Krajowy Instytut Mediów sprawdził świadomość internautów w obszarze fake-newsów
35,9% polskich internautów deklaruje, że w ciągu ostatniego roku, spotkało się z nieprawdziwymi treściami wideo – wynika z najnowszego badania Krajowego Instytutu Mediów. Napotkanie fake newsów najczęściej deklarują osoby z wyższym wykształceniem.
- Mikołaj Frączak
- /
- 13 października 2022
Świadomość fake newsów w sieci
W analizie swojego badania KIM wskazuje, że zdecydowanie częściej treści identyfikowane jako fake-news deklarują osoby posiadające wyższe wykształcenie (45,3%), a także mieszkańcy miast średniej wielkości od 100 do 200 tys. mieszkańców (49,4%).
Osoby w wieku 65+ zdecydowanie rzadziej dostrzegały w sieci treści, które można zakwalifikować jako nieprawdziwe. W ciągu ostatnich 12 miesięcy zidentyfikowało je 29,7% seniorów.
Osoby młode są bardziej wyczulone na fake-newsy?
Z badania wynika, że osoby młode są bardziej wyczulone zarówno na nieprawdziwe, jak i przesadzone treści. W kategorii wiekowej 16-29 lat, aż 44,2% deklaruje, że spotkało się z fake newsami, a 48,8% wspomniało o „przesadzonych” materiałach wideo.
Google uderza w reklamowe fake newsyMikołaj Frączak
możemy Ci pomóc w analizie i zgłoszeniu do UODOWyciekły w Twojej firmie dane osobowe
Kto jest najbardziej krytyczny wobec kontentu wideo?
Z tego samego badania wynika, że najbardziej krytyczne wobec treści wideo publikowanych w internecie są osoby z wykształceniem wyższym. Aż 50,9% w tej grupie badanych wskazuje, że spotkała się z „przesadzonymi” treściami.
Nie weryfikujemy treści z internetu
Niepokoić może fakt, że 34,4% badanych internautów z Polski, nawet nie próbowało weryfikować informacji, które znalazły w internecie. Tylko 1,8% zgłosiło treści wydające się jako podejrzane do organizacji zajmujących się fact-checkingiem, czyli sprawdzaniem prawdziwości informacji w sieci.
„W internecie bardzo łatwo natknąć się na nieprawdziwe lub przesadzone informacje. Podstawą wydaje się krytyczne myślenie i weryfikacja źródeł, z jakich pochodzą czytane treści. Ważna jest także ocena ich wiarygodności. Z rozpoznaniem fake newsów znacząco słabiej radzą sobie osoby starsze, które w sposób mniej krytyczny i z większą łatwością przyjmują napotykane w internecie informacje – komentuje te dane Maja Kurzelewska, Dyrektor Departamentu Badań Krajowego Instytutu Mediów.
Dziękujemy, że przeczytałaś/eś nasz artykuł do końca. Jeśli chcesz być na bieżąco
z informacjami za zakresu bezpieczeństwa, zapraszamy do naszego serwisu
ponownie!
Jeżeli
podobał Ci się artykuł podziel się z innymi udostępniając go w mediach
społecznościowych.
Potrzebujesz wsparcia lub szukasz rozwiązań w zakresie zagadnienia, o którym mowa w artykule?