Skąd dane pozyskuje call center?

Każdy z nas prędzej czy później zetknie się z pracownikami infolinii, którzy próbują zainteresować nas jakąś ofertą lub sprzedać nam określony produkt. Często zastanawiamy się wtedy, skąd call center pozyskało nasze dane i czy aby na pewno miało do tego prawo. Na co warto zwrócić uwagę?

  • Anna Malinowska
  • /
  • 12 kwietnia 2021

Kiedy pracownicy call center mogą do nas dzwonić?

Przede wszystkim wtedy, kiedy sami wyraziliśmy zgodę na kontakt. Jeśli dzwoni do nas pracownik firmy XYZ, z której usług już korzystamy, to jest więcej niż prawdopodobne, że podczas podpisywania umowy wyraziliśmy zgodę na marketing telefoniczny.

Często zapisujemy się też do infolinii (wyrażając takie zgody) w sytuacji, kiedy rejestrujemy się w wybranych usługach w sieci. Wystarczy, że zakładamy konto na przykład w jakiejś grze lub aplikacji online i zaznaczymy wszystkie zgody, zamiast zaakceptować tylko i wyłącznie regulamin. To częsty błąd, który skutkuje tym, że sami wystawiamy się na kontakt z działem sprzedaży.

Odrębną kategorię stanowią przedsiębiorcy. Zakładając firmę w CEIDG, jedną z rubryk, jaką wypełniamy, jest numer kontaktowy do firmy. Wielu młodych przedsiębiorców nie zdaje sobie sprawy z tego, że później ten numer uzyskuje charakter jawny. A jeśli numer telefonu jest ogólnodostępny, to telefony z call center pojawią się bardzo szybko.

Jak usunąć numer telefonu z call center?

Każdy z nas ma prawo zażądać wycofania zgody na przetwarzanie naszych danych — a więc i numeru telefonu — w celach marketingowych. Można w tym celu skorzystać zarówno z formularzy dostępnych zdalnie, jak i kontaktując się z ABI firmy lub wyrażając taką intencję podczas rozmowy z konsultantem.

Bardzo dużo na tym polu zmieniło rozporządzenie RODO, które stawia użytkownika i jego prywatność na bardzo uprzywilejowanej pozycji. Każdy z nas ma prawo do skorygowania swoich danych, ich usunięcia i zaprzestania przetwarzania. To potężne oręże.

Wyciekły w Twojej firmie dane osobowe

możemy Ci pomóc w analizie i zgłoszeniu do UODO

Co zrobić, jeśli call center wciąż do nas wydzwania?

Niektóre firmy próbują wmówić użytkownikom, że mają prawo do nich dzwonić lub że numer do nich pozyskały w sposób losowy. Takie praktyki są bardzo wątpliwe od strony formalno-prawnej. Co do zasady, po wejściu w życie RODO, każdy kontakt z infolinią powinien mieć jasną intencję. Jest nią świadomie udzielona zgoda przez użytkownika.

Jeśli mimo tego, że zażyczyliśmy sobie usunięcia naszego numeru telefonu z bazy, osoby z wybranej firmy stale do nas wydzwaniają, to możemy skontaktować się z Urzędem Ochrony Danych Osobowych, składając na określoną firmę skargę.

Powinna być ona możliwie jak najdokładniej opisana. Im więcej szczegółów z rozmowy opiszemy i im więcej danych podamy, tym większe szanse na to, że UODO ukarze taką firmę. A kary mogą być bardzo dotkliwe. W Polsce wielokrotnie UODO wymierzało kary, które były liczone nawet w milionach złotych.

Tak dotkliwa grzywna to bardzo skuteczny bicz na niepokorne firmy, które próbują bazować na niewiedzy obywateli i nic nie robią sobie z RODO. Zdecydowanie warto pamiętać, że po wejściu w życie tego aktu prawnego to właśnie my — klienci — jesteśmy w pozycji uprzywilejowanej. 

Dziękujemy, że przeczytałaś/eś nasz artykuł do końca. Jeśli chcesz być na bieżąco z informacjami za zakresu bezpieczeństwa, zapraszamy do naszego serwisu ponownie!
Jeżeli podobał Ci się artykuł podziel się z innymi udostępniając go w mediach społecznościowych.

Potrzebujesz wsparcia lub szukasz rozwiązań w zakresie zagadnienia, o którym mowa w artykule?

Najnowsze tematy

WSPÓŁPRACA

Blogi tematyczne

Prawo konsumenckie 2021
Blog prawa e-commerce
Prawo konsumenckie
Security Magazine
Poradnik: wszystko o zgodzie RODO i obowiązkach informacyjnych RODO
Kliknij aby wrócić do strony głównej

Newsletter

Bądźmy w kontakcie! Zapisz się na newsletter, a raz na jakiś czas wyślemy Ci powiadomienie o najważniejszych artykułach. Dla subskrybentów newslettera przygotowujemy specjalne wydarzenia np. webinaria. Nie pożałujesz!