Połowa firm nie potrafi się bronić przed cyberatakami. To nie wróży dobrze klientom

Ponad połowa dużych firm nie powstrzymuje skutecznie cyberataków – wynika z raportu „Raport State of Cyber Resilience” firmy Accenture.

Połowa firm nie potrafi się bronić przed cyberatakami. To nie wróży dobrze klientom
  • Mikołaj Frączak
  • /
  • 15 grudnia 2021

Raport State of Cyber Resilience ujawnia kluczowe cechy firm-liderów pod względem odporności na cyberzagrożenia. Okazuje się, że wcale nie jest tak dobrze, jak często wynika z raportów czy informacji prasowych firm. To, że 100 proc. firm jest zagrożonych cyberprzestępczością wiedzą wszyscy. Natomiast kwestia obrony przed takimi to już całkiem inna sprawa.

Ponad połowa firm nie powstrzymuje skutecznie cyberataków

Ponad połowa, a dokładnie 55 proc. dużych firm nie powstrzymuje skutecznie cyberataków, nie potrafi ich zidentyfikować i szybko usunąć powodowanych przez nie naruszeń, a także ograniczyć ich negatywnych skutków – wynika z nowego badania Accenture.

Badanie „State of Cybersecurity Resilience 2021” przeprowadzono wśród ponad 4,7 tys. przedstawicieli kadry kierowniczej z całego świata. Eksperci Accenture przeanalizowali, na ile kwestie bezpieczeństwa są priorytetowe dla organizacji, jaka jest skuteczność podejmowanych przez nie działań w tym zakresie oraz jakie są wyniki inwestycji w ten obszar.

Przedsiębiorcy obawiają się kosztów

Jak wynika z badania, 81 proc. respondentów (wobec 69 proc. w ubiegłym roku) uważa, że bycie o krok przed cyberprzestępcami wymaga ciągłego wysiłku, który generuje bardzo duże koszty. Jednocześnie, podczas gdy 82 proc. respondentów zwiększyło w ubiegłym roku wydatki na cyberbezpieczeństwo, liczba udanych incydentów – obejmujących nieautoryzowany dostęp do danych, aplikacji, usług, sieci lub urządzeń – wzrosła rok do roku o 31 proc., średnio do 270 na firmę.

Wyciekły w Twojej firmie dane osobowe

możemy Ci pomóc w analizie i zgłoszeniu do UODO

Bezpieczeństwo w firmie — jak skutecznie o nie zadbać?Bezpieczeństwo w firmie — jak skutecznie o nie zadbać?Anna Malinowska

Firmy muszą bardziej dbać o bezpieczeństwo

Raport podkreśla potrzebę zwiększenia wysiłków w zakresie cyberbezpieczeństwa nie tylko wewnątrz firmy, ale również w jej otoczeniu – wśród partnerów i kontrahentów. Rośnie bowiem liczba ataków pośrednich, czyli skutecznych włamań do organizacji poprzez łańcuch dostaw. Pomimo że dwie trzecie (67 proc.) organizacji uważa, że ich otoczenie zewnętrzne jest bezpieczne, ataki pośrednie stanowiły 61 proc. wszystkich cyberataków w ubiegłym roku, w porównaniu do 44% w roku 2019.

Cyber czempioni bardziej odporni na cyberataki

Badanie pozwoliło zidentyfikować niewielką grupę firm, które nie tylko wyróżniają się pod względem odporności na cyberzagrożenia, ale dodatkowo dostosowują działania w obszarze cyberbezpieczeństwa do swojej strategii biznesowej. Dzięki temu mogą osiągnąć lepsze wyniki finansowe i zwrot z inwestycji w cyberbezpieczeństwo.

Cyber champions – co ich wyróżnia?

W porównaniu z innymi organizacjami – tzw. „Cyber Champions", są o wiele bardziej skłonni do:- znalezienia równowagi między cyberbezpieczeństwem a celami biznesowymi;- raportowania do CEO i zarządu oraz utrzymywania znacznie bliższych relacji z biznesem i CFO;- częstych konsultacji z dyrektorami generalnymi i finansowymi podczas opracowywania strategii cyberbezpieczeństwa dla swojej organizacji;-ochrony swojej organizacji przed utratą danych;- włączenia kwestii bezpieczeństwa do swoich inicjatyw chmurowych;- przeprowadzania oceny dojrzałości swojego programu cyberbezpieczeństwa co najmniej raz w roku.

Dziękujemy, że przeczytałaś/eś nasz artykuł do końca. Jeśli chcesz być na bieżąco z informacjami za zakresu bezpieczeństwa, zapraszamy do naszego serwisu ponownie!
Jeżeli podobał Ci się artykuł podziel się z innymi udostępniając go w mediach społecznościowych.

Potrzebujesz wsparcia lub szukasz rozwiązań w zakresie zagadnienia o którym mowa w akrtykule?

Czy ten artykuł był przydatny?

Kliknij aby wrócić do strony głównej

Newsletter

Bądźmy w kontakcie! Zapisz się na newsletter, a raz na jakiś czas wyślemy Ci powiadomienie o najważniejszych artykułach. Dla subskrybentów newslettera przygotowujemy specjalne wydarzenia np. webinaria. Nie pożałujesz!