Polacy nadal nie czują się w sieci bezpiecznie

Aż 27 proc. użytkowników internetu w Polsce deklaruje, że ma obawy związane z korzystaniem z sieci. Jednocześnie tyle samo procent nie posiada antywirusa na swoim komputerze.

  • Mikołaj Frączak
  • /
  • 16 maja 2022

Co więcej, 10 proc. badanych osób nigdy nie zmienia hasła lub danych uwierzytelniających, a 1/3 robi to rzadko – wynika z badania „Bezpieczeństwo w Internecie” przeprowadzonego na zlecenie Europ Assistance Polska.Ponad 80 proc. respondentów kilka razy dziennie surfuje po Internecie. Spośród wszystkich osób 27 proc. badanych przyznaje, że ma obawy związane z zagrożeniami, jakie wynikają z dostępu do Internetu. Od czasu poprzedniej edycji badania (2017 rok) odsetek ten wzrósł o 2pp.

Jakich zagrożeń najbardziej boją się internauci?

Prawie połowa Polaków obawia się zagrożeń związanych z bezpieczeństwem dzieci i młodzieży w sieci. Aż 48 proc. badanych niepokoi myśl, że najmłodsi mogą mieć kontakt ze środowiskiem pedofilskimi, ich zdjęcia mogą być udostępnione na stronach pornograficznych lub mogą stać się ofiarą zniesławienia czy cyberprzemocy. Równie mocno Polacy obawiają się cyberzagrożeń (48 proc.) i wynikających z nich konsekwencji, do których między innymi należy utrata pieniędzy z konta bankowego, atak wirusa, kliknięcie w link, który zainfekuje sprzęt, bycie szpiegowanym, czy kontrolowanym.

Z kolei 47 proc. badanych niepokoją zagrożenia wynikające z dokonywania płatności przez Internet. Obawy respondentów najczęściej wiążą się z dokonywaniem operacji/płatności na fałszywych witrynach. Polacy, boją się także, że w sieci pozostaną ich dane osobiste lub że ich karty zostaną sklonowane. Obawy Polaków dotyczą także braku możliwości kontrolowania wszystkich swoich danych osobowych umieszczonych w Internecie (49 proc.). Polacy niepokoją się, że ich dane wykorzystane zostaną do otworzenia rachunku bankowego, czy przysłużą się do innej nielegalnej działalności.

Wyniki te pokazują, że świadomość Internautów powoli, lecz systematycznie rośnie. Jednak nadal wiele osób surfujących w sieci nie zdaje sobie sprawy ze stopnia zagrożenia, na jakie jest narażonych. Znaczna część Internautów ma przekonanie, że w sieci jest bezpieczna i anonimowa, a wszelkie niebezpieczne sytuacje ich nie dotyczą – mówi Marcin Zieliński, Dyrektor Departamentu Sprzedaży w Europ Assistance Polska.

Wskazówki jak dać się oszukać? Tak działają cyberprzestępcyWskazówki jak dać się oszukać? Tak działają cyberprzestępcyMichał Górecki

Jak internauci zabezpieczają swoje dane?

Używanie oprogramowania antywirusowego, a także stosowanie mocnych i rozbudowanych haseł zabezpieczających jest podstawą do zachowania bezpieczeństwa w sieci. Wyniki badania pokazują, że 73 proc. badanych posiada antywirusa zainstalowanego na komputerze. W przypadku smartfona takiego zabezpieczenia używa 62 proc. Polaków, a na tablecie antywirusa instaluje 39 proc. osób. Z kolei 10 proc. badanych deklaruje, że nigdy nie zmienia hasła lub danych uwierzytelniających, a 1/3 robi to rzadko. Ponadto, 1/4 Polaków używa kilku haseł dla wszystkich stron internetowych i portali społecznościowych.

Wyciekły w Twojej firmie dane osobowe

możemy Ci pomóc w analizie i zgłoszeniu do UODO

Hasło, aby było bezpieczne, musi spełniać pewne wymogi. Dobre hasło powinno mieć powyżej 15 znaków – im więcej, tym lepiej, dodatkowo powinno posiadać małe i wielkie litery, cyfry, a także znaki specjalne. W natłoku wielu informacji i dużych ilości danych coraz ciężej pamiętać o skomplikowanych i rozbudowanych hasłach. Dlatego z pomocą przychodzą konfiguratory haseł, które zdecydowanie ułatwiają cały proces. Jak wynika z badania, z tego typu programów korzysta jedynie 36 proc. Polaków.

Ochrona przed cyberzagrożeniami

Większość Polaków (75 proc.) uważa, że bezpieczeństwo cybernetyczne jest ważne. Ponad połowa osób (52 proc.) jest zainteresowana usługami zwiększającymi bezpieczeństwo w sieci, a 35 proc. deklaruje chęć zakupu takiego rozwiązania. Według badanych najbardziej wiarygodne instytucje, które mogą oferować takie rozwiązania to banki (81 proc.), serwisy płatnościowe typu BLIK, Pay-Pal, PayU, dotpay (71 proc.) i firmy ubezpieczeniowe (58 proc.).

Źródło: Informacja prasowa.

Dziękujemy, że przeczytałaś/eś nasz artykuł do końca. Jeśli chcesz być na bieżąco z informacjami za zakresu bezpieczeństwa, zapraszamy do naszego serwisu ponownie!
Jeżeli podobał Ci się artykuł podziel się z innymi udostępniając go w mediach społecznościowych.

Potrzebujesz wsparcia lub szukasz rozwiązań w zakresie zagadnienia, o którym mowa w artykule?

Najnowsze tematy

WSPÓŁPRACA

Blogi tematyczne

Prawo konsumenckie 2021
Blog prawa e-commerce
Prawo konsumenckie
Security Magazine
Poradnik: wszystko o zgodzie RODO i obowiązkach informacyjnych RODO
Kliknij aby wrócić do strony głównej

Newsletter

Bądźmy w kontakcie! Zapisz się na newsletter, a raz na jakiś czas wyślemy Ci powiadomienie o najważniejszych artykułach. Dla subskrybentów newslettera przygotowujemy specjalne wydarzenia np. webinaria. Nie pożałujesz!