Nie tylko Facebook szykuje metaverse. Jak to widzi Microsoft?

Największy na świecie serwis społecznościowy zamierza zainwestować w powstanie innowacyjnej wizji internetu. Celem jest stworzenie nowego doświadczenia dla użytkowników sieci, w tym społeczności Facebooka, pod nazwą „metawersum”. Nie oznacza to jednak, że Facebook będzie jedynym inwestorem w nowym świecie. Jego śladem podąża też Microsoft.

  • Michał Górecki
  • /
  • 3 listopada 2021

Co to jest „metaverse” okiem Facebooka/Meta

„Metaverse” od Meta to nic innego jak internet przyszłości lub odkrycie internetu na nowo. Celem do tego ma być wykorzystanie technologii rozszerzonej i wirtualnej rzeczywistości. Zamiast „oglądać internet”, użytkownicy będą mogli w nim być i zarazem go tworzyć. Dziś technologie VR i AR kojarzą się bardziej z prostymi grami czy narzędziami do nauki i szkoleń, gdzie użytkownik jest w zasadzie sam na sam z programem. Wirtualna i rozszerzona rzeczywistość od Facebooka ma spowodować, że technologie te będą pozwalały na kontakt z innymi użytkownikami sieci. W sposób bardziej namacalny i wielowymiarowy niż do tej pory to wyglądało.

Microsoft ogłasza swój metaverse

Na niedawno zakończonej konferencji Ignite, Microsoft również poruszył kwestię metawersum. Należy zacząć od zdefiniowania tego terminu – i nie chodzi o metawersum, które Neal Stephenson wymyślił w 1992 roku w książce Snow Crash. Mowa tu raczej o trwałym, cyfrowym świecie, który jest połączony z wieloma aspektami fizycznego, w tym z ludźmi, miejscami i rzeczami.

Metaverse umożliwia dzielenie się doświadczeniami zarówno w świecie fizycznym, jak i cyfrowym. W miarę jak przedsiębiorstwa przyspieszają swoją cyfrową transformację, metaverse może pomóc ludziom spotkać się w środowisku cyfrowym, uczynić spotkania bardziej komfortowymi dzięki wykorzystaniu awatarów i ułatwić kreatywną współpracę na całym globie.

Wyciekły w Twojej firmie dane osobowe

możemy Ci pomóc w analizie i zgłoszeniu do UODO

Facebook stworzy internet w wersji „metaverse”. Co to oznacza dla użytkowników?Facebook stworzy internet w wersji „metaverse”. Co to oznacza dla użytkowników?Mikołaj Frączak

Rozwiązania potrzebne do stworzenia nowego cyfrowego świata

Zdaniem Microsoft ich chmura zapewnia kompleksowy zestaw zasobów przeznaczonych do zasilania metawersów – będzie ich więcej niż jeden! – Możliwości IoT, które umożliwiają klientom tworzenie “cyfrowych bliźniaków” obiektów fizycznych w chmurze; wykorzystanie Microsoft Mesh do budowania wspólnego poczucia obecności na urządzeniach; oraz wykorzystanie zasobów napędzanych przez sztuczną inteligencję do tworzenia naturalnych interakcji za pomocą modeli uczenia maszynowego mowy i wizji.

Kiedy dyskutujemy o metaverse, myślimy zarówno o nowym medium, jak i o typie aplikacji, podobnie jak mówiliśmy o sieci i stronach internetowych dawno, dawno temu, w latach 90. Na Ignite ogłoszono dwa ważne komunikaty, które kontynuują ewolucję metaverse:

- Dynamics 365 Connected Spaces: Ten produkt, będący obecnie w fazie przedpremierowej, zapewnia nowe spojrzenie na sposób, w jaki ludzie przemieszczają się i wchodzą w interakcje z niemal każdą przestrzenią, od sklepu detalicznego po halę fabryczną, oraz jak zarządzają zdrowiem i bezpieczeństwem w hybrydowym środowisku pracy.

- Mesh dla Microsoft Teams: To pomostowe połączenie metod komunikacji sprawia, że obecności człowieka wchodzi na wyjątkowy pozom. Teraz wszyscy uczestnicy spotkania mogą być w pełni zaangażowani bez konieczności fizycznej obecności, korzystając ze spersonalizowanych awatarów i wciągających przestrzeni, do których dostęp można uzyskać z dowolnego urządzenia, bez specjalnego sprzętu.

Otwartym pozostaje czy światy Facebooka i Microsoft zdecydują się kiedyś połączyć w jedne, lub czy będą na tyle kompatybilne, aby użytkownicy rozwiązań tych dwóch firm mogli przechodzić z jednego świata do drugiego.

Dziękujemy, że przeczytałaś/eś nasz artykuł do końca. Jeśli chcesz być na bieżąco z informacjami za zakresu bezpieczeństwa, zapraszamy do naszego serwisu ponownie!
Jeżeli podobał Ci się artykuł podziel się z innymi udostępniając go w mediach społecznościowych.

Potrzebujesz wsparcia lub szukasz rozwiązań w zakresie zagadnienia, o którym mowa w artykule?

Najnowsze tematy

WSPÓŁPRACA

Blogi tematyczne

Prawo konsumenckie 2021
Blog prawa e-commerce
Prawo konsumenckie
Security Magazine
Poradnik: wszystko o zgodzie RODO i obowiązkach informacyjnych RODO
Kliknij aby wrócić do strony głównej

Newsletter

Bądźmy w kontakcie! Zapisz się na newsletter, a raz na jakiś czas wyślemy Ci powiadomienie o najważniejszych artykułach. Dla subskrybentów newslettera przygotowujemy specjalne wydarzenia np. webinaria. Nie pożałujesz!