Oszustwa płatnicze na 4,3 miliarda EUR! Jest raport EBA i ECB

W raporcie opublikowanym przez Europejski Urząd Nadzoru Bankowego (EBA) oraz Europejski Bank Centralny (ECB) przedstawiono szczegółową analizę oszustw płatniczych na terenie Europejskiego Obszaru Gospodarczego (EEA) za rok 2022 oraz pierwszą połowę 2023 roku. Raport ten opiera się na danych półrocznych dotyczących różnych instrumentów płatniczych, takich jak przelewy bankowe, polecenia zapłaty, płatności kartowe, wypłaty gotówkowe oraz transakcje pieniądza elektronicznego (e-money).

  • Joanna Gościńska
  • /
  • 5 sierpnia 2024

4,3 miliarda EUR

Wartość oszustw płatniczych w 2022 roku wyniosła 4,3 miliarda EUR, natomiast w pierwszej połowie 2023 roku osiągnęła 2 miliardy EUR. Analizując szczegółowo poszczególne instrumenty płatnicze, można zauważyć, że najwyższe wartości oszustw odnotowano w przypadku przelewów bankowych oraz płatności kartowych. W pierwszej połowie 2023 roku wartość oszustw związanych z przelewami bankowymi wyniosła 1,131 miliarda EUR, co stanowiło 14% mniej w porównaniu do analogicznego okresu w roku 2022. Natomiast wartość oszustw kartowych wyniosła 633 miliony EUR.

Wskaźniki te są najwyższe dla płatności kartowych oraz transakcji pieniądza elektronicznego. W pierwszej połowie 2023 roku oszustwa kartowe stanowiły 0,031% wartości wszystkich transakcji kartowych, natomiast w przypadku e-money wskaźnik ten wyniósł 0,022%. Co ciekawe, większość oszustw kartowych dotyczyła transakcji zdalnych, które stanowiły aż 82% wartości wszystkich oszustw kartowych.

Jak ochronić swoje konto bankowe? Sytuacje, które powinno się zgłaszać do bankuJak ochronić swoje konto bankowe? Sytuacje, które powinno się zgłaszać do bankuMonika Świetlińska

Z raportu wynika, także że większość transakcji elektronicznych była uwierzytelniona za pomocą SCA, co znacząco przyczyniło się do obniżenia wskaźników oszustw. Transakcje autoryzowane przez SCA miały znacznie niższe wskaźniki oszustw w porównaniu do transakcji, w których SCA nie było stosowane. Przykładowo, wskaźniki oszustw dla transakcji kartowych autoryzowanych przez SCA były dziesięciokrotnie niższe niż dla transakcji bez SCA.

Raport podkreśla również, że transakcje zdalne są bardziej narażone na oszustwa w porównaniu do transakcji bezpośrednich. Jest to szczególnie widoczne w przypadku płatności kartowych, gdzie wskaźniki oszustw dla transakcji zdalnych były znacznie wyższe niż dla transakcji bezpośrednich. Dla przykładu, wskaźnik oszustw dla zdalnych transakcji kartowych w pierwszej połowie 2023 roku wyniósł 0,101%, podczas gdy dla transakcji bezpośrednich wynosił zaledwie 0,007%.

Konieczność wzmocnienia środków bezpieczeństwa

Jednym z istotnych wniosków płynących z raportu jest konieczność dalszego wzmocnienia środków bezpieczeństwa dla przelewów bankowych i płatności kartowych, szczególnie w kontekście transakcji zdalnych. SCA jest tutaj niezwykle efektywnym narzędziem, które powinno być szerzej wdrażane i promowane zarówno wśród dostawców usług płatniczych, jak i konsumentów. Edukacja użytkowników w zakresie bezpiecznego korzystania z usług płatniczych jest również kluczowa, aby zmniejszyć ryzyko oszustw.

Raport EBA i ECB podkreśla także różnice w rozkładzie strat z tytułu oszustw pomiędzy różnymi podmiotami. W przypadku płatności kartowych i wypłat gotówkowych straty są często ponoszone przez użytkowników usług płatniczych (PSU), którzy w pierwszej połowie 2023 roku ponieśli odpowiednio 45% i 51% strat. W przypadku przelewów bankowych użytkownicy ponieśli aż 86% strat, co wskazuje na potrzebę lepszego zabezpieczenia tych transakcji.

 

BLIK. Wygoda, bezpieczeństwo i... możliwość oszustwBLIK. Wygoda, bezpieczeństwo i... możliwość oszustw Małgorzata Łaziuk

Interesujący jest także geograficzny aspekt oszustw płatniczych. Większość transakcji płatniczych jest realizowana na poziomie krajowym, jednakże znaczna część oszustw dotyczy transakcji transgranicznych. W pierwszej połowie 2023 roku 71% wartości oszustw płatności kartowych oraz znaczna część oszustw związanych z przelewami i poleceniami zapłaty miały charakter transgraniczny.

Raport EBA i ECB dostarcza cennych informacji na temat stanu i trendów w oszustwach płatniczych na terenie EEA. Wskazuje na istotną rolę silnego uwierzytelniania klienta w redukcji oszustw oraz potrzebę dalszego wzmocnienia środków bezpieczeństwa, szczególnie w kontekście transakcji zdalnych. Edukacja użytkowników i ciągłe monitorowanie przez odpowiednie instytucje są kluczowe dla zapewnienia bezpieczeństwa płatności w dynamicznie zmieniającym się środowisku płatniczym.

 

 

Dziękujemy, że przeczytałaś/eś nasz artykuł do końca. Jeśli chcesz być na bieżąco z informacjami za zakresu bezpieczeństwa, zapraszamy do naszego serwisu ponownie!
Jeżeli podobał Ci się artykuł podziel się z innymi udostępniając go w mediach społecznościowych.

Potrzebujesz wsparcia lub szukasz rozwiązań w zakresie zagadnienia, o którym mowa w artykule?

Najnowsze tematy

WSPÓŁPRACA

Blogi tematyczne

Prawo konsumenckie 2021
Blog prawa e-commerce
Prawo konsumenckie
Security Magazine
Poradnik: wszystko o zgodzie RODO i obowiązkach informacyjnych RODO
Kliknij aby wrócić do strony głównej

Newsletter

Bądźmy w kontakcie! Zapisz się na newsletter, a raz na jakiś czas wyślemy Ci powiadomienie o najważniejszych artykułach. Dla subskrybentów newslettera przygotowujemy specjalne wydarzenia np. webinaria. Nie pożałujesz!