PKN Orlen i PESA chcą kolei wodorowej
PKN ORLEN oraz spółka PESA z Bydgoszczy podpisały porozumienie o strategicznej współpracy. Chodzi o stworzenie kompleksowej oferty dla publicznego transportu kolejowego opartego o technologię silników wodorowych.
- Mikołaj Frączak
- /
- 22 września 2022
Zeroemisyjna kolej
Kolej elektryczna uchodzi za jeden z najbardziej ekologicznych środków transportu. Orlen wraz bydgoską PESĄ szukają jednak jeszcze bardziej „zielonych rozwiązań”. W ramach porozumienia koncern naftowy ma zapewnić paliwo wodorowe oraz infrastrukturę do jego tankowania, natomiast PESA skupi się na rozwijaniu technologii wodorowych w swoich lokomotywach manewrowych oraz pociągach pasażerskich.
W ten sposób ma szansę powstać zeroemisyjna i komercyjna oferta dla organizatorów transportu publicznego, a także operatorów centrów logistycznych oraz terminali przeładunkowych i portów.
Infrastruktura miast a potencjał inwestycyjny — na co trzeba zwrócić uwagę?Martyna Kowalska
Porozumienie polskich spółek podpisane w… Berlinie
możemy Ci pomóc w analizie i zgłoszeniu do UODOWyciekły w Twojej firmie dane osobowe
Jak czytamy w komunikacie prasowym, porozumienie między PKN Orlen a PESĄ zostało podpisane podczas Międzynarodowych Targów Kolejowych Innotrans 2022 w Berlinie. Obie firmy zaprezentowały na nich manewrową lokomotywę wodorową z mobilną stacją tankowania tego paliwa. Jak deklaruje PESA, pierwszy pojazd wodorowy zostanie oddany do użytku już w 2023 roku.
Wodór przyszłością kolei?
Zdaniem Krzysztofa Zdziarskiego, prezesa spółki PESA „Dzisiaj nikt już nie zastanawia się, czy pojazdy wodorowe wyjadą na polskie tory, bo to proces nieuchronny. W rozmowach z przewoźnikami najczęściej pytani jesteśmy właśnie o to, jak rozwiążemy kwestie tankowania wodoru. Dlatego tak ważne jest podpisane dzisiaj porozumienie. To jasny sygnał dla rynku, że produkowane przez PESA pojazdy mają zapewnione dostawy wodoru” – powiedział.
Z kolei członek zarządu PKN Orlen Józef Węgrecki przyznał, że rynek kolejowy stanowi dla reprezentowanej przez niego spółki bardzo atrakcyjny obszar wdrażania zeroemisyjnego paliwa wodorowego. „Zapotrzebowanie lokomotywy manewrowej wynosi dziennie 170 kg wodoru, natomiast pociągu aż 260 kg, czyli niemal tyle, ile dziewięciu autobusów. Wodór jest przyszłością kolei, to technologia, która będzie szybko się rozwijała, a my budując kompetencje w tym obszarze, będziemy do tego dobrze przygotowani – zadeklarował W 2021 roku w Trzebini, PKN Orlen oddał do użytku laboratorium analityczne badania wodoru, a także pierwszy w naszym kraju hub wodorowy, który obecnie produkuje wodór z przeznaczeniem dla transportu. Do 2030 roku ma funkcjonować około 10 hubów wodorowych. Zlokalizowane będą m.in. we Włocławku i w Płocku.
Dziękujemy, że przeczytałaś/eś nasz artykuł do końca. Jeśli chcesz być na bieżąco
z informacjami za zakresu bezpieczeństwa, zapraszamy do naszego serwisu
ponownie!
Jeżeli
podobał Ci się artykuł podziel się z innymi udostępniając go w mediach
społecznościowych.
Potrzebujesz wsparcia lub szukasz rozwiązań w zakresie zagadnienia, o którym mowa w artykule?