Naukowcy z Oksfordu: internet pozytywnie wpływa na dobrobyt

Wbrew obawom, jak wynika z nowego, ważnego badania przeprowadzonego na Uniwersytecie Oksfordzkim, dostęp i korzystanie z internetu przyczyniły się do poprawy dobrostanu na całym świecie.

  • Joanna Gościńska
  • /
  • 17 maja 2024

 Internet oznacza dobre samopoczucie?

Po przeanalizowaniu danych pochodzących od dwóch milionów osób w wieku od 15 do 99 lat w 168 krajach, w tym w Ameryce Łacińskiej, Azji i Afryce, naukowcy odkryli, że dostęp i korzystanie z internetu było „konsekwentnie” powiązane z pozytywnym samopoczuciem.

Badanie, które objęło lata 2006–2021, wykazało, że 84,9% powiązań między łącznością internetową a dobrym samopoczuciem było pozytywnych i istotnych statystycznie.

- Byliśmy zaskoczeni, gdy odkryliśmy pozytywną korelację między dobrym samopoczuciem a korzystaniem z Internetu w większości tysięcy modeli wykorzystanych w naszej analizie – powiedział Matti Vuorre, adiunkt na Uniwersytecie w Tilburgu i pracownik naukowy w Oxford Internet Institute.

Konsultacje społeczne ws. dostępu do szybkiego internetuKonsultacje społeczne ws. dostępu do szybkiego internetu Michał Górecki

Wiele wcześniejszych badań miało ograniczony zakres geograficzny i demograficzny, co mogło częściowo wyjaśniać wyniki badań skupiających się na rzadko badanych częściach świata. - Zdecydowana większość badań skupiała się na Globalnej Północy i młodych ludziach, ignorując w ten sposób fakt, że penetracja Internetu była i nadal jest zjawiskiem globalnym – powiedział profesor Andrew Przybylski, również z Oxford Internet Institute.

Osiem wskaźników dobrostanu

Naukowcy zbadali osiem wskaźników dobrostanu, a mianowicie zadowolenie z życia, codzienne negatywne i pozytywne doświadczenia, dwa wskaźniki dobrostanu społecznego, dobrostanu fizycznego, dobrostanu społeczności i doświadczeń związanych z celem.

Chociaż ogólne powiązania między adopcją Internetu były pozytywne, badanie wykazało pewne różnice w zależności od płci. Większość z 4,9% negatywnych powiązań między korzystaniem z Internetu a dobrostanem społeczności zaobserwowano wśród młodych kobiet w wieku od 15 do 24 lat. Według naukowców może to być spójne z wcześniejszymi doniesieniami o wzroście cyberprzemocy i bardziej negatywnych powiązaniach między korzystaniem z mediów społecznościowych a objawami depresyjnymi wśród młodych kobiet.

UODO a prawo dotyczące sztucznej inteligencjiUODO a prawo dotyczące sztucznej inteligencjiJoanna Gościńska

Wyciekły w Twojej firmie dane osobowe

możemy Ci pomóc w analizie i zgłoszeniu do UODO

Naukowcy wyrazili nadzieję, że ich badanie wniesie „większy kontekst do debaty na temat czasu ekranowego”, ale w tym obszarze potrzebne są dalsze prace. — Ogółem odkryliśmy, że średnie powiązania były spójne w przypadku czynników prognostycznych przyjęcia Internetu i wyników w zakresie dobrostanu, przy czym osoby, które miały dostęp do Internetu lub aktywnie z niego korzystały, zgłaszały znacznie lepsze samopoczucie niż osoby, które tego nie robiły – stwierdził profesor Przybylski.

Ile ludzi korzysta z internetu?

Na początku 2024 roku liczba użytkowników internetu na całym świecie wyniosła około 5,35 miliarda, co stanowi około 66,2% globalnej populacji. Internet nadal rozwija się, chociaż tempo wzrostu zwalnia, ponieważ coraz większa część populacji jest już online.

Ludzie najczęściej korzystają z internetu do wyszukiwania informacji, komunikacji, rozrywki i zakupów. Wyszukiwarki internetowe, zwłaszcza Google, przetwarzają codziennie około 8,5 miliarda zapytań. Przeciętny użytkownik internetu wykonuje między 3 a 4 wyszukiwania dziennie. Najczęściej wyszukiwane tematy to wiadomości, informacje zdrowotne, pogoda, przepisy kulinarne i porady dotyczące zakupów. Również media społecznościowe, takie jak Facebook, YouTube, Instagram, Twitter i TikTok, są bardzo popularne, przyciągając miliardy użytkowników dziennie.

Ponadto blogi odgrywają istotną rolę w dostarczaniu informacji i rekomendacji. Każdego dnia publikowanych jest około 7,5 miliona postów blogowych, a blogi są uznawane za wiarygodne źródło informacji przez 81% konsumentów.

 

Dziękujemy, że przeczytałaś/eś nasz artykuł do końca. Jeśli chcesz być na bieżąco z informacjami za zakresu bezpieczeństwa, zapraszamy do naszego serwisu ponownie!
Jeżeli podobał Ci się artykuł podziel się z innymi udostępniając go w mediach społecznościowych.

Potrzebujesz wsparcia lub szukasz rozwiązań w zakresie zagadnienia, o którym mowa w artykule?

Najnowsze tematy

WSPÓŁPRACA

Blogi tematyczne

Prawo konsumenckie 2021
Blog prawa e-commerce
Prawo konsumenckie
Security Magazine
Poradnik: wszystko o zgodzie RODO i obowiązkach informacyjnych RODO
Kliknij aby wrócić do strony głównej

Newsletter

Bądźmy w kontakcie! Zapisz się na newsletter, a raz na jakiś czas wyślemy Ci powiadomienie o najważniejszych artykułach. Dla subskrybentów newslettera przygotowujemy specjalne wydarzenia np. webinaria. Nie pożałujesz!