Krótkofalówki, walkie-talkie w firmie. Do czego używać?

Mogłoby się wydawać, że wraz z rozpowszechnieniem się telefonii komórkowej, takie rozwiązania jak walkie-talkie to obecnie relikt przeszłości. Okazuje się jednak, że w wielu rodzajach działalności gospodarczej wciąż bronią się one przed nowocześniejszą konkurencją. Jak używać krótkofalówek w firmie?

  • Michał Górecki
  • /
  • 14 maja 2021

Czym wyróżniają się krótkofalówki?

Urządzenie może występować w wersji analogowej lub — coraz częściej — cyfrowej. W tym modelu komunikacji cały schemat opiera się na przesyłaniu komunikatów głosowych w paśmie tak zwanych fal krótkich. Coraz częściej spotykamy się jednak z urządzeniami, które potrafią komunikować się między sobą nawet w pasmach niższych niż 30 MHz. 

Jak wygląda komunikacja? Kluczową rolę odgrywa oczywiście moduł nadajnika oraz zsynchronizowanego z nim, nadającego w tym samym paśmie, odbiornika radiowego. Oba urządzenia muszę mieć anteny nadawczo-odbiorcze, by można było komunikować się w dwie strony.

Czasy, kiedy każdy mógł podsłuchać naszą rozmowę, jeśli tylko znał pasmo, na jakim nadajemy, już dawno odeszły do historii. Owszem, wciąż można kupić urządzenia analogowe, które nie szyfrują komunikacji, jednak nowoczesne, cyfrowe odbiorniki coraz częściej zapewniają połączenia szyfrowane. W niektórych segmentach rynku to ogromny atut.

Warto pamiętać też o tym, że tutaj — w przeciwieństwie do komunikacji bazującej na telefonii komórkowej — jeśli rozmówcy za bardzo się od siebie oddalą, to komunikacja będzie niemożliwa. Uwaga ta dotyczy zwłaszcza tanich, analogowych urządzeń. 

W jakich segmentach rynku walkie-talkie wciąż świetnie się sprawdzi?

Na pewno w branży ochroniarskiej. Z racji na specyfikę tego zawodu, kluczową rolę powinien odegrać zakup urządzeń certyfikowanych, które mają szyfrowane kanały łączności. To prosty i skuteczny sposób, by szybko przekazywać informacje o zdarzeniach na przykład na linii centrala — patrol operujący w terenie.

Kolejnymi beneficjentami komunikacji radiowej są oczywiście straże miejskie i gminne, a także ochotnicze straże pożarne czy amatorskie grupy ASG. W ich sytuacji krótkofalówki także pozwolą na szybką komunikację między wieloma osobami, które operują na jakimś konkretnym obszarze, na przykład podczas ćwiczeń. 

Z nowoczesnych standardów komunikacji radiowej często korzystają też policjanci czy państwowa straż pożarna i pogotowie. W tym jednak przypadku zwykle jest to nowoczesna, zdigitalizowana sieć, która jest zamknięta i chroniona przed dostępem ze strony osób nieuprawnionych.

Walkie-talkie świetnie sprawdzi się też w komunikacji między biurem a magazynem. Zwłaszcza jeśli te mieszczą się w niedużej odległości od siebie. To prosty sposób, by zaoszczędzić na kosztach i nie musieć opłacać zbyt dużej liczby abonamentów w firmie.

Wyciekły w Twojej firmie dane osobowe

możemy Ci pomóc w analizie i zgłoszeniu do UODO

Czy krótkofalówki to tylko zabawki dla dzieci?

Zdecydowanie nie. Mimo tego, że technologia jest świetnie znana i funkcjonuje na rynku od wielu dekad, wciąż można określić ją mianem użytecznej. Praktyka wielu działalności pokazuje, że czasem to właśnie walkie-talkie, a nie tradycyjny telefon komórkowy okazuje się lepszym pomysłem na komunikację w firmie. 

Dziękujemy, że przeczytałaś/eś nasz artykuł do końca. Jeśli chcesz być na bieżąco z informacjami za zakresu bezpieczeństwa, zapraszamy do naszego serwisu ponownie!
Jeżeli podobał Ci się artykuł podziel się z innymi udostępniając go w mediach społecznościowych.

Potrzebujesz wsparcia lub szukasz rozwiązań w zakresie zagadnienia, o którym mowa w artykule?

Najnowsze tematy

WSPÓŁPRACA

Blogi tematyczne

Prawo konsumenckie 2021
Blog prawa e-commerce
Prawo konsumenckie
Poradnik: wszystko o zgodzie RODO i obowiązkach informacyjnych RODO
Kliknij aby wrócić do strony głównej

Newsletter

Bądźmy w kontakcie! Zapisz się na newsletter, a raz na jakiś czas wyślemy Ci powiadomienie o najważniejszych artykułach. Dla subskrybentów newslettera przygotowujemy specjalne wydarzenia np. webinaria. Nie pożałujesz!