Do czego służy asystent głosowy w banku?

Jak działa asystent głosowy w banku? Jedne może odbierać twoje rozmowy telefoniczne, inny poinformuje cię o zadłużeniu lub windykacji. Z kolei te działające w aplikacjach pozwalają na zlecanie przelewów za pomocą głosu.

  • Mikołaj Frączak
  • /
  • 12 grudnia 2021

Czym jest voicebot lub asystent głosowy?

Voiceboty lub inaczej boty rozmawiające to programy komputerowe wykorzystujący interfejs głosowy do komunikowania się z użytkownikiem. Na technologię voicebotowa składają się różne rozwiązania, zaczynając od ASR (ang. Automatic Speech Recognition) czyli automatycznego rozwiązania rozpoznającego ludzki głos. Do tego dochodzą NLU i NLP, odpowiadające za rozumienie i przetwarzanie języka naturalnego.

Coraz więcej instytucji bankowych w Polsce wykorzystuje tego typu nowoczesne kanały kontaktu, działające w oparciu o sztuczną inteligencję, rozpoznawanie mowy i uczenie maszynowe. Asystenci głosowi są dostępni zarówno na infoliniach jak i w aplikacjach mobilnych. Jednym z najpowszechniejszych i najbardziej zaawansowanych rozwiązań jest asystent głosowy wykorzystywany na co dzień w aplikacji IKO stworzonej przez PKO BP. Asystent przeprowadził już 1 milion rozmów i ma ponad 410 tysięcy użytkowników.

Asystent od PKO BP największy w Polsce

Od momentu uruchomienia Asystent głosowy w aplikacji mobilnej PKO Banku Polskiego przeprowadził już ponad 1 milion rozmów z klientami, obecnie jest to ok. 69 tys. dialogów miesięcznie. Odnotowano w nim też ponad 2 mln wypowiedzi użytkowników. Asystent ma już ponad 410 tys. unikalnych użytkowników. Na początku rozumiał ponad 70, a obecnie ponad 300 tematów rozmów i będzie ich sukcesywnie przybywać.

Inteligentny asystent prędkości od 2022 roku. Jak działa ten system?Inteligentny asystent prędkości od 2022 roku. Jak działa ten system?Mikołaj Frączak

Wyciekły w Twojej firmie dane osobowe

możemy Ci pomóc w analizie i zgłoszeniu do UODO

Do tej pory żadna instytucja finansowa w Polsce nie uruchomiła asystenta głosowego z tak zaawansowanym zakresem realizowanych intencji użytkownika.W sumie cała bankowa sztuczna inteligencja — asystent głosowy IKO oraz voiceboty telefoniczne PKO BP — przeprowadziła już ok. 6,5 mln rozmów z klientami. Jeden z tych voicebotów odbiera 100 proc. połączeń na infolinii banku. Potrafi zrozumieć temat rozmowy i odpowiedzieć na pytanie klienta, przekierować go do właściwego konsultanta lub zrealizować operację bankową, np. zastrzec kartę.

Do czego bank wykorzystuje asystent w aplikacji?

Asystent umożliwia skorzystanie z nowych narzędzi służących do analizy i zarządzania finansami osobistymi. Pierwsza funkcja umożliwia sprawdzenie, ile wydajemy na: zobowiązania kredytowe, płatności kartą, przelewy wychodzące, wypłaty z bankomatów i pozostałe płatności. Druga informuje, jak kształtuje się stan oszczędności na koncie. Obie umożliwiają wybór waluty, konta i okresu (obecny miesiąc, poprzedni miesiąc, ostatnie 3 miesiące, ostatnich 6 miesięcy oraz ostatni rok), dla których ma zostać przeprowadzona analiza

. Kwoty wydatków i oszczędności są prezentowane graficznie — w postaci wykresów (słupków) oraz podsumowania, które Asystent głosowy przekazuje w formie mówionej i tekstowej.Przy pomocy Asystenta, oprócz analizy wydatków i oszczędności, można m.in. zrobić przelew zwykły do odbiorcy zdefiniowanego lub na numer konta, zrobić przelew na telefon, sprawdzić stan konta, przeszukać historię konta, doładować telefon, zapłacić Blikiem, spłacić kartę kredytową lub zmienić limity transakcyjne na karcie. Wspieranych przez asystenta funkcji będzie stopniowo przybywać. System wciąż się uczy i jeśli czegoś nie może obecnie wykonać to przenosi użytkownika do miejsca w IKO, gdzie wykona on operację bankową samodzielnie. Rozumie język naturalny i nie narzuca sposobu komunikacji, np. zlecając przelew, można powiedzieć: „zrób przelew do…”, ale też „pchnij kaskę…”.

Które banki posiadają asystenta głosowego?

Voicebota w aplikacji ma także bank Millennium. Jest to połączenie technologii głosowych z czatbotem. Od blisko 2 lat wykorzystywany jest agent głosowy w procesie windykacji. Od 2021 na infolinii Alior Banku klientów obsługuje voicebot o imieniu InfoNina. Najnowszym, choć wcale nie największym wdrożeniem może się pochwalić mBank, który wprowadził voicebota, Marka. Asystent odbiera już połączenia na mLinii. Pozostałe banki tez nie próżnują i zamierzają wprowadzić technologie voicebotowe. Wkrótce pojawi się ona dla klientów Santandera.

Dziękujemy, że przeczytałaś/eś nasz artykuł do końca. Jeśli chcesz być na bieżąco z informacjami za zakresu bezpieczeństwa, zapraszamy do naszego serwisu ponownie!
Jeżeli podobał Ci się artykuł podziel się z innymi udostępniając go w mediach społecznościowych.

Potrzebujesz wsparcia lub szukasz rozwiązań w zakresie zagadnienia, o którym mowa w artykule?

Najnowsze tematy

WSPÓŁPRACA

Blogi tematyczne

Prawo konsumenckie 2021
Blog prawa e-commerce
Prawo konsumenckie
Security Magazine
Poradnik: wszystko o zgodzie RODO i obowiązkach informacyjnych RODO
Kliknij aby wrócić do strony głównej

Newsletter

Bądźmy w kontakcie! Zapisz się na newsletter, a raz na jakiś czas wyślemy Ci powiadomienie o najważniejszych artykułach. Dla subskrybentów newslettera przygotowujemy specjalne wydarzenia np. webinaria. Nie pożałujesz!