Jak działa inteligentny znak drogowy?
Projekt inteligentnych znaków drogowych pod nazwą INZNAK, opracowywany przez Politechnikę Gdańską jest coraz bliżej wdrożenia.
- Michał Górecki
- /
- 27 grudnia 2021
System inteligentnych znaków drogowych już zaprezentowany
System inteligentnych znaków drogowych do adaptacyjnej regulacji ruchu drogowego INZNAK, realizowany przez naukowców z Katedry Systemów Multimedialnych PG, został zaprezentowany przedstawicielom samorządowych i krajowych spółek drogowych oraz firmom potencjalnie zainteresowanym wsparciem przy wdrażaniu projektu na polskich drogach.
System inteligentnych znaków drogowych – cel projektu
możemy Ci pomóc w analizie i zgłoszeniu do UODOWyciekły w Twojej firmie dane osobowe
Głównym celem projektu jest opracowanie koncepcyjne, budowa i badania testowe nowego rodzaju inteligentnych znaków drogowych, które umożliwią zapobieganie najbardziej powszechnym kolizjom na drogach szybkiego ruchu, wynikającym z gwałtownego spiętrzania się pojazdów w przypadku wystąpienia potrzeby gwałtownego hamowania.Ideą projektu jest poprawa bezpieczeństwa przemieszczania się po drogach publicznych poprzez opracowanie koncepcyjne, budowę i badania testowe nowego rodzaju inteligentnych znaków drogowych, które umożliwią zapobieganie najbardziej powszechnym kolizjom na drogach szybkiego ruchu.
System inteligentnych znaków drogowych – jaki ma być efekt?
Efektem projektu będzie opracowany typoszereg produktów, obejmujących inteligentne znaki stojące, wiszące i mobilne, wyświetlające dynamicznie aktualizowaną zalecaną prędkość jazdy, określaną samoczynnie, dzięki wbudowanemu w znak drogowy modułowi elektronicznemu, umożliwiającemu wielomodalny pomiar warunków ruchu (wizyjny, akustyczny i analizę warunków meteorologicznych)– Projekt obejmował opracowanie znaków drogowych: stojących, wiszących i mobilnych, które wyświetlają, aktualizowaną w czasie rzeczywistym i określaną samoczynnie, zalecaną prędkość jazdy – tłumaczy prof. Andrzej Czyżewski.
Jak zarządzać inteligentnym oświetleniem w domu?Michał Górecki
– Jest to możliwe dzięki temu, że wbudowany w znaki moduł elektroniczny umożliwia wielomodalny pomiar warunków ruchu: wizyjny i akustyczny, a także bieżącą analizę warunków meterologicznych na drodze. Realizacja projektu jest już za nami, system przeszedł pomyślnie testy i możemy teraz realnie myśleć o wdrożeniu go na rynek – dodaje prof. Czyżewski.
System inteligentnych znaków drogowych — prezentacja
Podczas spotkania w Gdańsku zaprezentowane zostały główne funkcjonalności systemu INZNAK oraz możliwości, jakie dałoby wdrożenie wynalazku do użytku w masowym zakresie na polskich drogach. Zdaniem obecnych na spotkaniu ekspertów, wdrożenie projektu INZNAK ma duże szanse powodzenia i przełożyłoby się również na znaczną poprawę bezpieczeństwa przemieszczania się po drogach publicznych, a zwłaszcza po drogach szybkiego ruchu.
Nowatorskie i „inteligentne” znaki drogowe, które w czasie rzeczywistym dopasowują zalecaną kierowcom prędkość, pomogłyby im bowiem w zapobieganiu najbardziej powszechnym kolizjom, takim jak najechanie na tył pojazdu poprzedzającego przy złych warunkach drogowych i niedostatecznej widoczności.W przyszłym roku inteligentne znaki drogowe autorstwa naukowców PG mają być testowane na pomorskim odcinku autostrady A1.
Źródło: Politechnika Gdańska
Dziękujemy, że przeczytałaś/eś nasz artykuł do końca. Jeśli chcesz być na bieżąco
z informacjami za zakresu bezpieczeństwa, zapraszamy do naszego serwisu
ponownie!
Jeżeli
podobał Ci się artykuł podziel się z innymi udostępniając go w mediach
społecznościowych.
Potrzebujesz wsparcia lub szukasz rozwiązań w zakresie zagadnienia, o którym mowa w artykule?