Klimatyzacja w firmie - o czym warto pamiętać?

Z roku na rok fale upałów są coraz większe. Wiele wskazuje na to, że ten trend — za sprawą zmiany klimatu — raczej nie ustąpi, a wręcz przeciwnie — będzie się nasilał. Stawia to przed wieloma firmami pytanie o to, czy warto inwestować w klimatyzację. A jeśli tak, to o czym warto pamiętać?

  • Michał Górecki
  • /
  • 29 czerwca 2021

Czy opłaca się inwestować w klimatyzację w biurze?

Co do zasady wszystkie działania, które mają na celu zwiększenia komfortu pracowników, zawsze warto podjąć. Jest to wydatek, który szybko się zwróci. Wzrośnie komfort pracy, co w linii prostej przełoży się na lepsze warunki termiczne pracowników, a więc i na wydajność. 

Co więcej, w wielu branżach klimatyzatory są wręcz obowiązkowe. Pamiętajmy o tym, że Kodeks Pracy reguluje zarówno minimalną, jak i maksymalną temperaturę, w jakiej można pracować. Obostrzenia te dotyczą nie tylko pracowników fizycznych, ale i biurowych. 

Jeśli jest za ciepło, firma powinna też zapewnić dostęp do wody na własny koszt. To kolejna zasada, o której niewiele osób wie, a której honorowanie może skontrolować na przykład Państwowa Inspekcja Pracy. Pokazuje to dość jednoznacznie, że czasem inwestycja w klimatyzację to wręcz obowiązek. 

Dużym atutem tego rozwiązania jest też to, że tradycyjna klimatyzacja nie jest rozwiązaniem zbyt drogim. Można uznać ją za koszty poniesione przez firmę, niezbędne do prowadzenia działalności, co z kolei pozwala odliczyć od niej część należnego aparatowi państwowemu podatku. 

Jak umieścić klimatyzację w biurze?

Tu zdania zawsze będą podzielone. Wszystkie kawały i anegdoty o tym, że w każdej firmie znajdują się osoby, które nadużywają klimatyzacji jak i osoby, które jej po prostu nie tolerują, mają wiele wspólnego z rzeczywistością. To bardzo często spotykany podział w firmie. 

W jaki sposób złośliwe oprogramowanie na Androida szpieguje użytkowników?W jaki sposób złośliwe oprogramowanie na Androida szpieguje użytkowników?Jan Wróblewski

Mimo tak oczywistej linii podziału, zarówno sceptycy jak i optymiści zgadzają się co do tego, że modułu klimatyzacji, tak zwanego nawiewu, nie powinno się umieszczać zbyt blisko stanowisk biurowych. Zbyt mocny nawiew faktycznie może mieć wiele negatywnych konsekwencji zdrowotnych.

Wyciekły w Twojej firmie dane osobowe

możemy Ci pomóc w analizie i zgłoszeniu do UODO

Klimatyzacja to świetne narzędzie do schłodzenia się w ciepłe dni, jednak zbyt duży rozstrzał temperaturowy nie tylko powoduje, że jest nam zimno, ale też momentalnie stajemy się senni. Praktyka wielu firm pokazuje, że obniżeniem temperatury pomieszczenia latem poniżej 18-19 stopni spowalnia pracę. Warto o tym pamiętać.

Klimatyzacja w firmie — o czym jeszcze pamiętać?

Zdecydowanie o przeglądach technicznych. Klimatyzacja, która nie jest systematycznie czyszczona to idealne miejsce do rozwoju zarodków grzybów, drobnoustrojów i pleśni, które mogą poważnie zagrażać pracownikom i negatywnie wpłynąć na stan ich zdrowia.

Pamiętajmy też o tym, że ogromny komfort, jaki latem (a także i zimą, gdy trzeba szybko dogrzać biuro) daje nam klimatyzacja, ma swoją cenę. Jest nią wysokie zużycie prądu, co w dłuższej perspektywie czasowej może przekuć się na niemałą ilość złotówek, jaką będziemy musieli zapłacić naszemu dostawcy energii elektrycznej. Jest kilka tańszych rozwiązań, jednak bez wątpienia nawet nie zbliżają się one w swojej wydajności do tego, co oferuje nam klimatyzacja.

Dziękujemy, że przeczytałaś/eś nasz artykuł do końca. Jeśli chcesz być na bieżąco z informacjami za zakresu bezpieczeństwa, zapraszamy do naszego serwisu ponownie!
Jeżeli podobał Ci się artykuł podziel się z innymi udostępniając go w mediach społecznościowych.

Potrzebujesz wsparcia lub szukasz rozwiązań w zakresie zagadnienia, o którym mowa w artykule?

Najnowsze tematy

WSPÓŁPRACA

Blogi tematyczne

Prawo konsumenckie 2021
Blog prawa e-commerce
Prawo konsumenckie
Security Magazine
Poradnik: wszystko o zgodzie RODO i obowiązkach informacyjnych RODO
Kliknij aby wrócić do strony głównej

Newsletter

Bądźmy w kontakcie! Zapisz się na newsletter, a raz na jakiś czas wyślemy Ci powiadomienie o najważniejszych artykułach. Dla subskrybentów newslettera przygotowujemy specjalne wydarzenia np. webinaria. Nie pożałujesz!