Koniec SMS-ów i połączeń wyłudzających poufne dane

Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zwalczaniu nadużyć w komunikacji elektronicznej. Zgodnie z nową ustawą operatorzy będą musieli blokować SMS-y wyłudzające dane i połączenia głosowe.

  • Damian Jemioło
  • /
  • 23 lutego 2023

SMS-y i telefony wyłudzające dane? Koniec z nimi

Wyłudzenia danych za pomocą telefonów czy SMS-ów to nic nowego. Dość powiedzieć, że w 2021 r. Dawid Myśliwiec z kanału „Uwaga! Naukowy Bełkot” opublikował półtoragodzinny materiał, w którym oszust podszywający się pod bank, próbował wyłudzić od niego dostęp do jego konta. Film pt. „Chcieli mi ukraść 37 tysięcy złotych! Dlaczego czasami to się udaje?” obejrzano już ponad 664 tys. razy.

Wszyscy zastanawiali się, kiedy publiczne instytucje zajmą się tym procederem. Użytkownicy bowiem często zgłaszali takie telefony czy SMS-y do swoich banków, operatorów sieci komórkowych czy spółkom, które np. sprzedają prąd lub gaz. W końcu to przeważnie za takie podmioty podszywali się oszuści. 

Phishing, vishing, smishing i quishing. W 2021 cyberprzestępcy szukali różnych sposobów na oszustwoPhishing, vishing, smishing i quishing. W 2021 cyberprzestępcy szukali różnych sposobów na oszustwoMichał Górecki

Aby skutecznie zapobiegać tego typu wyłudzeniom w przyszłości przygotowano projekt ustawy, która ma zminimalizować nadużycia. Ustawa przewiduje kary dla oszustów i uwzględnia: 

  • smishing – to fałszywe SMS-y pochodzące od kuriera, banku czy instytucji publicznej, zawierające np. link do strony internetowej zachęcającej do podania danych osobowych czy przelania środków;

  • spoofing – podszywanie się pod numer telefonu zaufanej instytucji czy innej osoby i próba zastraszenia ofiary, wyłudzenia pieniędzy lub danych osobowych;

  • generowanie sztucznego ruchu – jest to inicjowanie długich, wielogodzinnych połączeń, które nie niosą ze sobą żadnej treści (tzw. głuche telefony);

  • nieuprawniona zmiana informacji adresowej – przestępcy modyfikują numer, z którego dzwonią, aby utrudnić identyfikację – ta forma oszustwa jest wykorzystywana np. w celu utrudnienia rozliczenia za połączenie.

Nowe regulacje obejmą operatorów

Monitorowaniem smishingu będzie zajmować się zespół CSIRT NASK. Zgodnie z ustawą, prezes Urzędu Komunikacji Elektronicznej ma prowadzić wykaz numerów służących wyłącznie do odbierania połączeń głosowych. To ma zapobiegać możliwości podszywania się pod nr infolinii urzędów czy innych podmiotów. 

Nowy pomysł SMS-owych oszustów. Działają lokalnieNowy pomysł SMS-owych oszustów. Działają lokalnieMichał Górecki

Ponadto operatorzy telekomunikacyjni będą musieli przeciwdziałać nadużyciom poprzez m.in. blokowanie SMS-ów, które zawierają treści wyczerpujące znamiona smishingu oraz blokowanie połączeń podszywających się pod inną osobę lub instytucję. Nie sprecyzowano jednak, jak przedsiębiorstwa mają temu zapobiegać. Może to odbić się na branży SMS marketingu czy e-mail marketingu, bo dostawców poczty elektronicznej również obejmą nowe regulacje.

Dziękujemy, że przeczytałaś/eś nasz artykuł do końca. Jeśli chcesz być na bieżąco z informacjami za zakresu bezpieczeństwa, zapraszamy do naszego serwisu ponownie!
Jeżeli podobał Ci się artykuł podziel się z innymi udostępniając go w mediach społecznościowych.

Potrzebujesz wsparcia lub szukasz rozwiązań w zakresie zagadnienia, o którym mowa w artykule?

Najnowsze tematy

WSPÓŁPRACA

Blogi tematyczne

Prawo konsumenckie 2021
Blog prawa e-commerce
Prawo konsumenckie
Security Magazine
Poradnik: wszystko o zgodzie RODO i obowiązkach informacyjnych RODO
Kliknij aby wrócić do strony głównej

Newsletter

Bądźmy w kontakcie! Zapisz się na newsletter, a raz na jakiś czas wyślemy Ci powiadomienie o najważniejszych artykułach. Dla subskrybentów newslettera przygotowujemy specjalne wydarzenia np. webinaria. Nie pożałujesz!