Krajowy Instytut Mediów sprawdził świadomość internautów w obszarze fake-newsów

35,9% polskich internautów deklaruje, że w ciągu ostatniego roku, spotkało się z nieprawdziwymi treściami wideo – wynika z najnowszego badania Krajowego Instytutu Mediów. Napotkanie fake newsów najczęściej deklarują osoby z wyższym wykształceniem.

  • Mikołaj Frączak
  • /
  • 13 października 2022

Świadomość fake newsów w sieci

W analizie swojego badania KIM wskazuje, że zdecydowanie częściej treści identyfikowane jako fake-news deklarują osoby posiadające wyższe wykształcenie (45,3%), a także mieszkańcy miast średniej wielkości od 100 do 200 tys. mieszkańców (49,4%). 

Osoby w wieku 65+ zdecydowanie rzadziej dostrzegały w sieci treści, które można zakwalifikować jako nieprawdziwe. W ciągu ostatnich 12 miesięcy zidentyfikowało je 29,7% seniorów. 

Osoby młode są bardziej wyczulone na fake-newsy?

Z badania wynika, że osoby młode są bardziej wyczulone zarówno na nieprawdziwe, jak i przesadzone treści. W kategorii wiekowej 16-29 lat, aż 44,2% deklaruje, że spotkało się z fake newsami, a 48,8% wspomniało o „przesadzonych” materiałach wideo.

Google uderza w reklamowe fake newsyGoogle uderza w reklamowe fake newsyMikołaj Frączak

Wyciekły w Twojej firmie dane osobowe

możemy Ci pomóc w analizie i zgłoszeniu do UODO


Kto jest najbardziej krytyczny wobec kontentu wideo?

Z tego samego badania wynika, że najbardziej krytyczne wobec treści wideo publikowanych w internecie są osoby z wykształceniem wyższym. Aż 50,9% w tej grupie badanych wskazuje, że spotkała się z „przesadzonymi” treściami.

Nie weryfikujemy treści z internetu

Niepokoić może fakt, że 34,4% badanych internautów z Polski, nawet nie próbowało weryfikować informacji, które znalazły w internecie. Tylko 1,8% zgłosiło treści wydające się jako podejrzane do organizacji zajmujących się fact-checkingiem, czyli sprawdzaniem prawdziwości informacji w sieci. 

W internecie bardzo łatwo natknąć się na nieprawdziwe lub przesadzone informacje. Podstawą wydaje się krytyczne myślenie i weryfikacja źródeł, z jakich pochodzą czytane treści. Ważna jest także ocena ich wiarygodności. Z rozpoznaniem fake newsów znacząco słabiej radzą sobie osoby starsze, które w sposób mniej krytyczny i z większą łatwością przyjmują napotykane w internecie informacje – komentuje te dane Maja Kurzelewska, Dyrektor Departamentu Badań Krajowego Instytutu Mediów. 

Dziękujemy, że przeczytałaś/eś nasz artykuł do końca. Jeśli chcesz być na bieżąco z informacjami za zakresu bezpieczeństwa, zapraszamy do naszego serwisu ponownie!
Jeżeli podobał Ci się artykuł podziel się z innymi udostępniając go w mediach społecznościowych.

Potrzebujesz wsparcia lub szukasz rozwiązań w zakresie zagadnienia, o którym mowa w artykule?

Najnowsze tematy

WSPÓŁPRACA

Blogi tematyczne

Prawo konsumenckie 2021
Blog prawa e-commerce
Prawo konsumenckie
Poradnik: wszystko o zgodzie RODO i obowiązkach informacyjnych RODO
Kliknij aby wrócić do strony głównej

Newsletter

Bądźmy w kontakcie! Zapisz się na newsletter, a raz na jakiś czas wyślemy Ci powiadomienie o najważniejszych artykułach. Dla subskrybentów newslettera przygotowujemy specjalne wydarzenia np. webinaria. Nie pożałujesz!