AR mają skupiać się na interakcjach pomiędzy użytkownikami.
W celu stworzenia świata „metaverse” Mark Zuckerberg poszukuje odpowiedniej kadry pracowniczej. Dlatego na całym świecie koncern technologicznych zamierza zatrudnić specjalistów m.in. od technologii VR i AR, aby móc skutecznie połączyć dotychczasowe rozwiązania, także te z Facebooka, z nową rzeczywistością. Tylko w Unii Europejskiej Facebook planuje stworzenie 10 tysięcy nowych miejsc pracy. Jak możemy przeczytać na blogu firmy „Metaverse ma potencjał, aby pomóc odblokować dostęp do nowych kreatywnych, społecznych i ekonomicznych możliwości. A Europejczycy będą go kształtować od samego początku”.
Facebook chce, aby w każdym regionie „metaverse” tworzyli ludzie z niego pochodzący. Ponadto jak informuje koncern, żadna firma nie będzie wyłącznym właścicielem i operatorem „metawersum”. Budowa nowej sieci ma polegać na współpracy i wymianie doświadczeń. Podobnie jak dzisiejszy internet, jego kluczową cechą będzie otwartość i interoperacyjność. Urzeczywistnienie tego wymaga współpracy i współpracy między firmami, programistami, twórcami i decydentami. „Metaverse” nie powstanie od razu. Facebook planuje, że nowy internet mógłby powstać do 2035 roku.
Dziękujemy, że przeczytałaś/eś nasz artykuł do końca. Jeśli chcesz być na bieżąco
z informacjami za zakresu bezpieczeństwa, zapraszamy do naszego serwisu
ponownie! Jeżeli
podobał Ci się artykuł podziel się z innymi udostępniając go w mediach
społecznościowych.
Potrzebujesz wsparcia lub szukasz rozwiązań w zakresie zagadnienia, o
którym mowa w artykule?
Bądźmy w kontakcie! Zapisz się na newsletter, a raz na jakiś czas wyślemy Ci powiadomienie o
najważniejszych artykułach. Dla subskrybentów newslettera przygotowujemy specjalne wydarzenia np. webinaria.
Nie pożałujesz!