Firmowe aplikacje na Androida - czy warto w nie inwestować?

Znaczenie ekosystemu Androida rośnie niemal z miesiąca na miesiąc. Platforma, której początkowo mało kto dawał szanse w rywalizacji z Symbianem, to dziś jedno z głównych kół zamachowych w branży deweloperskiej. Czy opłaca się inwestować w firmowe aplikacje na Androida?

  • Mikołaj Frączak
  • /
  • 17 czerwca 2021

Google Android — co trzeba o nim wiedzieć?

Platforma jest rozwijana od 2007 roku, jednak pierwsza publiczna wersja oprogramowania została wydana w 2008 roku. Pierwszy telefon, który napędzało oprogramowanie od Google to telefon HTC Dream. Właśnie od tego momentu rozpoczął się marsz ekosystemu Androida, który dziś jest najpopularniejszym systemem mobilnym na świecie.

Google szybko dostrzegło potencjał, jaki drzemie w oprogramowaniu bazującym na dystrybucji Linuxa i starało się tworzyć dedykowane wersje systemu dla wielu różnych grup urządzeń, już nie tylko dla telefonów komórkowych. Powstała też wersja dedykowana tabletom. Dopiero Android 5.x zintegrował obie te wersje oprogramowania w jeden software. 

Dziś ekosystem prężnie rozwija się też w segmencie smart TV. Android TV, który na dobrą sprawę jest tylko modyfikacją podstawowej wersji systemu, to cenione rozwiązanie, które szybko przebiło się do mainstreamu i zaczęło poważnie zagrażać oprogramowaniu innych firm.

Hitem ostatnich dwóch lat jest Android Auto. Jak sugeruje sama nazwa, oprogramowanie skupia się na uczynieniu naszych pojazdów nieco bardziej inteligentnymi. Mają też lepiej łączyć się z naszymi smartfonami, pomagać nam w nawigowaniu, jednocześnie zwiększając poczucie bezpieczeństwa. 

Czy każdy może tworzyć oprogramowanie na Androida?

Tak. Wystarczy tylko założyć konto programisty. Google udostępnia wszystkie niezbędne narzędzia, wliczając w to systemowe SDK. Firma kładzie bardzo duży nacisk na jawność, transparentność i ogromną intuicyjność narzędzi programistycznych. 

Praca zdalna w czasie pandemii vs cyberzagrożenia?Praca zdalna w czasie pandemii vs cyberzagrożenia?Jan Wróblewski

W praktyce skutkuje to tym, że nauka tworzenia aplikacji na Androida jest dość prostym zadaniem. Na rynku można odnaleźć wielu programistów, którzy wyspecjalizowali się właśnie w tworzeniu aplikacji na tę platformę. Mamy też dostęp do wielu wysoko ocenianych przez społeczność narzędzi innych firm.

Wyciekły w Twojej firmie dane osobowe

możemy Ci pomóc w analizie i zgłoszeniu do UODO

Czy opłaca się tworzyć firmowe aplikacje na Androida?

Zdecydowanie tak. Co więcej, w pewnym segmentach rynku taka aplikacja jest niemal obowiązkowa. Jeśli jednak model działania naszej firmy opiera się na przykład na prowadzeniu sklepu online, to warto dwa razy zastanowić się nad tym, czy nie lepiej będzie zainwestować te środki w rozwój witryny w internecie. Dlaczego?

Przede wszystkim, w Sklepie Play trudno będzie przebić się ze swoją aplikacją, chyba że ta pod wieloma względami będzie unikalna, wyjątkowa. O to jednak bardzo trudno. Rynek aplikacji „zakupowych” został już bardzo mocno zdominowany przez głównych graczy i nowym podmiotom będzie trudno się przebić ze swoją ofertą.

Jeśli jednak uznamy, że dedykowana aplikacja na Androida to pomysł, który nas przekonuje, koniecznie pamiętajmy o tym, że nasza rola nie ogranicza się do wydania aplikacji i umieszczenia jej w Sklepie Play. Musimy ją ciągle udoskonalać, czyli wzbogacać o nowe funkcje, które pomogą zbudować nam wokół narzędzia prężnie funkcjonującą społeczność.

Dziękujemy, że przeczytałaś/eś nasz artykuł do końca. Jeśli chcesz być na bieżąco z informacjami za zakresu bezpieczeństwa, zapraszamy do naszego serwisu ponownie!
Jeżeli podobał Ci się artykuł podziel się z innymi udostępniając go w mediach społecznościowych.

Potrzebujesz wsparcia lub szukasz rozwiązań w zakresie zagadnienia, o którym mowa w artykule?

Tagi: android

Najnowsze tematy

WSPÓŁPRACA

Blogi tematyczne

Prawo konsumenckie 2021
Blog prawa e-commerce
Prawo konsumenckie
Poradnik: wszystko o zgodzie RODO i obowiązkach informacyjnych RODO
Kliknij aby wrócić do strony głównej

Newsletter

Bądźmy w kontakcie! Zapisz się na newsletter, a raz na jakiś czas wyślemy Ci powiadomienie o najważniejszych artykułach. Dla subskrybentów newslettera przygotowujemy specjalne wydarzenia np. webinaria. Nie pożałujesz!