Facebook i Instagram płatne od listopada
Od listopada można korzystać z płatnej wersji Facebooka i Instagrama. Dlaczego Meta zdecydowała się na takie rozwiązanie? Ile kosztuje subskrypcja?

- Joanna Gościńska
- /
- 6 listopada 2023
Płatny Facebook i Instagram stał się faktem
Od dłuższego czasu mówiło się o tym, że Meta planuje wprowadzić płatne subskrypcje. I w końcu słowa zamieniły się w rzeczywistość. Od listopada można korzystać z Facebooka i Instagrama bez reklam, ale za odpowiednią opłatą. Nowe procedury dotyczą mieszkańców Unii Europejskiej, Szwajcarii oraz Europejskiego Obszaru Gospodarczego.
10(19) 2023 SECURITY MAGAZINE Monika Świetlińska
Zmiany te podyktowane są nowymi regulacjami unijnymi. Chodzi o kwestię wykorzystywania i gromadzenia danych użytkowników, którzy mieszkają na terenie Europy. W lipcu 2023 roku Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej podjął decyzję, że firmy powinny rozważyć wprowadzenie alternatywnych usług „w razie potrzeby, za odpowiednią opłatą”. Celem instytucji unijnych jest zatem stworzenie odpowiednich warunków, pozwalających skuteczniej zabezpieczać informacje o osobach korzystających z serwisów społecznościowych.
Według TS UE, największy problem stwarzają m.in. reklamy kierowane do konkretnych użytkowników, na podstawie zebranych o nich informacji. UE uważa, że targetowanie reklam powinno odbywać się za zgodą odbiorców treści.
Ile kosztuje subskrypcja?
Jeśli chodzi o opłaty, to zgodnie z tym, co przekazało Meta, to korzystanie z Facebooka lub Instagrama kosztuje 9,99 euro, co w przeliczeniu na złotówki daje około 45 zł. Koszt korzystania z dwóch serwisów równocześnie, to z kolei niespełna 13 euro, czyli około 60 zł. Podane ceny dotyczą opłaty za miesiąc korzystania z serwisów należących do Marka Zuckerberga.
Co istotne, do 1 marca 2024 roku, początkowa subskrypcja ma obejmować wszystkie konta, połączone w centrum kont użytkownika. Po tym okresie, za każde dodatkowe konto ma być pobierana dodatkowa opłata miesięczna, w wysokości 6 euro w wersji online oraz 8 euro w wersji mobilnej na Android i iOS.
możemy Ci pomóc w analizie i zgłoszeniu do UODOWyciekły w Twojej firmie dane osobowe
Opcja wykupienia płatnej subskrypcji na Facebooku i Instagramie jest dostępna dla osób, które ukończyły 18 ro życia. Meta chce w ten sposób zapewnić młodszym użytkownikom odpowiedzialne i pożyteczne doświadczenia reklamowe.
Facebook i Instagram niejedyne z płatną subskrypcją?
Meta nie jest jedyną spółką, która wprowadziła płatną subskrypcję. Wcześniej zrobił to, chociażby serwis należący do Elona Muska. Chodzi o X (dawnej Twitter) i jego wersję Premium Plus. Koszt tej subskrypcji to 72 zł miesięcznie lub 749 zł rocznie.
Jeśli zdecydujemy się zapłacić, zyskamy kilka opcji. Są to: brak reklam, możliwość edytowania wpisów, możliwość dodawania dłuższych wpisów, cofnięcie publikacji wpisów, odtwarzanie filmów w tle, weryfikacja za pomocą dokumentu tożsamości i dwuetapowa weryfikacja (za pomocą sms). Można też ukryć swoje subskrypcje, a X promuje publikowane przez nas kwestie.
Meta rozszerza kanały nadawcze na FacebookJoanna Gościńska
Kolejnym medium, w którym dostępna jest płatna opcja bezreklam, jest YouTube. Wersja premium tego serwisu w Polsce dostępna jest od 2019 roku. W ramach płatnej subskrypcji użytkownicy otrzymują filmy bez reklam oraz video w nieco lepszej jakości niż ci, którzy zdecydowali się nie zapłacić. W naszym kraju pierwszy miesiąc korzystania z YouTube jest darmowy. Później za korzystanie z opcji bez reklam trzeba płacić 23,99 zł.
Można zdecydować się na subskrypcję rodzinną (usługa dostępna dla nawet 5 osób mieszkających pod jednym dachem). Wówczas koszt takiej usługi wynosi 35,99 zł. W Polsce niestety nie ma opcji rocznego abonamentu.
Dziękujemy, że przeczytałaś/eś nasz artykuł do końca. Jeśli chcesz być na bieżąco
z informacjami za zakresu bezpieczeństwa, zapraszamy do naszego serwisu
ponownie!
Jeżeli
podobał Ci się artykuł podziel się z innymi udostępniając go w mediach
społecznościowych.
Potrzebujesz wsparcia lub szukasz rozwiązań w zakresie zagadnienia, o którym mowa w artykule?