Polacy zaczęli się bać cyberzagrożeń

Polacy bardziej martwią się o cyberzagrożenia po wybuchu wojny w Ukrainie – informuje firma Allot na podstawie badania opinii publicznej.

  • Mikołaj Frączak
  • /
  • 13 czerwca 2022

Sytuacja na Ukrainie wiele odsłoniła

Wybuch wojny w Ukrainie zwiększył nasze obawy o bezpieczeństwo w internecie. Większy poziom zagrożenia odczuwa aż 60 proc. Polaków, a ponad połowa uważa, że sytuacja w zakresie cyberbezpieczeństwa jeszcze bardziej się pogorszy w nadchodzących miesiącach. Jednocześnie aż 54 proc. Polaków podjęło dodatkowe kroki, aby zminimalizować zagrożenia podczas korzystania z sieci – wynika z badania Coleman Parkes Research, które zostało zrealizowane na zlecenie Allot, jednego globalnych liderów oferujących rozwiązania w obszarze cyberbezpieczeństwa.

Badania pokazały także, że 38 proc. Polaków ocenia poziom zagrożeń w internecie na podobnym poziomie, jak przed wybuchem wojny w Ukrainie, a tylko 3 proc. z nas uważa, że sytuacja w zakresie cyberbezpieczeństwa poprawiła po wybuchu wojny.

Użytkownicy się bronią

Osoby, które podjęły dodatkowe kroki, aby zwiększyć swoje bezpieczeństwo podczas korzystania z internetu, najczęściej wskazywały na większą ostrożność w odpisywaniu na podejrzane maile i smsy (61 proc.), a także aktywowanie pakietu ochronnego dostarczanego przez ich dostawcę usług internetowych (50 proc.). Z kolei 48 proc. osób deklarowało, że najprawdopodobniej ma już uruchomiony pakiet ochronny od swojego dostawcy internetu, a 31 proc. pobrało i zainstalowało aplikację ochronną samodzielnie.

„Łatwość uruchomienia i dostępność usługi cyberbepieczeństwa wydaje się być kluczowa, aby zwiększyć poziom bezpieczeństwa Polaków w internecie. Wskazują na to odpowiedzi udzielone prze te osoby, które nie zdecydowały się na podjęcie jakichkolwiek dodatkowych kroków, aby zwiększyć swoje cyberbezpieczeństwo.

Jako powód tego najczęściej podawali oni, że nie wiedzą, jakie rozwiązania mają zainstalować (51 proc. wskazań) lub że wydaje im się, że już są chronieni przez swojego dostawcę usług internetowych (41 proc.). Wśród kolejnych wskazań znalazły się zbyt wysokie koszty (27 proc.) oraz zbyt duży poziom skomplikowania usług i produktów zapewniających cyberbezpieczeństwo (18 proc.)” – powiedział Ian Parkes z firmy Coleman Parkes Research.

Wyciekły w Twojej firmie dane osobowe

możemy Ci pomóc w analizie i zgłoszeniu do UODO

Pieniądze z BNP Paribas prosto na konto? Ta reklama to oszustwoPieniądze z BNP Paribas prosto na konto? Ta reklama to oszustwoMikołaj Frączak

W cyberbezpieczeństwie będzie tylko gorzej

Według badań, aż 54 proc. Polaków przewiduje, że sytuacja w obszarze cyberbezpieczeństwa pogorszy się w najbliższych miesiącach. Z kolei 50 proc. planuje w najbliższym czasie przedsięwziąć dodatkowe kroki, aby zwiększyć swoje cyberbezpieczeństwo podczas korzystania z internetu na telefonach komórkowych i innych urządzeniach podpiętych do sieci.

Badanie internetowe Allot i Coleman Research zostało zrealizowane na reprezentatywnej grupie 500 Polaków (posiadających telefony komórkowe) w marcu i kwietniu 2022 roku.

Co ważne, w dużej mierze ataki cyberprzestępców są kierowane tam, gdzie znajdują się pieniądze. Polacy pokochali bankowość elektroniczną, dlatego nie jest dziwne, że oszuści próbują wyłudzać dane dostępowe do serwisów transakcyjnych.

Atak na klientów Santandera. Można stracić pieniądze

Fałszywe strony bankowe to prawdziwa plaga. Cyberprzestępcy atakują klientów w zasadzie wszystkich największych banków w Polsce. -  Uwaga na fałszywe strony bankowe! Tym razem cyberprzestępcy podszywają się pod @SantanderBankPL. Wprowadzenie poświadczeń logowania grozi utratą środków znajdujących się na rachunku bankowym. Nie klikajcie w podejrzane linki i sprawdzajcie adres strony, na której się logujecie. Podejrzana strona to --www.centrum24.cc-- — alarmuje CSIRT KNF.

Jak można się dostać na taką stronę?

Oczywiście nikt z własnej woli nie wjedzie na tak dziwnie brzmiąca stronę. Często jednak hakerzy podszywając się pod banki i fałszując strony bankowe zamieniają linki do stron. Wprowadzają w błąd ofiary za pomocą specjalnego oprogramowania bądź działań socjotechnicznych. Tak mogą też wyglądać strony otwierane przez linki w wiadomościach phishingowych. Trwa atak na polskich użytkowników sieci, a banki staja się popularnym podłożem tego ataku. Widać to w największych instytucjach finansowych w Polsce jak PKO BP, Santander i innych.

Źródło: Allot, CSIRT KNF

Dziękujemy, że przeczytałaś/eś nasz artykuł do końca. Jeśli chcesz być na bieżąco z informacjami za zakresu bezpieczeństwa, zapraszamy do naszego serwisu ponownie!
Jeżeli podobał Ci się artykuł podziel się z innymi udostępniając go w mediach społecznościowych.

Potrzebujesz wsparcia lub szukasz rozwiązań w zakresie zagadnienia, o którym mowa w artykule?

Najnowsze tematy

WSPÓŁPRACA

Blogi tematyczne

Prawo konsumenckie 2021
Blog prawa e-commerce
Prawo konsumenckie
Security Magazine
Poradnik: wszystko o zgodzie RODO i obowiązkach informacyjnych RODO
Kliknij aby wrócić do strony głównej

Newsletter

Bądźmy w kontakcie! Zapisz się na newsletter, a raz na jakiś czas wyślemy Ci powiadomienie o najważniejszych artykułach. Dla subskrybentów newslettera przygotowujemy specjalne wydarzenia np. webinaria. Nie pożałujesz!