Jak reagować na agresywne zachowanie współpracowników?

Czy kiedykolwiek miałeś do czynienia z sarkastycznym współpracownikiem? A może poprosiłeś swoich kolegów o opinię, ale później okazało się, że plotkowali lub rozpowszechniali plotki za Twoimi plecami. Jak więc radzić sobie z pasywno-agresywnym współpracownikiem?

  • Joanna Gościńska
  • /
  • 16 stycznia 2024

Aż 70 procent!

Siedemdziesiąt procent Amerykanów spotyka się w pracy z bezprecedensowym poziomem zachowań pasywno-agresywnych. Tak wynika z badań zleconych przez Go1 i przeprowadzonych przez OnePoll. Ankieta przeprowadzona wśród 2000 zatrudnionych dorosłych wykazała, że ​​69% zgadza się, że stało się to problemem w miejscu pracy. Ponadto prawie połowa (48%) respondentów uważa, że ​​od czasu pandemii liczba tych negatywnych zachowań wzrosła. Do najczęstszych zachowań pasywno-agresywnych należą obgadywanie za plecami współpracowników, uraza, milczenie, sarkazm i nieuczciwość.

Zachowanie pasywno-agresywne może wystąpić osobiście lub za pośrednictwem poczty elektronicznej, SMS-ów, Slacka i innych kanałów komunikacji błyskawicznej. Niektórzy mogą nawet postrzegać pewne trendy w miejscu pracy, takie jak „Ciche zwalnianie” lub „Ciche odchodzenie”, jako pasywno-agresywne sposoby radzenia sobie z trudnymi środowiskami pracy. Jednym z powodów potencjalnego wzrostu tego zachowania jest wzrost liczby pracy zdalnej.

1(22) 2024 SECURITY MAGAZINE1(22) 2024 SECURITY MAGAZINEMonika Świetlińska

Jeśli starasz się uniknąć bezpośredniego konfliktu, łatwiej jest wyrazić subtelny sarkazm, gdy nie jesteś zmuszony do komunikowania się twarzą w twarz. Innym powodem może być to, że firmy w dalszym ciągu mają trudności z odbudowaniem kultury firmy, ponieważ pracownicy są bardziej rozproszeni geograficznie. Nieleczone zachowanie pasywno-agresywne może skutkować toksycznym środowiskiem pracy, zwiększonym poziomem stresu i spadkiem produktywności. Aby przerwać błędne koło, oto pięć zdrowych sposobów na jego rozwiązanie.

Szukaj subtelnych znaków

Z samej swojej natury zachowanie pasywno-agresywne może być subtelne. Szukaj sygnałów ostrzegawczych, takich jak współpracownik „zapominający” o wysłaniu Ci informacji na temat ważnego projektu lub o milczeniu. Inne oznaki to sarkazm, plotkowanie za plecami, zwlekanie lub niedotrzymywanie terminów. Jeśli takie zachowanie powtórzy się raz lub dwa razy, może być nieszkodliwe. Jeśli jednak z biegiem czasu zauważysz, że wzór się formuje, czas się z nim uporać.

Jak monitorować czas pracy pracownika?Jak monitorować czas pracy pracownika? Anna Petynia-Kawa

Wyciekły w Twojej firmie dane osobowe

możemy Ci pomóc w analizie i zgłoszeniu do UODO

Jeśli zauważysz, że współpracownik lub pracownik wykazuje oznaki zachowania pasywno-agresywnego, reaguj bezpośrednio. Znajdź czas, aby porozmawiać z nimi twarzą w twarz i unikaj używania zwrotów typu „ty”. W ten sposób druga osoba nie poczuje się zaatakowana i nie przyjmie postawy defensywnej. Zamiast tego wyjaśnij wpływ ich zachowania na zespół na konkretnych przykładach. Zachowaj spokój i daj im znać, że jesteś po ich stronie. W wielu przypadkach mogą nie być świadomi swojego zachowania i jego wpływu na organizację.

Zidentyfikuj przyczynę

Podejdź do rozmowy z empatią i zadawaj pytania, aby zidentyfikować przyczynę problemu. Na przykład, jeśli pracownik jest sfrustrowany faktem, że nie uczestniczy w określonych spotkaniach, wyjaśnij, dlaczego nie został uwzględniony. A może ich współpracownik niedawno awansował, gdy uważał, że na to zasługuje. Rozumiejąc motywacje danej osoby, być może będziesz w stanie zaproponować skuteczne rozwiązanie.

Zachowania pasywno-agresywne często wynikają z braku umiejętności komunikacyjnych. Zdaniem Ashleigh Loughnan, dyrektor ds. kadr w Go1, rozwiązaniem jest szkolenie w zakresie umiejętności miękkich. „Procesy rekrutacji i onboardingu są bardzo ważne, ale istotne jest także wzmacnianie przekazu poprzez praktykę i późniejsze zachowania. 

Jeśli ludzie będą lepiej wyposażeni w umiejętności miękkie, może to pomóc w rozwiązaniu problemu, zanim się zacznie” – mówi Loughnan. Umiejętności miękkie ogólnie odnoszą się do takich obszarów, jak komunikacja, przywództwo i rozwiązywanie problemów. W miarę jak coraz więcej firm przechodzi na modele pracy hybrydowej lub zdalnej, kompetencje miękkie stają się jeszcze ważniejsze.

Utrzymuj otwarty kanał komunikacji

Osoby wykazujące zachowania pasywno-agresywne mają trudności z otwartym wyrażaniem siebie. Aby zainspirować do pozytywnych zmian, zachęcaj do przekazywania informacji zwrotnych i otwartego dialogu. Poinformuj ich, że w razie potrzeby mogą w ciągu dnia skontaktować się z Tobą za pośrednictwem poczty elektronicznej, Slacka lub innych kanałów. Zachęcając do dwustronnej komunikacji, tworzysz psychologicznie bezpieczne miejsce pracy, które sprzyja współpracy i kreatywnemu rozwiązywaniu problemów.

Praca z pasywno-agresywnymi współpracownikami może przypominać chodzenie po linie. Z jednej strony chcesz stanąć twarzą w twarz z problemem, ale nie chcesz też izolować od siebie osób, z którymi pracujesz. Co najważniejsze, nie poddawaj się takiemu samemu zachowaniu jak taktyka odwetu. Wybierając właściwą drogę, z większym prawdopodobieństwem stworzysz atmosferę w zespole sprzyjającą przejrzystości i konstruktywnym informacjom zwrotnym.

 

Dziękujemy, że przeczytałaś/eś nasz artykuł do końca. Jeśli chcesz być na bieżąco z informacjami za zakresu bezpieczeństwa, zapraszamy do naszego serwisu ponownie!
Jeżeli podobał Ci się artykuł podziel się z innymi udostępniając go w mediach społecznościowych.

Potrzebujesz wsparcia lub szukasz rozwiązań w zakresie zagadnienia, o którym mowa w artykule?

Najnowsze tematy

WSPÓŁPRACA

Blogi tematyczne

Prawo konsumenckie 2021
Blog prawa e-commerce
Prawo konsumenckie
Security Magazine
Poradnik: wszystko o zgodzie RODO i obowiązkach informacyjnych RODO
Kliknij aby wrócić do strony głównej

Newsletter

Bądźmy w kontakcie! Zapisz się na newsletter, a raz na jakiś czas wyślemy Ci powiadomienie o najważniejszych artykułach. Dla subskrybentów newslettera przygotowujemy specjalne wydarzenia np. webinaria. Nie pożałujesz!