PATRONAT MEDIALNY: Fake newsy, cyberwojna i bezpieczeństwo w sieci

W trakcie zbliżającego się wielkimi krokami największego wydarzenia branży PR w Polsce, będzie mowa m.in.: o zjawisku dezinformacji i sposobach jego zwalczania. Zaproszeni eksperci będą dyskutowali także na temat narzędzi ułatwiających wyjście z kryzysu wizerunkowego oraz zagrożeń, jakie stanowią dla instytucji cyberataki. 

  • Monika Świetlińska
  • /
  • 8 września 2022

XXII Kongres Public Relations odbędzie się w Rzeszowie już za tydzień (15 i 16 września) i będzie poświęcony tematyce cyberbezpieczeństwa i dezinformacji. – Skuteczna ochrona przed atakami i fake newsami w sieci ma w obecnej rzeczywistości fundamentalne znaczenie. To jak duży wpływ na opinię publiczną mają nieprawdziwe informacje obserwowaliśmy zarówno w trakcie pandemii, a także teraz w czasie wojny – mówi dr hab. Dariusz Tworzydło prof. UW, organizator i pomysłodawca Kongresu PR. – Podczas wydarzenia będziemy rozmawiali między innymi o tym, jak chronić organizacje przez szybko rosnącą liczbą zagrożeń w sieci – dodaje.

Manipulacja informacją

Dezinformacja jest istotnym narzędziem wykorzystywanym do wywierania wpływu społecznego. Od rozpoczęcia wojny w Ukrainie, fake newsy przybrały na sile, przez co stały się integralną częścią medialnej rzeczywistości. Nieprawdziwe wiadomości są rozsiewane w coraz szybszym tempie, docierając do szerokiego grona odbiorców. Wszystko po to, aby zwrócić uwagę zainteresowanych i wprowadzić ich w błąd.

– Według Vladimira Volkoffa, dezinformacja musi składać się z trzech elementów: to manipulacja opinią publiczną, w celach politycznych, z użyciem informacji podstępnie spreparowanej. Porozmawiamy o tego typu dezinformacji nie tylko z punktu widzenia działań Rosji w Polsce, Ukrainie i Europie, ale również na poziomie samorządowym. Ale czy dezinformacja jest tylko w celach politycznych, gdy grupa użytkowników mediów społecznościowych może przeprowadzić atak na firmę prywatną? Powiemy też, czym jest kłamanie prawdą, a ja jako były korespondent Polsatu w Moskwie podzielę się spostrzeżeniami z frontu wojny (dez)informacyjnej  – wyjaśnia Tomasz Kułakowski, Rzecznik Prasowy Krynica Vitamin, który podczas Kongresu będzie prowadził debatę dotyczącą dezinformacji. 

O fake newsach, które stanowią siłę napędową cyberwojny, opowie także gość specjalny drugiego dnia Kongresu – podpułkownik Brett Lea – oficer ds. public affairs w 82. Dywizji Powietrznodesantowej armii amerykańskiej. Wykładowca historii wojskowości w Akademii Wojskowej Stanów Zjednoczonych w West Point opisze, jak wygląda sposób komunikacji z mediami i społecznością lokalną w trakcie trwania wojny.

Dogonić fake newsa

Fałszywe informacje mają na celu wzbudzenie strachu i zamętu, a w skutek tego destabilizację. Dlatego tak istotna jest analiza pojawiających się treści, aby na możliwie wczesnym etapie móc powstrzymać lub ograniczyć rozpowszechnianie się nieprawdy. 

– Największym wyzwaniem jest „dogonienie fake newsa”, jego szybka identyfikacja i podjęcie odpowiednich działań – zwraca uwagę Karolina Łuczak, Kierownik Biura Prasowego i Komunikacji Wewnętrznej, Rzeczniczka Prasowa Provident Polska, jedna z prelegentek Kongresu PR. To niełatwe zadanie, ponieważ atak w świecie wirtualnym następuje zwykle bardzo szybko i niespodziewanie. Co więcej, może zostać przeprowadzony z dowolnego miejsca na świecie.

Wyciekły w Twojej firmie dane osobowe

możemy Ci pomóc w analizie i zgłoszeniu do UODO

W celu identyfikacji fałszywych informacji pomocne okazują się narzędzia, pozwalające na sprawdzanie informacji w wielu źródłach. Analiza publikacji na platformie Inforia nie tylko skutecznie wspiera procesy komunikacyjne marek i instytucji, ale okazała się także kluczowa w fazie wojny hybrydowej, której głównym celem było spolaryzowanie Polaków i Ukraińców. Wszystko, co zmierza do tego, aby ludzi podzielić może sprawić, że oni będą mieli jak najmniejszą przestrzeń do dyskusji. Tego typu działania zawsze mają na celu objęcie kontroli nad myśleniem społeczeństwa – komentuje Sebastian Bykowski, Prezes Zarządu, Dyrektor Generalny PRESS-SERVICE Monitoring Mediów, który jest Sponsorem Głównym tegorocznej edycji Kongresu PR. 

Bezpieczeństwo cyfrowe

Liczba potencjalnych celów cyberataków wzrasta. Według raportu KPMG w Polsce pt. „Barometr cyberbezpieczeństwa. Ochrona cyfrowej tożsamości” w ubiegłym roku w Polsce aż 69% firm odnotowało przynajmniej jeden incydent naruszenia bezpieczeństwa. – Coraz częściej zastanawiamy się, jak reagować, gdy zostanie zaatakowana firma, w której pracujemy. Mówić o wycieku danych? Jeśli tak – to kiedy i jak? Jak prowadzić komunikację? – wylicza Magdalena Grochala, ekspertka w zakresie komunikacji i public relations w Symetria PR, która podczas Kongresu podpowie, jak uniknąć kryzysu wizerunkowego w czasie cyberataku. 

W świecie zależnym od cybertechnologii ochrona informacji przed wyciekiem stanowi wyzwanie dla każdej firmy. W cyberprzestrzeni bardzo dobrze odnajdują się hakerzy, którzy wykorzystują luki w sieciowych zabezpieczeniach, wykradając poufne dane. Tajemnice handlowe, dane klientów, własność intelektualna to elementy, których instytucje muszą strzec z największą starannością. – Dla Totalizatora Sportowego komfort klientów i ochrona danych osobowych są priorytetem, zarówno na poziomie gry, jak i odbioru wygranej. Spółka nie podaje informacji o osobach, które uzyskały wygrane właśnie ze względu na bezpieczeństwo grających – podkreśla Aida Bella, Dyrektor Departamentu Komunikacji Korporacyjnej i Rzecznik Prasowy Totalizatora Sportowego, który po raz kolejny został Partnerem Strategicznym Kongresu.

"Security Magazine" jest patronem medialnym wydarzenia.

Dziękujemy, że przeczytałaś/eś nasz artykuł do końca. Jeśli chcesz być na bieżąco z informacjami za zakresu bezpieczeństwa, zapraszamy do naszego serwisu ponownie!
Jeżeli podobał Ci się artykuł podziel się z innymi udostępniając go w mediach społecznościowych.

Potrzebujesz wsparcia lub szukasz rozwiązań w zakresie zagadnienia o którym mowa w akrtykule?

Kliknij aby wrócić do strony głównej

Newsletter

Bądźmy w kontakcie! Zapisz się na newsletter, a raz na jakiś czas wyślemy Ci powiadomienie o najważniejszych artykułach. Dla subskrybentów newslettera przygotowujemy specjalne wydarzenia np. webinaria. Nie pożałujesz!