Używasz konta iPKO? Uważaj na cyberoszustów!

Cyberoszuści znowu atakują klientów PKO Bank Polski. Tym razem rozsyłają wiadomości SMS o blokadzie dostępu do iPKO. W ten sposób próbują przejmować konta ofiar.

  • Damian Jemioło
  • /
  • 9 marca 2023

PKO BP znowu na celowniku oszustów

Jak wskazał portal Niebezpiecznik – klienci PKO Banku Polskiego otrzymują wiadomości SMS od cyberoszustów. Oczywiście – SMS może też trafić do osoby postronnej, która ma konto w zupełnie innym banku. Jednak przekręt ten wymierzony jest stricte w osoby korzystające z iPKO. 

PKO BP ostrzega przed fałszywymi mailamiPKO BP ostrzega przed fałszywymi mailamiMikołaj Frączak

Ofiary cyberprzestępców otrzymują następującą wiadomość:

- IPKO: Zablokowalismy Twoj dostep online z powodu podejrzanej aktywnosci. Zaloguj sie tutaj: https://ipko-zablokowany.net aby odblokowac – pisownia oryginalna. 

To dość typowa socjotechnika, która wykorzystuje proste emocje. W tym przypadku strach. Osoba, która klika link, chce przecież dobrze – po pierwsze ma zamiar odblokować swoje konto bankowe, a po drugie sprawdzić tę podejrzaną aktywność. Niektórzy mogą się wręcz ucieszyć, że bank tak dba o ich cyberbezpieczeństwo, że prewencyjnie blokuje konta. 

Jednak przekręt polega po prostu na wyłudzeniu danych. Cyberoszuści w ten sposób pozyskują numery kart płatniczych wraz z datą ważności i kodem CVV. Dodatkowo pozyskują też numery PESEL swoich ofiar. Po otrzymaniu takiej wiadomości najlepiej zgłosić się do PKO Banku Polskiego. Skontaktuj się z bezpłatną infolinią PKO BP pod numerem 800 302 302. 

71-latka prawie straciła kilka tysięcy złotych

Oszustwa związane z bankowością to nic nowego. Praktycznie każdy z nas może paść ofiarą takiego ataku. W lutym 2023 r. w Chełmie 71-letnia kobieta znalazła się na celowniku cyberoszustów. W tym przypadku również użyto telefonu jako kanału komunikacyjnego, ale oszustwo było nieco bardziej wyrafinowane i przypominało to „na wnuczka”. Określane jest to jako spoofing. 

Oszuści wysyłają maile z wyciągiem okresowym z PKO BPOszuści wysyłają maile z wyciągiem okresowym z PKO BPDamian Jemioło

Z kobietą skontaktował się „jej bank”. Rzekomy pracownik ostrzegł 71-latkę, że ktoś próbuje wypłacić z jej konta 800 zł. Aby tego uniknąć kobieta wzięła pożyczkę na 4 tys. zł zgodnie z instrukcją cyberoszusta. Pieniądze miała oddać cyberoszustom, ale na szczęście w drodze do banku natrafiła na dzielnicowych, którzy polecili jej zgłosić sprawę na policję. 

Ostatecznie kobieta nie straciła pieniędzy, ale znane są przypadki, w którym ktoś przez podobne oszustwo pozbawił się swoich oszczędności. Czy to z powodu fałszywego SMS-a, czy domniemanego połączenia z banku.

Dziękujemy, że przeczytałaś/eś nasz artykuł do końca. Jeśli chcesz być na bieżąco z informacjami za zakresu bezpieczeństwa, zapraszamy do naszego serwisu ponownie!
Jeżeli podobał Ci się artykuł podziel się z innymi udostępniając go w mediach społecznościowych.

Potrzebujesz wsparcia lub szukasz rozwiązań w zakresie zagadnienia, o którym mowa w artykule?

Najnowsze tematy

WSPÓŁPRACA

Blogi tematyczne

Prawo konsumenckie 2021
Blog prawa e-commerce
Prawo konsumenckie
Security Magazine
Poradnik: wszystko o zgodzie RODO i obowiązkach informacyjnych RODO
Kliknij aby wrócić do strony głównej

Newsletter

Bądźmy w kontakcie! Zapisz się na newsletter, a raz na jakiś czas wyślemy Ci powiadomienie o najważniejszych artykułach. Dla subskrybentów newslettera przygotowujemy specjalne wydarzenia np. webinaria. Nie pożałujesz!