Przerwane transmisje w Viaplay pod lupą UOKiK. Wyjaśnienia musi złożyć Polsat i Canal+

Postępowanie wyjaśniające w sprawie serwisu streamingowego Viaplay wszczął prezes UOKiK. Wyjaśnienia muszą złożyć także inne firmy z tej samej branży – Cyfrowy Polsat oraz Canal+. Chodzi o sprawę usterek technicznych, które uniemożliwiły oglądanie transmisje żywo. Jakie prawa w takiej sytuacji ma konsument? 

  • Michał Górecki
  • /
  • 2 listopada 2022

UOKiK wyjaśnia przerwane transmisje w Viaplay

Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów otrzymał w 2022 roku ponad 40 skarg związanych z działaniem skandynawskiego serwisu Viaplay. W jej ofercie oprócz filmów, seriali oraz programów telewizyjnych znajdują się także transmisje na żywo m.in. meczów niemieckiej Bundesligi oraz angielskiej Premier League. Firma oferuje także transmisję gal KSW. 

Okazuje się, że miłośnicy sportu są niezadowoleni z działania tego serwisu. Zwracają uwagę na przerwy w dostępie do usługi, irytujące zjawisko buforowania, kłopoty z dźwiękiem oraz „przycinaniem” sygnału.

UOKiK reaguje na skargi użytkowników Viaplay

Po informacjach od użytkowników na temat powtarzalnych problemów technicznych, które utrudniają lub wręcz uniemożliwiają korzystanie z usług, za które zapłacili, regulator wszczął postępowanie wyjaśniające wobec Viaplay Group International AB. 

UOKiK sprawdza, czy zapewnienia o „bardzo wysokiej jakości streamingu” sprawdzają się w rzeczywistości. „Wątpliwości wzbudzają nie tylko kłopoty z transmisjami w serwisie internetowym, ale także sposób rozpatrywania reklamacji konsumentów. Prezes Urzędu przyjrzy się, czy proponowane konsumentom rekompensaty są adekwatne do sygnalizowanych problemów” – informuje Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów. W ocenie prezesa tej instytucji Tomasza Chróstnego „w razie wystąpienia problemów technicznych spółka powinna zrekompensować konsumentom powstałe utrudnienia. To na przedsiębiorcy spoczywa odpowiedzialność za wykonanie opłaconej przez konsumenta usługi” – podkreślił.

PKO BP sprzedaje bilety na mecze Ekstraklasy w iPKOPKO BP sprzedaje bilety na mecze Ekstraklasy w iPKOMichał Górecki

Wyciekły w Twojej firmie dane osobowe

możemy Ci pomóc w analizie i zgłoszeniu do UODO

Problemy z transmisją przez „słaby internet”?

Tymczasem ciężar odpowiedzialności za problemy mógł być przerzucany na użytkownika. Mowa o sugerowaniu słabego łącza, złej przeglądarki, lub mankamentów samego urządzenia. Przyjęcie skargi miało skutkować jedynie rabatem do 25% opłaty za subskrypcję w kolejnym miesiącu. Tymczasem zdaniem Chróstnego „powtarzające się problemy z transmisjami mogą zniechęcać konsumentów do dalszego korzystania z serwisu streamingowego, proponowanie im więc, w ramach rekompensaty, zniżki na dalszy abonament, może być nieadekwatne do sytuacji. Forma naprawienia szkody powinna być ustalona stosownie do jej wartości, w sposób zaspokajający interes konsumenta i uzgodniony z nim, nie zaś arbitralnie narzucony przez spółkę” – ocenił prezes UOKiK.

Kara dla Viaplay?

Nie wiadomo jak skończy się postępowanie urzędu wobec Viaplay. Według regulatora może ono poskutkować postawieniem zarzutów, a w dalszej kolejności nałożeniem kary na usługodawcę w wysokości sięgającej 10% obrotu. 

UOKiK czeka na wyjaśnienia ws. Polsat Box Go oraz Canal+ online

Viaplay nie jest jedynym tego typu usługodawcą, na który w ostatnim czasie poskarżyli się konsumenci. Świeża sprawa dotyczy zakłóceń transmisji jednego z najciekawszych meczów fazy grupowej Ligi Mistrzów Bayern Monachium – FC Barcelona z 13 września 2022 roku. Co ciekawe wielu konsumentów właśnie dla tego spotkania wykupiło dostęp do tej usługi. Tymczasem w dniu meczu części z odbiorców pojawił się komunikat o tym, że „serwer napotkał niespodziewane problemy”, a to uniemożliwiło oglądanie rozgrywek.

O problemach technicznych raportowali także użytkownicy platformy Canal+ online. Chodziło o mecze na żywo z angielskiej Premier League, hiszpańskiej La Ligi oraz Ligi Mistrzów. „Prezes Urzędu zażądał wyjaśnień w tych sprawach od Cyfrowego Polsatu i Canal+ Polska. Czekamy na odpowiedzi od przedsiębiorców” – czytamy w komunikacie UOKiK. 

Dziękujemy, że przeczytałaś/eś nasz artykuł do końca. Jeśli chcesz być na bieżąco z informacjami za zakresu bezpieczeństwa, zapraszamy do naszego serwisu ponownie!
Jeżeli podobał Ci się artykuł podziel się z innymi udostępniając go w mediach społecznościowych.

Potrzebujesz wsparcia lub szukasz rozwiązań w zakresie zagadnienia, o którym mowa w artykule?

Najnowsze tematy

WSPÓŁPRACA

Blogi tematyczne

Prawo konsumenckie 2021
Blog prawa e-commerce
Prawo konsumenckie
Security Magazine
Poradnik: wszystko o zgodzie RODO i obowiązkach informacyjnych RODO
Kliknij aby wrócić do strony głównej

Newsletter

Bądźmy w kontakcie! Zapisz się na newsletter, a raz na jakiś czas wyślemy Ci powiadomienie o najważniejszych artykułach. Dla subskrybentów newslettera przygotowujemy specjalne wydarzenia np. webinaria. Nie pożałujesz!