Już 10 mln dowodów osobistych z warstwą elektroniczną

Już 10 milionów obywateli RP ma e-dowód osobisty. Dokument ten umożliwia m.in. elektroniczne podpisywanie dokumentów, a także korzystanie z automatycznych bramek granicznych na lotniskach. 

  • Mikołaj Frączak
  • /
  • 23 listopada 2022

Co to jest e-dowód?

E-dowody osobiste funkcjonują w Polsce od 2019 roku. Od zwykłych dowodów różnią się tym, że zawierają warstwę elektroniczną. W praktyce jest to wbudowany mikrochip. Zapisane są na nim m.in. dane posiadacza oraz zdjęcie biometryczne.

E-dowód osobisty zawiera także trzy certyfikaty: potwierdzenia obecności, identyfikacji i uwierzytelnienia (dla osób w wieku 13+), oraz podpisu osobistego. 

Co to jest numer CAN?

Numer CAN widnieje na pierwszej stronie dokumentu, czyli na awersie. Pozwala on na korzystanie ze wszystkich elektronicznych funkcji dokumentu. Dodatkowo zabezpiecza e-dowód, dzięki czemu osoba niepowołana nie jest w stanie odczytać danych, które są zapisane w warstwie elektronicznej. 

Wyciekły w Twojej firmie dane osobowe

możemy Ci pomóc w analizie i zgłoszeniu do UODO

Sejm: Będzie system teleinformatyczny do naliczania składek i płacenia podatkówSejm: Będzie system teleinformatyczny do naliczania składek i płacenia podatkówMichał Górecki

Funkcje e-dowodu

Dowód elektroniczny pozwala m.in. na komunikowanie się z administracją publiczną, a także innymi podmiotami. Dodatkowo, jak wspomnieliśmy można korzystać z automatycznych bramek granicznych na lotniskach oraz sygnować dokumenty i wnioski e-podpisem.

Dokument pozwala także na bezpieczne logowanie się do portali administracji publicznej, np. Elektronicznego Urzędu Skarbowego, a także potwierdzenie Profilu Zaufanego. 

Jak długo ważny jest dowód osobisty

Zgodnie z przepisami obowiązującymi od 7 listopada 2021 roku, dowody osobiste ważne są przez 10 lat w przypadku obywateli, którzy ukończyli 12 rok życia. Dzieci młodsze otrzymują dokument z pięcioletnim okresem ważności. W przypadku osób, od których tymczasowo nie można pobrać odcisków palców, dokument ważny jest jedynie 12 miesięcy. 

Gdzie wydano najwięcej e-dowodów?

Najwięcej e-dowodów posiadają mieszkańcy województwa mazowieckiego – to 652 tysiące dokumentów. Na drugim miejscu znajdują się obywatele z województwa śląskiego – 437 tysięcy. Podium zamykają mieszkańcy województwa małopolskiego, którzy posiadają 322 tysiące elektronicznych dowodów. Na dalszych miejscach znalazły się następujące województwa: dolnośląskie (321 tys.), wielkopolskie (256 tys.), pomorskie (256 tys.) oraz łódzkie (218 tys.). 

Dziękujemy, że przeczytałaś/eś nasz artykuł do końca. Jeśli chcesz być na bieżąco z informacjami za zakresu bezpieczeństwa, zapraszamy do naszego serwisu ponownie!
Jeżeli podobał Ci się artykuł podziel się z innymi udostępniając go w mediach społecznościowych.

Potrzebujesz wsparcia lub szukasz rozwiązań w zakresie zagadnienia, o którym mowa w artykule?

Kliknij aby wrócić do strony głównej

Newsletter

Bądźmy w kontakcie! Zapisz się na newsletter, a raz na jakiś czas wyślemy Ci powiadomienie o najważniejszych artykułach. Dla subskrybentów newslettera przygotowujemy specjalne wydarzenia np. webinaria. Nie pożałujesz!