Skąd dane pozyskuje call center?

Każdy z nas prędzej czy później zetknie się z pracownikami infolinii, którzy próbują zainteresować nas jakąś ofertą lub sprzedać nam określony produkt. Często zastanawiamy się wtedy, skąd call center pozyskało nasze dane i czy aby na pewno miało do tego prawo. Na co warto zwrócić uwagę?

Skąd dane pozyskuje call center?
  • Anna Malinowska
  • /
  • 12 kwietnia 2021

Kiedy pracownicy call center mogą do nas dzwonić?

Przede wszystkim wtedy, kiedy sami wyraziliśmy zgodę na kontakt. Jeśli dzwoni do nas pracownik firmy XYZ, z której usług już korzystamy, to jest więcej niż prawdopodobne, że podczas podpisywania umowy wyraziliśmy zgodę na marketing telefoniczny.

Często zapisujemy się też do infolinii (wyrażając takie zgody) w sytuacji, kiedy rejestrujemy się w wybranych usługach w sieci. Wystarczy, że zakładamy konto na przykład w jakiejś grze lub aplikacji online i zaznaczymy wszystkie zgody, zamiast zaakceptować tylko i wyłącznie regulamin. To częsty błąd, który skutkuje tym, że sami wystawiamy się na kontakt z działem sprzedaży.

Odrębną kategorię stanowią przedsiębiorcy. Zakładając firmę w CEIDG, jedną z rubryk, jaką wypełniamy, jest numer kontaktowy do firmy. Wielu młodych przedsiębiorców nie zdaje sobie sprawy z tego, że później ten numer uzyskuje charakter jawny. A jeśli numer telefonu jest ogólnodostępny, to telefony z call center pojawią się bardzo szybko.

Jak usunąć numer telefonu z call center?

Każdy z nas ma prawo zażądać wycofania zgody na przetwarzanie naszych danych — a więc i numeru telefonu — w celach marketingowych. Można w tym celu skorzystać zarówno z formularzy dostępnych zdalnie, jak i kontaktując się z ABI firmy lub wyrażając taką intencję podczas rozmowy z konsultantem.

Bardzo dużo na tym polu zmieniło rozporządzenie RODO, które stawia użytkownika i jego prywatność na bardzo uprzywilejowanej pozycji. Każdy z nas ma prawo do skorygowania swoich danych, ich usunięcia i zaprzestania przetwarzania. To potężne oręże.

Jeżeli jesteś administratorem danych lub IOD

możesz liczyć na nasze wsparcie w zakresie RODO w Twojej firmie

Co zrobić, jeśli call center wciąż do nas wydzwania?

Niektóre firmy próbują wmówić użytkownikom, że mają prawo do nich dzwonić lub że numer do nich pozyskały w sposób losowy. Takie praktyki są bardzo wątpliwe od strony formalno-prawnej. Co do zasady, po wejściu w życie RODO, każdy kontakt z infolinią powinien mieć jasną intencję. Jest nią świadomie udzielona zgoda przez użytkownika.

Jeśli mimo tego, że zażyczyliśmy sobie usunięcia naszego numeru telefonu z bazy, osoby z wybranej firmy stale do nas wydzwaniają, to możemy skontaktować się z Urzędem Ochrony Danych Osobowych, składając na określoną firmę skargę.

Powinna być ona możliwie jak najdokładniej opisana. Im więcej szczegółów z rozmowy opiszemy i im więcej danych podamy, tym większe szanse na to, że UODO ukarze taką firmę. A kary mogą być bardzo dotkliwe. W Polsce wielokrotnie UODO wymierzało kary, które były liczone nawet w milionach złotych.

Tak dotkliwa grzywna to bardzo skuteczny bicz na niepokorne firmy, które próbują bazować na niewiedzy obywateli i nic nie robią sobie z RODO. Zdecydowanie warto pamiętać, że po wejściu w życie tego aktu prawnego to właśnie my — klienci — jesteśmy w pozycji uprzywilejowanej. 

Dziękujemy, że przeczytałaś/eś nasz artykuł do końca. Jeśli chcesz być na bieżąco z informacjami za zakresu bezpieczeństwa, zapraszamy do naszego serwisu ponownie!
Jeżeli podobał Ci się artykuł podziel się z innymi udostępniając go w mediach społecznościowych.

Potrzebujesz wsparcia lub szukasz rozwiązań w zakresie zagadnienia o którym mowa w akrtykule?

Czy ten artykuł był przydatny?

Kliknij aby wrócić do strony głównej
Jak usunąć konto na Facebooku?
rozwiązania

Jak usunąć konto na Facebooku?

Ostatnia awaria na Facebooku nie przysporzyła serwisowi fanów. Wiele osób coraz częściej decyduje się na rezygnację z korzystania z najbardziej popularnego na świecie serwisu społecznościowego...

Newsletter

Bądźmy w kontakcie! Zapisz się na newsletter, a raz na jakiś czas wyślemy Ci powiadomienie o najważniejszych artykułach. Dla subskrybentów newslettera przygotowujemy specjalne wydarzenia np. webinaria. Nie pożałujesz!