Jak ochronić swoje konto bankowe? Sytuacje, które powinno się zgłaszać do banku

Bezpieczeństwo transakcji bankowych jest kluczowe dla każdego klienta banku. Aby zabezpieczyć swoje środki finansowe, musimy wiedzieć, kiedy i jakie sytuacje są podejrzane i warto zgłosić je do naszego banku. Poniżej przedstawiamy listę sytuacji, które PKO BP zaleca zgłaszać, aby zapewnić optymalne bezpieczeństwo swojego konta.

  • Monika Świetlińska
  • /
  • 14 lipca 2023

Prośba o podanie poufnych danych podczas logowania

Jeśli na ekranie logowania do bankowości elektronicznej lub już po zalogowaniu zobaczysz prośbę o podanie poufnych danych, takich jak numer telefonu komórkowego, dane karty płatniczej (numer karty, data jej ważności, numer CVV2/CVC2, kod PIN) itp., powinieneś niezwłocznie skontaktować się z bankiem.

Jak chronić dane i pieniądze w czasie wakacji?Jak chronić dane i pieniądze w czasie wakacji?Monika Świetlińska

Ta sytuacja może wskazywać na próbę wyłudzenia tych danych przez osoby trzecie.

Prośba o podanie kodu z narzędzia autoryzacji

Wyciekły w Twojej firmie dane osobowe

możemy Ci pomóc w analizie i zgłoszeniu do UODO

Jeśli dostaniesz prośbę o podanie kodu z narzędzia autoryzacji, mimo że nie zlecasz żadnej dyspozycji, zgłoś to do banku. To samo dotyczy sytuacji, gdy masz wątpliwości, czy podanie kodu z narzędzia autoryzacji jest zasadne. Pamiętaj, że bank nigdy nie prosi o takie kody, jeśli nie inicjowałeś żadnej transakcji.

Kradzież lub nieuprawnione użycie karty lub narzędzia autoryzacji

W przypadku kradzieży, nieuprawnionego użycia lub zniszczenia karty, kodów lub telefonu, który jest Twoim narzędziem autoryzacji, powinieneś natychmiast powiadomić o tym bank. Jest to kluczowe dla zabezpieczenia Twojego konta przed nieuprawnionymi transakcjami.

Nieuprawniony dostęp do Twoich danych lub rachunków

Jeżeli uznasz, że ktoś miał dostęp do Twoich danych lub rachunków, zgłoś to do banku. Może to oznaczać próbę kradzieży tożsamości lub nieuprawnione wykorzystanie Twojego konta.

Nieuprawnione operacje z Twojego rachunku

Jeżeli stwierdzisz, że doszło do nieuprawnionej operacji z Twojego rachunku, zgłoś to natychmiast bankowi. Szybka reakcja może pomóc w odzyskaniu środków.

Podejrzane oprogramowanie i zmiany w wyglądzie strony banku

Jeżeli otrzymasz prośbę o pobranie i zainstalowanie na komputerze, telefonie lub innym urządzeniu dodatkowego oprogramowania z nieznanego źródła, zgłoś to do banku.

Guru cyberoszustów w rękach Policji. Co mu grozi?Guru cyberoszustów w rękach Policji. Co mu grozi?Monika Świetlińska

Zauważenie, że strona internetowa banku ma nietypowy wygląd lub że serwis internetowy albo mobilny działa inaczej niż zwykle, to także powód do zgłoszenia.

Podejrzane wiadomości email i SMS

Podejrzane wiadomości e-mail lub SMS, zwłaszcza te, które zawierają linki do fałszywych serwisów bankowości internetowej, prośby o podanie poufnych danych lub prośby o zainstalowanie dodatkowego oprogramowania, powinny być natychmiast zgłoszone do banku. Zgłoś także, jeżeli przypadkiem klikniesz w fałszywy link i podasz jakiekolwiek dane na stronie, która przypomina serwis bankowy.

Niepokojące telefony

Odbierając niepokojący telefon od osoby, która podaje się za pracownika banku, policjanta, funkcjonariusza CBŚ, prokuratora, pracownika KNF, doradcę finansowego, który obiecuje wysokie zyski z inwestycji, itp., zgłoś to do banku. Pamiętaj, że bank nigdy nie dzwoni z prośbą o podanie poufnych danych.

Prośby o przekazanie środków lub informacji od nieznajomych

Jeśli nieznajomy prosi Cię o przekazanie poufnych informacji lub wykonanie przelewu na swoje konto, np. kodem BLIK, zgłoś to do banku. Jest to częsta metoda oszustów, którzy próbują wyłudzić pieniądze.

Niebezpieczne reklamy w wyszukiwarkach – jak się nie dać złapać cyberoszustom ?Niebezpieczne reklamy w wyszukiwarkach – jak się nie dać złapać cyberoszustom ?Joanna Gościńska

Pamiętaj, że zgłaszanie podejrzanych sytuacji jest kluczowe dla ochrony Twojego konta. Bądź czujny i poinformuj bank o każdej sytuacji, która wydaje Ci się nieprawidłowa.

Dziękujemy, że przeczytałaś/eś nasz artykuł do końca. Jeśli chcesz być na bieżąco z informacjami za zakresu bezpieczeństwa, zapraszamy do naszego serwisu ponownie!
Jeżeli podobał Ci się artykuł podziel się z innymi udostępniając go w mediach społecznościowych.

Potrzebujesz wsparcia lub szukasz rozwiązań w zakresie zagadnienia, o którym mowa w artykule?

Najnowsze tematy

WSPÓŁPRACA

Blogi tematyczne

Prawo konsumenckie 2021
Blog prawa e-commerce
Prawo konsumenckie
Security Magazine
Poradnik: wszystko o zgodzie RODO i obowiązkach informacyjnych RODO
Kliknij aby wrócić do strony głównej

Newsletter

Bądźmy w kontakcie! Zapisz się na newsletter, a raz na jakiś czas wyślemy Ci powiadomienie o najważniejszych artykułach. Dla subskrybentów newslettera przygotowujemy specjalne wydarzenia np. webinaria. Nie pożałujesz!