Hulajnogi elektryczne i grzechy operatorów. Jak nie dać się oszukać?

Hulajnogi nie mają dobrej prasy. Z jednej strony zaostrzane są przepisy dotyczące ich użytkowania i składowania. Z drugiej strony organizacje konsumenckie zajmują się bezprawnymi działaniami operatorów tych urządzeń. Tym razem sprawą zainteresował się UOKiK.

  • Michał Górecki
  • /
  • 4 listopada 2021

Automatyczna subskrypcja podczas wypożyczenia hulajnogi?

Hulajnogi to bardzo popularny środek transportu, od kilku lat także w Polsce. Sprzęt można kupić, ale też wypożyczyć. Operatorzy oferują możliwości wypożyczenia urządzenia za pośrednictwem aplikacji mobilnych i podpiętych do nich kart płatniczych. Okazuje się, że w przypadku korzystania z usług jednej z firm konsumenci nie wiedzieli, że płacąc za przejazd, zgadzali się na płatną subskrypcję. Z ich kont automatycznie były pobierane pieniądze, nawet 22 złote dziennie.

Sprawa dotyczy hulajnóg elektrycznych dostępnych m.in. w Trójmieście, Krynicy Morskiej, Kołobrzegu. Do Urzędu zgłaszało się wiele osób, które były przekonane, że płacą za jeden przejazd, tymczasem z ich konta cyklicznie były pobierane opłaty. Czasem 20 zł, 50 zł dziennie lub 100 zł tygodniowo, albo 300 zł miesięcznie.

Tysiące złotych stracone przez konsumentów

By przejechać się hulajnogą, konsument musiał zainstalować aplikację, zaakceptować regulamin, podać numer swojej karty i wybrać pakiet. Klikając w przycisk „Aktywuj” wiele osób nieświadomie zgodziło się na automatyczną subskrypcję. Konsumenci mieli utrudniony dostęp do informacji o tym jak zrezygnować z subskrypcji, co oznacza, że nadal mogą za to płacić.

W ten sposób osoby zawiadamiające UOKiK straciły kilkaset, a nawet kilka tys. zł.Zarzuty Prezesa UOKiK dotyczą wywoływania wrażenia, że konsument kupuje jednorazowy przejazd hulajnogą, tymczasem jest to automatyczna płatna subskrypcja. Dostępne w aplikacji pakiety oznaczają w rzeczywistości częstotliwość pobierania pieniędzy z konta, a nie czas, w którym można korzystać z hulajnogi.

Wyciekły w Twojej firmie dane osobowe

możemy Ci pomóc w analizie i zgłoszeniu do UODO

Jedna ładowarka do wszystkich telefonów? Tak, ale nie w zestawieJedna ładowarka do wszystkich telefonów? Tak, ale nie w zestawieMichał Górecki

Nieczytelna aplikacja wprowadza w błąd użytkowników

W aplikacji nie pojawiały się jednoznaczne oznaczenia, które wyjaśniałyby to klientowi. Firma nie prezentuje także w jasny sposób informacji, które są wymagane przez prawo – o cenie, czasie, na który zawierana jest umowa, sposobie jej wypowiedzenia. Spółka nie zapewniła żadnej możliwości kontaktu z nią — konsumenci mogą dzwonić na infolinię, na której odtwarzane jest nagranie odpowiedzi na najczęstsze pytania. Wątpliwości wzbudza również nieoznaczenie przycisku do złożenia zamówienia słowami „zamówienie z obowiązkiem zapłaty” lub równorzędnym.

Postępowanie w sprawie naruszenia zbiorowych interesów konsumentów może zakończyć się nałożeniem kary do 10 proc. obrotów przedsiębiorcy. Osoby, które uważają, że zostały wprowadzone w błąd i doprowadzone do niekorzystnego rozporządzenia swoim mieniem, mogą zgłaszać się na policję. Bezpłatną pomoc świadczą również rzecznicy konsumentów.

UOKiK informuje też markety z aplikacjami

Prezes Urzędu powiadomił także sklepy z aplikacjami na telefony komórkowe, takie jak AppStore, AppGallery oraz Google Play. Prezes UOKiK opisał problemy konsumentów w korzystaniu z aplikacji i praktyki kwestionowane w postępowaniach. Zwrócił uwagę, że ze względu na dużą ilość skarg i straty finansowe konsumentów, warto by przedsiębiorcy rozważyli usunięcie tej aplikacji ze swoich sklepów.

Klienci, którym ściągnięto pieniądze, powinni rozważyć zakończenie umowy z przedsiębiorcą – w tym celu należy wyłączyć subskrypcję w aplikacji. Kolejnym krokiem powinno być złożenie reklamacji ze wskazaniem, że pieniądze zostały pobrane nienależnie.

Źródło: UOKiK

Dziękujemy, że przeczytałaś/eś nasz artykuł do końca. Jeśli chcesz być na bieżąco z informacjami za zakresu bezpieczeństwa, zapraszamy do naszego serwisu ponownie!
Jeżeli podobał Ci się artykuł podziel się z innymi udostępniając go w mediach społecznościowych.

Potrzebujesz wsparcia lub szukasz rozwiązań w zakresie zagadnienia, o którym mowa w artykule?

Najnowsze tematy

WSPÓŁPRACA

Blogi tematyczne

Prawo konsumenckie 2021
Blog prawa e-commerce
Prawo konsumenckie
Security Magazine
Poradnik: wszystko o zgodzie RODO i obowiązkach informacyjnych RODO
Kliknij aby wrócić do strony głównej

Newsletter

Bądźmy w kontakcie! Zapisz się na newsletter, a raz na jakiś czas wyślemy Ci powiadomienie o najważniejszych artykułach. Dla subskrybentów newslettera przygotowujemy specjalne wydarzenia np. webinaria. Nie pożałujesz!