Kontrola dostępu do danych - na co warto zwrócić uwagę?

Każda firma musi postawić duży nacisk na to, by chronić informacje, jakie składają się na mienie (a także i tajemnice handlowe) w firmie. Jak wprowadzić zasady kontroli dostępu do danych w firmie?

  • Mikołaj Frączak
  • /
  • 9 czerwca 2021

Dlaczego powinno się wprowadzić kontrolę dostępu do danych w miejscu pracy?

Firma musi zarabiać, czyli generować zyski. Aby osiągnąć ten cel, musi wypracować sobie przewagę nad konkurencją. Pojawiają się własne procesy, ścieżki postępowania z klientami oraz szeroko rozumiane schematy organizacyjne.

Te wszystkie elementy składają się na elementy przewagi konkurencyjnej. Jeśli wypracujemy już swoje dobre wzorce i modele zachowań, to stają się one wyróżnikiem naszej firmy. Nieraz to właśnie te elementy wpływają na to, że klienci wybierają właśnie naszą ofertę. 

Wbrew obiegowej opinii, o klienta nie walczy się tylko ceną. Z roku na rok zwiększa się ilość firm, które o wiele bardziej cenią sobie wysoką jakość, a cena ma dla nich znaczenie drugorzędne. Wszystkie te elementy składające się na nasze wyróżniki trzeba więc chronić przed konkurencją.

To właśnie ten aspekt trzeba chronić przed firmami, które działają w tym samym segmencie rynku co my. Najważniejszą przesłanką, która przemawia za tym, by wprowadzić kontrolę dostępu do informacji, jest więc konieczność ochrony naszej przewagi, a więc — w perspektywie dalekowzrocznej — zysków.

Jak chronić dane w firmie? 

Trzeba do tej kwestii podejść możliwie jak najszerzej. Najważniejszą rolę odgrywa nadawanie ograniczonego dostępu do informacji pracownikom z różnych działów firmy. Nie ma żadnych logicznych zaleceń ku temu, by pracownicy z działu księgowości mieli dostęp do danych firmy dotyczących na przykład ilości wysyłanych transportów i miejsc ich podróży.

Czy mogę samodzielnie zutylizować dokumenty firmowe?Czy mogę samodzielnie zutylizować dokumenty firmowe?Martyna Kowalska

Tworząc politykę danych dostępu, musimy zadać sobie pytanie o to, czy wszystkie informacje, jakie udostępniamy pracownikom, są im w pełni potrzebne do tego, by wywiązywać się ze swoich zadań. O wiele lepiej zaryzykować i nadać nieco mniej praw dostępu, a następnie dorobić brakujące uprawnienia, niż od razu nadać pełen dostęp do wszystkich plików.

Kontrola dostępu do danych powinna obejmować też pomieszczenia. Jeśli zarządzamy dużą firmą, to rekomendowane jest nadawanie dostępu do poszczególnych stref tylko pracownikom tych działów lub kierownikom i menedżerom wyższego szczebla.

Wyciekły w Twojej firmie dane osobowe

możemy Ci pomóc w analizie i zgłoszeniu do UODO

Zasady wdrożenia kontroli dostępu do danych — o czym jeszcze trzeba pamiętać?

Na pewno trzeba zwrócić uwagę na to, że samodzielne opracowanie zasad bezpieczeństwa w firmie to długotrwały proces. Co więcej, musi być poddawany czasowej weryfikacji. Firma ewoluuje, więc logiczne jest, że zasady z czasem będą się zmieniać.

Praktyka wielu działalności pokazuje, że wdrożenie kompleksowych zasad bezpieczeństwa o wiele lepiej zlecić wyspecjalizowanej firmie zewnętrznej. Dlaczego? Ponieważ audytorzy spoza firmy na pewno zwrócą uwagę na większą ilość mankamentów i niedociągnięć niż menedżerowie, którzy będą obawiali się tego, że wskazanie zbyt dużej ilości problemów w firmie może podkopać ich pozycję.

 

Dziękujemy, że przeczytałaś/eś nasz artykuł do końca. Jeśli chcesz być na bieżąco z informacjami za zakresu bezpieczeństwa, zapraszamy do naszego serwisu ponownie!
Jeżeli podobał Ci się artykuł podziel się z innymi udostępniając go w mediach społecznościowych.

Potrzebujesz wsparcia lub szukasz rozwiązań w zakresie zagadnienia, o którym mowa w artykule?

Najnowsze tematy

WSPÓŁPRACA

Blogi tematyczne

Prawo konsumenckie 2021
Blog prawa e-commerce
Prawo konsumenckie
Security Magazine
Poradnik: wszystko o zgodzie RODO i obowiązkach informacyjnych RODO
Kliknij aby wrócić do strony głównej

Newsletter

Bądźmy w kontakcie! Zapisz się na newsletter, a raz na jakiś czas wyślemy Ci powiadomienie o najważniejszych artykułach. Dla subskrybentów newslettera przygotowujemy specjalne wydarzenia np. webinaria. Nie pożałujesz!