Naruszenia w firmie - jak zorganizować zasady ich zgłaszania?

W każdym zespole w firmie zachodzi ryzyko konfliktu. Może on mieć podłoże prywatne lub zawodowe. Często jest to katalizator, który powoduje lawinę problemów, która w ostatecznym rozrachunku doprowadza dorn naruszeń w firmie. Jak zarządzać zasadami zgłaszania naruszeń i wykroczeń w miejscu pracy?

  • Anna Malinowska
  • /
  • 6 lipca 2021

Naruszenia w firmie — co warto wiedzieć?

Pamiętajmy o tym, że żaden pracownik nie jest w pełni autonomicznym bytem, który w żaden sposób nie wpływa na otoczenie. Nawet najwięksi introwertycy, z którymi pracujemy, oddziałują na otoczenie firmy oraz na komfort osób tam zatrudnionych.

Przed przypisaniem wybranej osoby do zespołu zaleca się przeprowadzenie prostej analizy osobowościowej. Pozwoli ona oszacować, czy dany pracownik dobrze będzie się czuć w gronie osób, z którymi będzie spędzać sporo godzin w ciągu dnia czy — patrząc szerzej — tygodnia. 

Sytuacja jest o tyle ważna, że czasem istnieje możliwość zmiany docelowego miejsca pracy pracownika lub przypisania go na przykład do innego zespołu, który wykonuje te same zadania. Czasem w zespole po prostu nie ma chemii i jest to ograniczenie, które można rozwiązać tylko oddelegowaniem pracownika do innych zadań.

Dlaczego to tak ważne? Ponieważ zespół, który nie potrafi odpowiednio się ze sobą komunikować to drużyna, która ma naturalne tendencje do konfliktowania się. To z kolei grozi naruszeniami firmowych zasad, na czym w ostatecznym rozrachunku traci cała działalność.

Pracownicy frustrują się, menedżer — zamiast poświęcać swój czas na inne zadania, zmuszony jest do „gaszenia pożarów” — a problem w ostatecznym rozrachunku może dotrzeć do szefa, który będzie musiał podjąć o wiele bardziej radykalne decyzje, które mogą nawet zaważyć na czyimś być albo nie być w firmie. 

Naruszenia w miejscu pracy — dlaczego model postępowania jest tak ważny

Czy tego chcemy, czy nie, wielu pracowników robi co może, by nie zgłaszać niekompetencji kolegów z zespołu. Wciąż niezwykle popularne są obawy o posądzenie o donoszenie, czy — mówiąc wprost — bycie kapusiem. To główne czynniki, które skutkują zatajaniem informacji ważnych z punktu widzenia firmy.

BDO – kto musi się wpisać?BDO – kto musi się wpisać?Michał Górecki

Wyciekły w Twojej firmie dane osobowe

możemy Ci pomóc w analizie i zgłoszeniu do UODO

Popularnością wciąż cieszy się obawa o to, że wskazanie na kolegę lub koleżankę, która wykonuje nasze zadania, może skutkować przekazaniem przez menedżera odpowiedzialności za tę część procesu na nasze barki. Oczywiście bez adekwatnego wzrostu wynagrodzenia.

Komunikacja w naruszeniach zasad firmy

Warto postawić na zdywersyfikowany obieg informacji. Oczywiście na pierwszym miejscu zawsze powinien znaleźć się kierownik zmiany lub menedżer, jednak — jak wskazano wyżej — trzeba zdać sobie sprawę z ograniczonego zaufania pracowników do tej metody.

Właśnie dlatego powinniśmy też zainwestować w anonimowy, cyfrowy kanał komunikacji. Może to być na przykład formularz, gdzie będzie trzeba wypełnić tylko datę wykroczenia, miejsce oraz osobę, która się tego dopuściła. Jeśli w miejscu pracy działa sieć monitoringu, to będzie można łatwo wskazać, czy takie zdarzenia faktycznie miało miejsce, a także wyciągnąć odpowiednie konsekwencje.

Dziękujemy, że przeczytałaś/eś nasz artykuł do końca. Jeśli chcesz być na bieżąco z informacjami za zakresu bezpieczeństwa, zapraszamy do naszego serwisu ponownie!
Jeżeli podobał Ci się artykuł podziel się z innymi udostępniając go w mediach społecznościowych.

Potrzebujesz wsparcia lub szukasz rozwiązań w zakresie zagadnienia, o którym mowa w artykule?

Najnowsze tematy

WSPÓŁPRACA

Blogi tematyczne

Prawo konsumenckie 2021
Blog prawa e-commerce
Prawo konsumenckie
Security Magazine
Poradnik: wszystko o zgodzie RODO i obowiązkach informacyjnych RODO
Kliknij aby wrócić do strony głównej

Newsletter

Bądźmy w kontakcie! Zapisz się na newsletter, a raz na jakiś czas wyślemy Ci powiadomienie o najważniejszych artykułach. Dla subskrybentów newslettera przygotowujemy specjalne wydarzenia np. webinaria. Nie pożałujesz!