Kto odpowiada za komentarze na fanpejdżu FB?

Media społecznościowe to świetne miejsce, gdzie można porozmawiać z innymi internautami niemal na każdy temat. Niestety, ale czasem dyskusja potrafi tak się zaognić, że osoby biorące w niej udział nie przebierają w słowach. Co, gdy ktoś posunie się w swoich stwierdzeniach zbyt daleko? Kto odpowiada za komentarze na fanpage’u na Facebooku?

  • Anna Malinowska
  • /
  • 29 marca 2021

Kto odpowiada za opublikowane komentarze na fanpage’u?

Dyskusje na fanpage’ach i grupach, które skupiają osoby, które interesują się tym samym tematem, to jedno z głównych kół zamachowych mediów społecznościowych. To właśnie po ich ilości można szybko rozpoznać, czy serwis, z jakiego korzystamy na bogatą bazę użytkowników.

Strony fanowskie opierają się na bardzo prostych zasadach. Nadrzędną rolę odgrywa administrator, czyli właściciel, który powołał do życia na przykład fanpage, gdzie gromadzą się zwolennicy określonej ideologii czy klubu piłkarskiego.

Administrator powołuje i nadaje uprawnienia innym członkom społeczności. W tym gronie szczególną rolę odgrywają moderatorzy, którzy mają nadzorować jakość dyskusji i usuwać posty, które są niezgodne z polityką danej grupy. Czasem będą to posty typu “bump”, a kiedy indziej te, które są niezwiązane z tematem, na jaki toczy się w danej chwili dyskusja.

Najważniejszą ich rolą jest jednak to, by dbać o porządek w trakcie rozmów i chronić osoby, które zachowują się zgodnie z zasadami od osób, które próbują prowokować i posuwają się do obelg oraz obrażania innych osób. Problem, z jakim mierzą się takie społeczności, to odpowiedzialność za ewentualne naruszenie czyjegoś dobrego imienia.

Odpowiedzialność za dyskusję

Załóżmy, że w trakcie dyskusji jedna z osób, która nie zgadzała się z argumentacją drugiej strony, posunęła się w swoich stwierdzeniach o krok za daleko. Przede wszystkim, trzeba dokładnie określić, kiedy ta cienka granica zostaje przekroczona.

Zdaniem wielu osób, tym momentem jest użycie gróźb o charakterze karalnym. Jeśli jedna z osób groziła innemu dyskutantowi na przykład pobiciem czy konsekwencjami zawodowymi, to pojawia się spory problem, który może przenieść się z internetu do realnego świata.

W cyfrowym świecie nikt nie jest anonimowy i taki hejter nie powinien się specjalnie zdziwić, jeśli do jego drzwi prędzej czy później zapuka policja. W polskim internecie było już wiele tego typu spraw, gdzie osoby, które poczuły się zbyt pewnie, szybko przekonywały się o tym, że anonimowość w cyfrowym świecie nie istnieje.

Wyciekły w Twojej firmie dane osobowe

możemy Ci pomóc w analizie i zgłoszeniu do UODO

Orzeczenie Sądu Najwyższego

W polskim systemie prawnym kwestia odpowiedzialności za komentarze i wypowiedzi była tematem spornym przez długi czas. Przełom nastąpił niedawno, kiedy to orzeczenie w tej sprawie wydał Sąd Najwyższy. Stanął on na stanowisku, iż za komentarze i wypowiedzi nie odpowiada administrator strony.

Sprawa analizowana prze SN dotyczyła anonimowych komentarzy na Facebooku. O ile właściciel fanpage’a lub strony nie wiedział, że oskarżenia są bezprawne, to nie ponosi on za te treści odpowiedzialności. W praktyce oznacza to, że w takiej sytuacji strony poszkodowane muszą zwrócić się do odpowiednich służb o ustalenie tożsamości osób, które je pokrzywdziły, co — w obecnym świecie — nie jest zbyt trudne.

Dziękujemy, że przeczytałaś/eś nasz artykuł do końca. Jeśli chcesz być na bieżąco z informacjami za zakresu bezpieczeństwa, zapraszamy do naszego serwisu ponownie!
Jeżeli podobał Ci się artykuł podziel się z innymi udostępniając go w mediach społecznościowych.

Potrzebujesz wsparcia lub szukasz rozwiązań w zakresie zagadnienia, o którym mowa w artykule?

Najnowsze tematy

WSPÓŁPRACA

Blogi tematyczne

Prawo konsumenckie 2021
Blog prawa e-commerce
Prawo konsumenckie
Security Magazine
Poradnik: wszystko o zgodzie RODO i obowiązkach informacyjnych RODO
Kliknij aby wrócić do strony głównej

Newsletter

Bądźmy w kontakcie! Zapisz się na newsletter, a raz na jakiś czas wyślemy Ci powiadomienie o najważniejszych artykułach. Dla subskrybentów newslettera przygotowujemy specjalne wydarzenia np. webinaria. Nie pożałujesz!