Jak się przygotować do kontroli sanepidu?

Sanepid kontroluje między innymi restauracje i przedsiębiorstwa, które mają kontakt z żywnością. Nie oznacza to jednak, że kontrolerzy nie pojawią się na przykład w biurze czy w firmie wyspecjalizowanej w księgowości. Jak przygotować się do takiej kontroli?

Jak się przygotować do kontroli sanepidu?
  • Michał Górecki
  • /
  • 18 maja 2021

Czy każda kontrola Sanepidu jest zapowiedziana?

Nie. To jeden z często powielanych mitów. Oczywiście, zgodnie z zasadami działania tej instytucji, organizowane są kontrole o charakterze cyklicznym, których przedsiębiorca zna datę (bo często jest ona z nim konsultowana telefonicznie), jednak instytucja może pojawić się też w firmie bez zapowiedzi.

Niezapowiedziane kontrole zwykle są pokłosiem zgłoszenia nieprawidłowości. Jeśli na naszą firmę wpłynęło zażalenie lub donos do Państwowej Inspekcji Sanitarnej, to — zgodnie z obowiązującym w Polsce prawem — kontrolerzy muszą pojawić się do 48 godzin od otrzymania zgłoszenia, nie informując o tym wcześniej przedsiębiorcy.

Instytucja może też przeprowadzić kontrole, gdy zachodzi ryzyko narażenia osób przebywających w danej firmie na niebezpieczeństwo. Można je zdefiniować bardzo szeroko. To właśnie dlatego na przełomie 2020 i 2021 roku Sanepid kontrolował przedsiębiorców, których działalność była ograniczona przez pandemię koronawirusa.

Na co zwraca uwagę kontroler Sanepidu w firmie?

Zakres jego kompetencji regulują odpowiednie akty prawne. Trzeba jednak pamiętać o tym, że nie każda kontrola przebiega według dokładnie tego samego schematu. Inne zasady dotyczą pomieszczeń biurowych, inne magazynów, a jeszcze inne restauracji.

W gronie elementów, które niemal na pewno będą kontrolowane w firmie na pewno można wskazać na utrzymanie porządku i czystości. Sanepid może uważnie przyjrzeć się stosowaniu zasad BHP, a także wziąć próbki wody, jaka jest przeznaczona do spożycia.

Bardzo często weryfikowana jest też ważność orzeczeń lekarskich pracowników, a także data ważności produktów spożywczych i chemicznych. Niektóre lokale są bardziej narażone na skontrolowanie systemu wentylacji. Uwaga ta dotyczy zwłaszcza restauracyjnych kuchni czy barów.

Jeżeli jesteś administratorem danych lub IOD

możesz liczyć na nasze wsparcie w zakresie RODO w Twojej firmie

Jakie kary może nałożyć Sanepid?

Najczęściej spotykamy się z nałożeniem mandatu. Jego wysokość waha się między 100 a 500 złotych. Co warto podkreślić, nie jest to kwota łączna, ale za pojedyncze przewinienie. Jeśli więc kontroler dopatrzy się trzech uchybień, to może to skutkować karą, która przekroczy 1000 złotych.

Warto pamiętać o tym, że po tygodniu od wypisania mandatu kontroler pojawia się w firmie ponownie. Jeśli firma nie poprawiła kłopotliwych rzeczy, to kwota mandatu rośnie. W skrajnej sytuacji kontrolerzy mogą nawet wydać decyzję o konieczności remontu, wskazując przy tym kluczowe obszary wymagające poprawy.

Praktyka pokazuje, że Sanepid niezwykle poważnie podchodzi do przeterminowanej żywności. Jeśli uda się udowodnić, że przedsiębiorca częstował takimi posiłkami swoich klientów, to grzywna może być liczona w tysiącach złotych. W skrajnych sytuacjach właścicielowi może zostać nawet zasądzona kara pozbawienia wolności.

Dziękujemy, że przeczytałaś/eś nasz artykuł do końca. Jeśli chcesz być na bieżąco z informacjami za zakresu bezpieczeństwa, zapraszamy do naszego serwisu ponownie!
Jeżeli podobał Ci się artykuł podziel się z innymi udostępniając go w mediach społecznościowych.

Potrzebujesz wsparcia lub szukasz rozwiązań w zakresie zagadnienia o którym mowa w akrtykule?

Czy ten artykuł był przydatny?

Kliknij aby wrócić do strony głównej
Algorytm Twittera faworyzuje prawicę
rozwiązania

Algorytm Twittera faworyzuje prawicę

Twitter promuje za pośrednictwem swojego algorytmu treści o charakterze prawicowym czy też konserwatywnym. Oznacza to, że treści bardziej liberalne czy też lewicowe mogą być słabiej pozycjonowane....

Newsletter

Bądźmy w kontakcie! Zapisz się na newsletter, a raz na jakiś czas wyślemy Ci powiadomienie o najważniejszych artykułach. Dla subskrybentów newslettera przygotowujemy specjalne wydarzenia np. webinaria. Nie pożałujesz!