Santander Consumer Bank: Polacy nie znają podstawowych pojęć dotyczących cyberbezpieczeństwa

W styczniu 2022 roku bank przeprowadziliśmy badanie na rzecz kolejnego raportu z serii „Polaków Portfel Własny”. Stan wiedzy Polaków nie napawa optymizmem.

  • Mikołaj Frączak
  • /
  • 10 marca 2022

Polacy na bakier z wiedzą o atakach

Badanie Santander Consumer Bank wykazało, że większość Polaków ma duży problem z pojęciami dotyczącymi cyberbezpieczeństwa. Ponad 60 proc. ankietowanych nie potrafiło powiedzieć, czym jest chargeback, phishing czy skimming.

Jak zauważa Santander Consumer Bank we wpisie na swoim blogu podczas pandemii koronawirusa coraz więcej osób przekonało się do załatwiania spraw w sieci, niezależnie od wieku, co wykazało m.in. jedno z naszych starszych badań. Tym bardziej martwi, że wiedza na temat bezpieczeństwa w internecie jest u nas na niskim poziomie.

Jak wynika z najnowszego badania naszego banku, ponad połowa Polaków nie potrafi podać definicji chargebacku (64 proc. badanych), phishingu (61 proc.) i skimmingu (65 proc.). Największe problemy z tymi pojęciami występują wśród osób z wykształceniem podstawowym i po 50-tym roku życia w górę, jednak z podaniem właściwej odpowiedzi kłopoty mieli również ankietowani spoza tych grup – informuje Santander Consumer Bank.

Polacy nieświadomi, ale…

Jak wykazało badanie, jesteśmy świadomi tej niewiedzy. Tylko co czwarty ankietowany stwierdził, że jego zasób wiadomości na temat niebezpieczeństw związanych z korzystaniem z internetu jest na zdecydowanie dobrym poziomie (24 proc.), w tym najwięcej 18-29 latków (42 proc.). Co trzeci ocenił go na 3 (33 proc.), a co dziesiąty na 2 (ok. 11 proc.) w skali od 1 do 5, gdzie ocena 5 oznaczała najwyższy poziom wiedzy, a 1 najmniejszy – tłumaczy bank

Wyciekły w Twojej firmie dane osobowe

możemy Ci pomóc w analizie i zgłoszeniu do UODO

Jak usunąć konto na Facebooku?Jak usunąć konto na Facebooku?Michał Górecki

…próbują się dowiedzieć

Zdaniem banku nadzieję na poprawę sytuacji daje fakt, że większość Polaków (80 proc.) przyznała, że przynajmniej raz w życiu próbowała na własną rękę dowiedzieć się więcej na temat cyberbezpieczeństwa. — Może to zwiastować, że z czasem nasza wiedza ulegnie poprawie, zwłaszcza jeżeli będziemy korzystać z godnych zaufania źródeł np. strony internetowej banku lub urzędu. Według naszego badania, co najmniej raz z tego sposobu zdobywania wiedzy korzystało 56 proc. Polaków. Popularnymi źródłami były również artykuły online (63 proc.), znajomi (33 proc.) i media społecznościowe (40 proc.) – czytamy na blogu.

Badanie zostało zrealizowane na zlecenie Santander Consumer Banku – banku od kredytów w ankiecie telefonicznej, przeprowadzonej przez Instytut Badań Rynkowych i Społecznych (IBRiS) w styczniu 2022 r. W badaniu wzięła udział reprezentatywna grupa dorosłych Polaków. Próba n = 1001.

W raporcie SCB skupił się także na sprawdzeniu, w jaki sposób Polacy chronią swoje dane w sieci oraz ilu z nas spotkało się z przypadkami oszustwa. Według wyników badania w ciągu ostatniego roku co jedenasty z nas spotkał się z fałszywym e-sklepem (9 proc.). Co więcej, w ciągu całego życia co trzeci z nas osobiście lub przez bliską osobę miał styczność z oszustwem internetowym. Największa ilość dotyczyła nieotrzymania towaru po zapłacie (26 proc.).

Jak wykazało badanie, Polacy najczęściej chronią swoje dane w sieci, zwracając uwagę na to w jaki sposób posługują się swoją pocztą elektroniczną (78 proc.), ponadto 63 proc. korzysta z programu antywirusowego, a 58 proc. uważa na to, co udostępnia w sieci.

Źródło: Santander Consumer Bank

Dziękujemy, że przeczytałaś/eś nasz artykuł do końca. Jeśli chcesz być na bieżąco z informacjami za zakresu bezpieczeństwa, zapraszamy do naszego serwisu ponownie!
Jeżeli podobał Ci się artykuł podziel się z innymi udostępniając go w mediach społecznościowych.

Potrzebujesz wsparcia lub szukasz rozwiązań w zakresie zagadnienia o którym mowa w akrtykule?

Kliknij aby wrócić do strony głównej

Newsletter

Bądźmy w kontakcie! Zapisz się na newsletter, a raz na jakiś czas wyślemy Ci powiadomienie o najważniejszych artykułach. Dla subskrybentów newslettera przygotowujemy specjalne wydarzenia np. webinaria. Nie pożałujesz!