Facebook rezygnuje z technologii rozpoznawania twarzy
Na blogu Facebooka a w zasadzie powoli już koncernu Meta, pojawiła się informacja o zmianach i aktualizacji dotyczącej korzystania z systemu rozpoznawania twarzy podczas analizy publikowanych na serwisie zdjęć. Firma pobierała takie dane i analizowała je, aby informować użytkowników, że znaleźli się na zdjęciach swoich znajomych czy też innych osób. Ale już nie będzie tak robić.
- Mikołaj Frączak
- /
- 2 listopada 2021
Koniec z rozpoznawaniem twarzy na Facebooku
Jerome Pesenti, wiceprezes ds. sztucznej inteligencji, opublikował na blogu firmy Facebook/Meta informację o poważnej aktualizacji dotyczącej analizy danych. Stwierdził we wpisie, że firm zamyka system rozpoznawania twarzy na Facebooku. Osoby, które zgodziły się na taką analizę, nie będą już automatycznie rozpoznawane na zdjęciach i filmach. Facebook/Meta usunie indywidualne szablony rozpoznawania twarzy ponad miliarda osób!
Ta zmiana wpłynie również na automatyczny tekst alternatywny (AAT), który tworzy opisy obrazów dla osób niewidomych i niedowidzących. Po tej zmianie opisy AAT nie będą już zawierać nazwisk osób rozpoznawanych na zdjęciach, ale będą działać standardowo. — Musimy zważyć pozytywne przypadki użycia rozpoznawania twarzy z rosnącymi obawami społecznymi, zwłaszcza że organy regulacyjne nie przedstawiły jeszcze jasnych zasad – zauważył Jerome Pesenti we wpisie.
Miliard szablonów twarzy użytkowników usuniętych z Facebooka
Firma w nadchodzących tygodniach zamknie system rozpoznawania twarzy na Facebooku w celu ograniczenia stosowania rozpoznawania twarzy we wszystkich produktach. W ramach tej zmiany osoby, które zdecydowały się na ustawienie rozpoznawania twarzy, nie będą już automatycznie rozpoznawane na zdjęciach i filmach, a szablon rozpoznawania twarzy używany do ich identyfikacji zostanie usunięty.
Boicie się technologii rozpoznawania twarzy? To w Polsce nie musicieMikołaj Frączak
możemy Ci pomóc w analizie i zgłoszeniu do UODOWyciekły w Twojej firmie dane osobowe
Ta zmiana będzie stanowić jedną z największych zmian w korzystaniu z rozpoznawania twarzy w historii tej technologii. Ponad jedna trzecia aktywnych użytkowników Facebooka wybrała ustawienia rozpoznawania twarzy i może być rozpoznawana. Usunięcie tej funkcji spowoduje usunięcie ponad miliarda indywidualnych szablonów rozpoznawania twarzy.
Facebook rezygnuje, ale nie do końca
Jak zapewnia Pesenti dokonanie tej zmiany wymagało starannego przemyślenia, ponieważ zauważono wiele miejsc, w których rozpoznawanie twarzy może być wysoko cenione przez osoby korzystające z platformy. — Na przykład nasz nagradzany automatyczny system tekstu alternatywnego, który wykorzystuje zaawansowaną sztuczną inteligencję do generowania opisów obrazów dla osób niewidomych i niedowidzących, wykorzystuje system rozpoznawania twarzy, aby poinformować ich, kiedy oni lub jeden z ich znajomych znajduje się na obrazie – tłumaczy szef AI Facebooka/Meta.
Przez wiele lat Facebook dawał również ludziom możliwość otrzymywania automatycznych powiadomień, gdy pojawiają się na zdjęciach lub filmach opublikowanych przez innych, oraz dostarczał rekomendacje, kogo należy oznaczyć na zdjęciach. Te funkcje są również zasilane przez system rozpoznawania twarzy, który zostanie wyłączony.
Meta, patrząc w przyszłość, nadal postrzega technologię rozpoznawania twarzy jako potężne narzędzie, na przykład dla osób, które muszą zweryfikować swoją tożsamość lub zapobiec oszustwom i podszywaniu się po nich. Dlatego nie rezygnuje ze wszystkich opcji i nadal będzie pracować nad technologią. — Wierzymy, że rozpoznawanie twarzy może pomóc w przypadku produktów takich jak te, które zapewniają prywatność, przejrzystość i kontrolę, więc to Ty decydujesz, czy i jak będzie używana Twoja twarz. Będziemy nadal pracować nad tymi technologiami i angażować zewnętrznych ekspertów – zauważa Jerome Pesenti.
Dziękujemy, że przeczytałaś/eś nasz artykuł do końca. Jeśli chcesz być na bieżąco
z informacjami za zakresu bezpieczeństwa, zapraszamy do naszego serwisu
ponownie!
Jeżeli
podobał Ci się artykuł podziel się z innymi udostępniając go w mediach
społecznościowych.
Potrzebujesz wsparcia lub szukasz rozwiązań w zakresie zagadnienia, o którym mowa w artykule?