Nowy prezes zarządu. Jak budować jego autorytet?

Nowa osoba we władzach firmy to zwykle wielka niewiadoma dla innych członków zespołu. Czego się po niej spodziewać? Jakie ma wymagania? To tylko jedna strona medalu. Nowy prezes zarządu stoi przed podobnymi dylematami, pośród których najważniejsze jest jedno: budowa autorytetu.

Nowy prezes zarządu. Jak budować jego autorytet?
  • Mikołaj Frączak
  • /
  • 19 marca 2021

Jak budować autorytet nowego prezesa zarządu?

Każdy przypadek wymaga zupełnie innego podejścia. Wiele zależy nie tylko od specyfiki firmy i osób tam pracujących, ale i od cech charakteru takiej osoby. Introwertyk nagle nie stanie się ekstrawertykiem, który ze wszystkimi rozmawia na każdy temat i wręcz rozsiewa wokół siebie pozytywne wibracje. 

Często popełnianym błędem, który szczególnie dotyczy osób, dla których stanowisko prezesa zarządu to zwieńczenie długiej ścieżki kariery w firmie. Tacy szefowie mają naturalną tendencję do próbowania zaprzyjaźniania się z zespołem za wszelką cenę. Tak bardzo chcą być „cool”, że czasem wygląda to po prostu śmiesznie.

Na drugim biegunie są oczywiście osoby, które w chwili uzyskania awansu zaczynają wymagać od swoich podopiecznych o wiele więcej niż poprzednik. Żadna skrajność nie jest dobra i każdy prezes powinien o tym pamiętać. Co zatem lubią pracownicy i za co cenią przełożonych?

Jasno określ swoje oczekiwania

Idealny szef to taki, który dokładnie powie pracownikom, czego od nich wymaga, a następnie będzie postępował zgodnie z danym słowem. Jeśli na przykład dział handlowy wie, że miesięcznie musi zrobić obrót za 50 tysięcy złotych, to może planować swoje poczynania tak, by móc wywiązać się z tego zadania.

Miłym akcentem jest też docenienie pracowników za wykonaną pracę. Wbrew pozorom czasem potrzeba bardzo niewiele, by pokazać takim osobom, że są ważnym trybikiem, który sprawia, że cała firmowa machina pracuje dobrze, bez żadnych pomyłek. Podwyżka to oczywiście idealny pomysł, ale powinna być przydzielana według jasnych, klarownych zasad.

Dobrym pomysłem jest też zwiększenie kompetencji kadry. Wbrew pozorom, ale pracownicy bardzo cenią sobie możliwość samorozwoju. Ma to o tyle duże znaczenie, że istnieje wiele programów pomocowych, które mogą pomóc sfinansować dla pracowników na przykład studia menedżerskie czy — patrząc nieco bardziej przyziemnie — kursy z obsługi wózka widłowego.

Jeżeli jesteś administratorem danych lub IOD

możesz liczyć na nasze wsparcie w zakresie RODO w Twojej firmie

Traktuj firmę jak swoją własność, ale nie wpadaj w przesadę!

Niektóre osoby, które awansowały na stanowisko prezesa zarządu, mają tendencje do wydzielania pracownikom nawet podstawowych dóbr do pracy. Jest to zły pomysł, który nie pomoże zbudować autorytetu. Jeśli oszczędności są niezbędne, to wprowadzajmy je z głową i według konkretnego planu działania.

Pamiętajmy też o tym, że — w ostatecznej ocenie — na szacunek załogi i współpracowników trzeba sobie zasłużyć. Nie spodziewajmy się tego, że jedna duża podwyżka kupi nam szacunek pracowników. Może ona nieco osłodzić nasz wizerunek, jednak w ostatecznym rozrachunku musimy zapracować na uznanie za ciężką pracę  mądrymi decyzjami kadrowymi, jakie będziemy podejmować każdego dnia.

Dziękujemy, że przeczytałaś/eś nasz artykuł do końca. Jeśli chcesz być na bieżąco z informacjami za zakresu bezpieczeństwa, zapraszamy do naszego serwisu ponownie!
Jeżeli podobał Ci się artykuł podziel się z innymi udostępniając go w mediach społecznościowych.

Potrzebujesz wsparcia lub szukasz rozwiązań w zakresie zagadnienia o którym mowa w akrtykule?

Czy ten artykuł był przydatny?

Kliknij aby wrócić do strony głównej

Newsletter

Bądźmy w kontakcie! Zapisz się na newsletter, a raz na jakiś czas wyślemy Ci powiadomienie o najważniejszych artykułach. Dla subskrybentów newslettera przygotowujemy specjalne wydarzenia np. webinaria. Nie pożałujesz!